Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:05 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Udtræk - mysql

Hej Boys.

Jeg har en tabel :
id | test
1  | a
2  | a
3  | a
4  | t
5  | t
6  | e
7  | c

Den skal være i en løkke som udskriver a i første. T i næste, e næste og c i sidste. Altså 4 i alt.
Vigtigt med rækkefølgen.

På forhånd tak
Avatar billede showsource Seniormester
28. oktober 2008 - 21:09 #1
Og hvorfor lige det?
Måske du skulle overveje en anden tabel opbygning?
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:16 #2
Det ikke muligt i denne sammenhæng. Beklager.

Det burde bare være et array som kører og sletter dem der ens.
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:23 #3
Det var da verdens mest besværlige måde at gøre det på. Det må da kunne gøre mere simpelt så kun kan hente ORDER BY test ASC i stedet for den mystiske rækkefølge...
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:25 #4
Jamen kunne egentlig godt order på tiden, men a skal bare ikke forekomme flere gange. Det skal t osv hellere ikke
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:26 #5
Så du vil kun hente én række med a, én med t, én med c..... osv?
Avatar billede jantzen88 Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:27 #6
Er ikke sikker på du kan lave det med MySQL, men er nu heller ikke verdens bedste til MySQL... Du kan bruge PHP og evt bruge array_unique

Du kan læse mere på http://dk2.php.net/manual/en/function.array-unique.php
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:29 #7
For hvis det er sådan skal du bare bruge:

"SELECT DISTINCT test FROM table_name"

Så får du udskrevet:

a,t,e,c
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:29 #8
kjeldsted --> Ja :)
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:33 #9
Så er "SELECT DISTINCT test FROM table_name" lige løsningen :)
Avatar billede showsource Seniormester
28. oktober 2008 - 21:33 #10
I min verden, lidt mere korrekt:

SELECT DISTINCT(`test`) FROM table_name
:O)
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:36 #11
showsource -> Well. Måske i din verden. Men ikke i følge MySQL (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/distinct-optimization.html) ;)
Avatar billede showsource Seniormester
28. oktober 2008 - 21:39 #12
jahh, jeg var lige forbi :O)
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:45 #13
Hvordan vil du udskrive den ? Den driller lidt nemlig hehe. Det helt klart ikke i while mysql
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:48 #14
$result = mysql_query("SELECT DISTINCT test FROM table_name");
while($row=mysql_fetch_assoc($result))
{
echo $row['test'];
}

Og så husk lige at udskifte table_name, men navnet på tabellen ;)
Avatar billede showsource Seniormester
28. oktober 2008 - 21:53 #15
eller
$result = mysql_query("SELECT DISTINCT test FROM table_name") or die (mysql_error());
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:54 #16
Jeg brugte mysql_fetch_array.

Jeg takker.  Svar :)
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:55 #17
Nå, ja. Glemmer sku altid den mysql_error(). Må være fordi jeg aldrig selv laver fejl i mine SQL's ;)
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
28. oktober 2008 - 21:55 #18
Showsource --> Den har jeg allerede tilføjet, men ellers tak :)
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:56 #19
Husk dog på at mysql_fetch_array kun er praktisk hvis du både benytter $row[0] og $row['test']. Hvis du kun bruger $row['test'] bør du bruge mysql_fetch_assoc...
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 21:57 #20
Og mysql_fetch_row hvis du kun bruger $row[0] ;)
Avatar billede kjeldsted Novice
28. oktober 2008 - 22:22 #21
Og tak for points :)