Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2008 - 10:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows XP på Asus eee 900 ?

For å lære litt om de nye mini PC'ene så kjøpte jeg meg en Asus 900 (Celeron 900 + 1GB RAM + 16 GB SSD disk).

Da jeg hentet den i forretningen så hadde den Xandros Linux. PC'en fungerte helt fint, og den kunne gjøre alle de ting som den skulle kunne. Forsøkte imidlertid å installere andre programmer beregnet for Xandros og Debian, og dette fungerte ikke like bra.

Koplet så opp med en ekstern USB CD stasjon og installerte Windows 2000 Pro. Litt bugs med å få driverne på plass, og jeg satt fortsatt med to feilmeldinger i device manager som jeg ikke kunne løse. Ellers så kjørte Windows 2000 Pro meget bra.

Fikk så tak i en "MicroXP" som jeg ønsket å teste med. Installerte denne. Ettersom MicroXP er en nokså strippet XP utgave så var det en hel del bugs med å få på plass driverne for denne også. Har fått alt til å fungere med unntak av Webcam og et 3G modem som jeg har.

PC har så langt kjørt hurtig og greit nok. Under windows så fungerer det veldig greit med å bruke SD minne plassen som ekstra harddisk, slik at man for eksempel kan ha SSD disken som systemdisk og ytterligere et 16 GB SD kort som data disk.

Det som jeg nå tenker, det er: Skulle jeg også forsøke Windows XP i normal fullversjon og se hvordan dette kjører ?

I følge det som jeg har lest på nett så skal Windows XP i fullversjon kjøre meget langsomt på denne PC'en, men jeg kan egentlig ikke helt forstå det.

Hvis man reduserer det antall prosesser som starter opp og kjører, skulle ikke da Windows XP i fullversjon bli omtrent like hurtig som den strippede MicroXP versjonen ? Mon det ikke er det som faktisk kjører og ikke hva som ligger der "dødt" på harddisken som bestemmer ytelse/hurtighet ?

Er det noen som har testet Windows XP Professional i fullversjon på denne type PC, og som kan komme med noen anbefalinger ?

Hvilket filsystem bør man ellers bruke ? Jeg bruker nå NTFS, men har vel kansje en misstanke om at hvis det skal kjøre så hurtig så mulig så bør det være FAT32 (??!!)

Ettersom det nåværende oppsettet med MictoXP fungerer ganske godt (bortsett fra manglende web cam og 3G modem) så skulle jeg gjerne hatt et par synspunkter fra noen som har testet XP pro i fullversjon på denne eller liknende PC, før jeg sletter det eksisterende.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2008 - 11:16 #1
Hej,
Jeg har en Asu eee 900 som jeg købte med XP (home) indbygget. Den kører hurtigt og effektivt.. og det hele virker - min normal maskine er en IBM Thinkpad - men den lille maskine er en stor positiv overraskelse...

Hilsen bvesth
Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2008 - 11:39 #2
.. Og det dreier seg om et elektronisk minne, SSD og ikke en ordinær harddisk ?

Legger eventuelt Asus inn NTFS eller Fat32 som filsystem på det elektroniske minnet ? (Mim misstanke er at Fat32 vil kjøre hurtigst og slite minst på SSD brikken.)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2008 - 17:52 #3
16 Mb elektronisk hukommelse...den er formatteret med NTFS - interessant at høre om den kører hurtigere med FAT.
Iøvrigt mener jeg, at når den ikke har en roterende harddisk er det ærgeligt at der er ventilator i den (ikke så holdbare som en harddisk)
Hilsen Bvesth
Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2008 - 22:48 #4
Nei, jeg vet ikke at fat32 er raskere, det bare en tro eller ett inntrykk som jeg har, etter å ha teste XP med fat32 på en annen PC. Det behøver ikke å være rett.

Ellers så har jeg funnet ut at XP egentlig kan settes opp og installeres på en million forskjellige måter, så jeg kan godt tenke meg til at Asus sin installasjon kjører raskere og er mer optimalisert enn en standard installasjon. Det var ellers interessant å få vite at Ausus bruker NTFS.

vetilatoren merker man ikke særlig mye til og den går ikke særlig ofte. Mener at Acer One støyer betydelig mer pga viftestøy.

Vil nok forsøke den med en full XP installasjon etter hvert. Vil da forsøke å gjøre det slik at jeg installerer alt, men samtidig bare setter noen få services til å kjøre i utgankgspunktet, omtrent som MicroXP. Tror den da skal bli om lag like rask uten at jeg så langt har testet det.

Anbefaler ellers å bruke "stand by" funksjonen i stedet for shutdown funksjonen. Dette er jo mulig på alle note books, men det er akkurat som om det fungerer bedre på eee med elektronisk minne. Når man "slår den av"! på denne måten så er den oppe og kjører igjen i løpet av 3-4 sekunder. Trådløst og det hele fungerer. Dette er meget praktisk hvis man for eksempel skal gå fra rom a til rom b på jobb. Man taper ingen tid på booting.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2008 - 22:58 #5
Litt info om filsystemer, funnev vha Google. Det ser ut som om det forholder seg slik som jeg trodde. Med en liten fyllingsgrad på SSD disken og med enkle applikasjoner så kan det se ur som om FAT32 kanskje er mer effektiv:
http://www.digit-life.com/articles/ntfs/index3.html
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/reskit/core/fncc_fil_yula.mspx?mfr=true
Avatar billede langbein Nybegynder
29. oktober 2008 - 18:16 #6
Etter diverse testinstallasjoner med XP så konkluderte jeg til sist at den medfølgende Xandros Linux distro er den beste løsningen for denne eee PC'en.

Windows fungerer også OK, men for en PC av denne størrelse så blir Windows på et vis for stor og for omfattende. Hvis man vil ha en fullfunksjon PC så bør man i all enkelhet kjøpe en større PC.

Til sitt bruk, så er Asus eee ekstremt brukervennlig og lett å ha med å gjøre. WIndows installasjonene tok flere dager å få på plass. Å få på plass den opprinnelige Linux distroen fra en minnepinne tok ca 5 minutter.

Den medfølgende Xandros Linux gir ikke tilgang til alle mulige funksjoner, men den er robust og lett å ha med å gjøre. Den gir en mini PC som alltid fungerer når man behøver det.

bvesth bes legge et svar så det kan gies ut points.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2008 - 15:08 #7
Ja, hej Jeg ved nu ikke om jeg hjalp så meget, men håber da at du også bliver glad for din micro PC..
Avatar billede langbein Nybegynder
31. oktober 2008 - 06:57 #8
Jo, opplysningene hjalp litt for den totale forståelse.

Det ern nok slik at mulighetene er fler med XP på eee'en samtidig som det ser ut som om den orginale Xandros Linux fungerer vel så godt, hvis man skal bruke den til arbeidsoppgaver som surfing, mail og Skype.

Med windows så kunne jeg ha fler forskjellige iptelefoni klienter og alle fungerte. Med Xandros Linux så er det kun Skype som jeg har fått til å fungere godt nom.

Den viktigste grunnen til at jeg ønsket å skifte over til Windows var den at jeg ikke trodde Xandros Linux i eee versjon ikke støttet mitt s.3G modem. Det viste seg imidlertid at det var lagt opp ferdig støtte for en hel de s.3G modemer når jeg bare fikk sjekket.

Joda, jeg er godt fornøyd fornøyd med min eee. Siden det er en arbeids og reise pc så beholder jeg Linux for enkel og effektiv bruk. Hadde det vært en ekstra hjemme PC så hadde jeg skiftet over til Windows eller en annen Linux distro, for eksempel eeeUbuntu  for flere muligheter.