Avatar billede nicklasb Nybegynder
05. november 2008 - 11:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hente billeder og andre filer fra JAR-fil i Java-kode

Jeg har et Java projekt, som jeg bygger til en JAR-fil, ved brug af ANT.
Jeg har lavet et target 'package', hvor jeg efter at have kompileret koden samler min JAR-fil. Dette target ser ud som følger:

    <target name="package" depends="compile">
        <jar jarfile="${dist}/result.jar" basedir="${build}">
            <fileset dir="./src">
                <include name="**/*.ttf"/>
                <include name="**/*.gif"/>
            </fileset>
        </jar>
    </target>

I min projekt bruger jeg nogle skrifttyper og nogle billeder (GIF). ANT pakker fint nok disse filer og ligger dem i roden af min JAR-fil. Når jeg kører en klasse har den dog problemer med at hente disse ressourcer.

I min Java -kode bruger jeg eksempelvis følgende to linjer, når TTF-filen ligger i roden af projektet:

    File file = new File("candara.ttf");
    font = Font.createFont(Font.TRUETYPE_FONT, new FileInputStream(file));

Jeg har søgt om andre skulle have samme problem og fandt en løsning alá:

    InputStream in = Layout.class.getResourceAsStream("candara.ttf");
    font = Font.createFont(Font.TRUETYPE_FONT, in);
    in.close();

hvor Layout er klassen, hvorfra koden kaldes - det virker dog heller ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2008 - 12:46 #1
Start med at check struktur af jar med:

jar tvf foobar.jar

og se om filen er der og om den ligger i roden.

Derefter prøver du med:

InputStream in = Layout.class.getResourceAsStream("candara.ttf");
InputStream in = Layout.class.getResourceAsStream("/candara.ttf");
InputStream in = Layout.class.getClassLoader().getResourceAsStream("candara.ttf");
InputStream in = Layout.class.getClassLoader().getResourceAsStream("/candara.ttf");
Avatar billede nicklasb Nybegynder
05. november 2008 - 13:24 #2
Synes snart jeg har prøvet alt - men tænk engang; både din anden og tredje løsning virkede :D

Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2008 - 14:17 #3
Jeg smider et svar så.