Avatar billede otis Nybegynder
23. oktober 2008 - 14:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

MacOS genveje og windows keyboard.

Hej eksperter.
Jeg har leget med en gammel macintosh, som jeg fandt frem bagerst i skabet. En iMac G3.
Seneste opdatering var var 10.3 (panther), iirc. Jeg ville så downgrade, da jeg så at der lå en 9.5 version på harddisken, også. Valgte denne som opstartsdisk, og ventede, og ventede. Efter en times tid, slukkede jeg maskinen hardboot. Og nu når jeg starter den op, står den stille ved den gå skærm.

Jeg har prøvet at vælge alt-s for at starte op i single-user, evt. vælge at boote fra en CD opdatering jeg har hentet, og brændt ud som billede, men der kan den kun finde harddisken, som jeg ikke kan boote op på.

Hvordan kommer jeg, med mit windows keyboard, ind i en Finder, som kan køre? Er der nogen forslag hertil?
Avatar billede otis Nybegynder
23. oktober 2008 - 14:16 #1
Indskydelse. Det er 10.4 (tiger) som er nyeste version, har jeg lige fundet ud af :-)
Avatar billede otis Nybegynder
23. oktober 2008 - 16:52 #2
Jeg har nu fået fundet min 10.4 Tiger DVD, men når jeg putter den i under opstart, tygger den lidt på den og spytter den ud igen, mens "finder" ikonet står stille.
Avatar billede egonspock Seniormester
23. oktober 2008 - 18:14 #3
Det lyder som et typisk eksempel på en Mac, der mangler et fungerende 1/2AA-batteri på motherboardet. Hvis det ikke fungerer kan maskinen have problemer med at komme i kontakt med diverse diske. Det mister ofte pusten, hvis der ikke er strøm direkte til computeren i længere tid. Du kan så vidt jeg husker kun installere 10.4 på den, hvis den har Firewire (jeg kan dog tage fejl). 10.4 kræver også en del RAM, så hvis du har mindre end 640 MB i den vil den nok være hurtigere med 10.3. Det var i øvrigt næppe 9.5 du fandt frem, da den nyeste version før OS X er 9.2.2 ;-)
Avatar billede otis Nybegynder
02. november 2008 - 19:18 #4
Det var desværre ikke løsningen egon. Jeg lader mac'en stå åben og lukket spm her :-)