Avatar billede dooleys Nybegynder
12. november 2008 - 09:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problem med installering af hp laserjet

Hej

Jeg har fået/købt billigt, en hp laserjet 4100N
Dertil har jeg købt et kabel som passer over i usb.

http://thansen.dk/product.asp?c=2209531276&n=496911252&pn=559665763

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?pnameOID=29118&prodTypeId=18972&prodSeriesId=83436&cc=us

problemet er at når jeg sætter stikket i computeren opstår der en fejl i windows egen auto installation. jeg har så forsøgt at hente drivere fra hp, men dem vil den ikke bruge.

Kigger jeg i device manager er der gult udråbstegn ved USB printing support.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre for at få det til at virke?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2008 - 11:43 #1
Du skal først og fremmest have driveren installeret til dit converterkabel. Du er slet ikke nået til at installere printeren endnu - kun kablet...

Fra dit første link ovenfor kan du prøve at hente den nyeste driver.
Avatar billede dooleys Nybegynder
12. november 2008 - 11:53 #2
okay, jeg tænke nok det var sådan noget, men hvordan bruger/gør jeg lige det? der er ikke nogen exe fil, så hvordan griber jeg den an :) ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2008 - 22:34 #3
I device manager højreklikker du på enheden med det gule udråbstegn og vælger "Update driver" (sidder ved en DK version - du kan nok selv regne ud hvis det ikke er oversat korrekt).
Du beder den om selv at installere softwaren, men vælger at hakke af at den også skal "search this location" - hvor du så browser dig frem til det sted, du har lagt driveren.

Det burde være det - i den simple version, så du vender tilbage hvis det er uklart...
Avatar billede dooleys Nybegynder
13. november 2008 - 08:52 #4
Hej.
Jeg har desværre allerede gjort som du beskriver der, den ender bare op med at skrive at den ikke kunne installere enheden. men jeg vil lige prøve at finde en driver et andet sted. skal bare lige ud til printeren igen :) ellers må jeg jo levere kablet tilbage og se om jeg kan finde en anden model et andet sted fra.

der er også en seriel port bag på printeren, (samme som til skærme) kunne det være en fordel at købe et serielt til usb istedet?
Avatar billede dooleys Nybegynder
13. november 2008 - 08:56 #5
Avatar billede dooleys Nybegynder
13. november 2008 - 10:06 #6
Nå, jeg tror simpelthen ikke stikket virker.. nu har jeg hentet driver direkte fra producenten.

1. sæt stikket i computeren (xp intsallere selv) det gør den også, det sjove er hvis jeg tar stikket ud og sætter det i igen, kommer der et gult udråbstegn.

2. sæt stikket i printeren og tænd for den, så skulle den selv registrere den. hvis ikke skal man selv tilføje den. det virker så heller ikke når jeg bruger "add printer"

forstår det ikke rigtig..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2008 - 09:01 #7
Sådan noget "alternativ hardware" er altid svær at hjælpe med, når man ikke har det i hånden.

Uanset om du konverterer fra USB til parallel eller USB til seriel, er det en konvertering i hardwaredimsen, og det går nok lige så galt med seriel som med parallel.

Der er så yderligere et par ting i vejen:
Et serielt stik er 9 ben på to rækker. Det stik der sidder i din skærm er forhåbentlig flere (15?) ben på 3 rækker... - så det lyder ikke som serielt stik.
HVIS det er et serielt stik, vil din printhastighed være rimelig langsom - så det er ikke den løsning du skal gå efter...

Det lyder mest som om der er et eller andet der driller i din USB-stack - og det er jeg ikke sikker på, hvordan man rydder op i.

Jeg tror du riskerer at få samme problem, uanset hvilken "dims" du bruger...
Avatar billede dooleys Nybegynder
14. november 2008 - 12:31 #8
okay. jeg fik faktisk forbindelse mellem printer og computer, men den udskrev en halv sort side og kun noget af den tekst der var på siden, så det så lidt mærkeligt ud. har afleveret stikket igen og printeren ryger ud. den var trods alt gratis :)
Desuden virkede det ikke igen efter en reboot..

med hensyn til serial stikket har du ret i det ikke er samme antal ben :)

nu må jeg så gå den tunge vej og købe en nye toner til den laser jeg har, som allerede virker, men bare er tom :D tak forhjælpen!

Smid et svar :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2008 - 15:26 #9
En 4100N er nu ikke at kimse ad... - men har du ikke netværk, du kunne sætte den på? - det ville da gøre verden noget nemmere...
Avatar billede dooleys Nybegynder
14. november 2008 - 15:41 #10
det kunne jeg jo lave? vil du prøve at beskrive for mig hvordan det kunne fungere? netstik direkte fra computer til printer? eller skal den kobles i en hub/switch?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2008 - 16:05 #11
Det afhænger af hvad du har af udstyr i forvejen... - hvordan går du på internettet?

Den forkromede løsning er jo en router (ca. kr. 400,-) med indbygget switch. Denne sætter du bare printer og PC til, konfigurerer printeren med en fast IP adresse der ligger tæt på din PC´s, og installerer printeren som LOKALprinter på en manuelt oprettet TCP/IP port (sidstnævnte er alt sammen at finde i "tilføj printer" guiden...)

Har du bredbånd/ADSL, vil du samtidig kunne have flere PC´ere på, da det så er routeren der sættes til ADSL´en.

Lidt mere enkelt kan du også bruge et såkaldt "krydset" netværkskabel direkte i printeren. Så skal du bare selv konfigurere dit netkort og printeren til at ligge tæt på hinanden... - f.eks.:

            PC            Printer
IP      192.168.1.10      192.168.1.11
Subnet  255.255.255.0    255.255.255.0
Gateway 192.168.1.10      192.168.1.10

Hvis du kører via en switch eller en hub, kan du undgå det krydsede kabel (de kan være svære at opdrive i dag), og nøjes med to almindelige kabler til Switchen/hubben. Men det er også den eneste forskel.