Avatar billede mikze Nybegynder
30. oktober 2008 - 19:59 Der er 4 kommentarer

Hjælp til engelsk-stil

Hej Eksperten.dk

Jeg ved godt det her nok ikke er det helt rigtige sted at spørge, men ville blive meget glad hvis nogle af jer der er gode til engelsk ville have tid til at kigge lidt på min engelsk-stil. Jeg har selv så vidt muligt prøve at sætte komma og har rettet den igennem et par gange, men er simpelthen løbet fast i den (kan ikke finde flere ting at pege på).

Håber nogle af jer kan finde noget, eller meget - bare et enkelt rettet afsnit ville også hjælpe

Den er lagt op på www.winmedia.dk/The power to follow your every move.docx

Ellers for de uden Microsoft Word: www.winmedia.dk/Power.txt

Hvis nogle af jer ellers kender et andet sted at spørge, må I gerne linke til det. På forhånd mange tak :) !!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. oktober 2008 - 20:32 #1
"Another problem is though the advertisements." - det er ikke korrekt engelsk.

Du skriver noget om frivillighed. Det kan jo være der indføres noget, der ikke længere er frivilligt - fx biler skal registrere hvor de kører, for at betale vejafgifter. Eller en arbejdsgiver der kræver det for at man kan få et job.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2008 - 20:33 #2
Jeg har lige set på teksten under første overskrift...

- linje 1: ikke "with the future" men "of the future". "With" betyder "med", og det ville du heller ikke sige på dansk.

- Linje 3: Der mangler et s efter udsagnsordet i "He already know". Det bøjes jo i tredjeperson ental. Desuden bruger du ordet "already" to gange kort efter hinanden i denne linje, og det lyder forkert. Fjern hellere det ene.

- Linje 3: "he's" er i virkeligheden en sammentrækning af "he is", som betyder "han er". Det er ikke det du mener, når du skriver det i linjen. Du skal derimod bruge ordet "his" som betyder "hans".

- Linje 4: Husk at man deler så godt som alle ord op på engelsk. "Cellphone" bør hedde "Cell phone" (hvilket du også har skrevet ganske rigtigt senere i linjen).

- Linje 4: "spamming his inbox at the cell phone" bør hellere være "spamming the inbox at his cell phone". Hvis du læser videre bliver man nemlig forvirret, hvis der står "the cell phone from the shops".

- Linje 6 (1. linje i andet afsnit): "contains" betyder "indeholder", og du mener nok nærmere "consists of", som betyder "består af".

- Linje 7: "exactly" betyder "præcis", og når det ender på "-ly" taler vi om et udsagnsord; altså noget man gør præcist. Fx: "he came exactly at nine" = "han kom præcis kl. ni". Her kom han præcist, altså det han gjorde var præcist, hvis du forstår.
Hvis vi derimod taler om et navneord (en ting), som er præcis, så skal det ikke ende på "-ly". Du skriver "sending exactly time-signals" men dette bør være "sending exact time-signals". Desuden kan du lige så godt dele "time-signals" op i to: "time signals".

- Linje 8: Ordet "an", som betyder "en"/"et", bruges kun de steder, hvor den næste ordlyd er som en vokal. Ellers bruges "a". Det er derfor forkert at skrive "an GPS-receiver", hvorimod det ville være korrekt at skrive "an hour".

- Linje 11: "acurate" er stavet forkert.

- Linje 12: Ordet "its'" skal ikke have en apostrof.

Jeg håber du kan bruge dette.

  // Steeven
Avatar billede mikze Nybegynder
30. oktober 2008 - 22:55 #3
Mange mange tak :) - så skulle den første del vidst være på plads! Og tak for de grammatiske udledninger også Steeven! - ser lige om der er nogle der _gider_ at give sig i kast med nogle af afsnittende fra anden del inden jeg slukker :)
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 22:15 #4
Skal vi få lukket spørgsmålet nu...?