Avatar billede figohunden Nybegynder
16. november 2008 - 16:54 Der er 29 kommentarer

slet vista og installere xp

hej jeg har en acer 5220

og jeg vil godt have vista væk og køre med xp men når jeg prøver det kan den ikke finde min harddisk hvad skal jeg gøre ?

og kan man købe en ny harddisk til den og kan jeg sev sætte den i ?

håber i kan hjælpe mig (:

takker på forhånd
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 17:17 #1
Kunne du ikke have lyst til at lukke dine gamle spørgsmål?
Avatar billede figohunden Nybegynder
16. november 2008 - 18:17 #2
det kan jeg da godt men ikke det her (:
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 18:29 #3
Jeg formoder din harddisk er en Sata disk, og at det er grunden til, at windows
ikke kan se den? Det du så har brug for, er en Sata driver, som du finder på
producentens hjemmeside. Men hvis du ikke har floppydrev, er det lidt besværligt.
Så før jeg skriver mere, er det nødvendigt at vide, om det er en Sata disk.
Avatar billede figohunden Nybegynder
16. november 2008 - 18:52 #4
ja det er en sata harddisk og jeg har ikke floppydrev i den bærbar
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 19:01 #5
Så er du nok nød til at lave en slipstreamed XPCD. Der er en anvisning her.
Men når du er i gang med at slipstreame, vil det være en god ide, også at lægge
SP3 ind. http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 19:02 #6
Ps. Det betyder, at du skal have fat i Sata driveren og ligeledes hente
SP3 hos microsoft.
16. november 2008 - 19:30 #7
Check lige efter at der virkelig findes XP drivers til din Hardware -> http://www.eksperten.dk/spm/852185
Avatar billede figohunden Nybegynder
16. november 2008 - 19:36 #8
Hej Jasveg.

Har skrevet forkert det er en Acer travelmate 5320.
Men har været ind på Acer's hjemmeside men kan ikke finde en SATA driver under travelmate 5320 på deres hjemmeside.
Der ligger noget der hedder AHCI Intel965 driver kan det være denne !
Links : http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5320.html
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 19:47 #9
Der ligger en chipset driver til XP, den har du i alt fald brug for. Om det er
den anden  AHCI driver tør jeg ikke sige. Men der er vist noget med, at hvis man
har AHCI i bios, skal den slås fra hvis man vil installere XP. Det kan du jo prøve.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 19:51 #10
Ps. chipset driveren skal altså først indstalleres efter XP er installeret. Ligesom
grafikdriveren og lyddriveren.
Avatar billede figohunden Nybegynder
16. november 2008 - 20:00 #11
I filen AHCI Intel ligger der mange forskellige filer på 1 af dem står følgende som er en TXT fil :
TITLE
    Intel Matrix Storage Manager AHCI Driver for Windows XP/Vista (32/64 bits) and F6 Floppy Utility for Install XP - WW -

    VERSION      : Production Version 7.5.0.1017
    DATE STAMP  : 5/10/2007
    BUILD ID    : HESBC002

Der ligger følgende filer i mappen:
data1.cab
data2.cab
_setup.dll
data2.hrd
ISSetup.dll
layout.bin
readme.txt
setup.exe
setup.ini
setup.inx
setup.iss
Version.txt

Hvilken fil skal jeg brugte når jeg skal lave en slipstreame CD
Jeg kan vel ikke bruge setup.exe da det er et program !
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2008 - 20:22 #12
Kommentar: jasveg

Delen omkring BIOS?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2008 - 20:22 #13
Til figohunden :)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 21:10 #14
john stigers - forklar dig venligts nærmere.

figohunden - Når du laver en slipstream skal du have kopieret din WinCD til en folder,
rub og stub. I en anden folder har du så din Sata driver, og i en 3.die SP3.

Nu har jeg ikke selv prøvet bøgebjergs metode. Jeg har brugt denne, som du selvfølgelig også kan prøve "nLite" det er bare at følge anvisningerne. Og husk  til
sidst at lave en Iso, som du kan brænde til en bootfil. Hvis du ikke ved hvordan, kan
du få recepten af mig. http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/nLite.shtml
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2008 - 21:24 #15
jasveg det kan jeg da godt, men som jeg skrev var det en kommentar til figohunden...
Det var dette han ikke svarede på: "Men der er vist noget med, at hvis man
har AHCI i bios, skal den slås fra hvis man vil installere XP. Det kan du jo prøve."
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 23:53 #16
john stigers > Jeg er desorienteret. Tager jeg fejl med hensyn til, at slå AHCI
fra i bios, hvis man vil installere CP. Hvis jeg gør vil jeg gerne vide det, så
jeg ikke begår samme fejl igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 23:54 #17
CP=XP
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2008 - 00:19 #18
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2008 - 00:23 #19
Stigers - den er feset ind på lystavlen:)
Avatar billede figohunden Nybegynder
17. november 2008 - 13:41 #20
Hej Jasveg.

takker for din hjælp det guld værd :-)

Vil meget gerne have recepten af dig til at lave en bootfil :-)
Jeg er gået i gang med Nlite og har lagt Windows Xp i en mappe der hedder XPCD
Men hvis jeg skal integrer en driver i Nlite skal det være en inf fil !
Og denne ligge ikke i mappe jeg har downloadet fra Acer's hjemmeside !
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5320.html
AHCI Intel !

Hvordan skal man så integrerer den i en slipstream således at min Acer bærbar kan finde harddisken under en ny installation af XP !

Kan du hjælpen :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2008 - 14:06 #21
Hvis du bruger dette program, behøver du ingen recept. Jeg har prøvet det. Det
er hurtigt og nemt. http://cdburnerxp.se/download.php

Den AHCI driver er vist en RAID driver. Og jeg kan ikke se nogen Sata driver.
Da jeg lavede Min Packer Bell om fra Vista til XP kontaktede jeg firmaet, for at
finde XP chip driveren. Mit bundkort har ikke brug for Sata driver.
Jeg vil foreslå, at du kontakter Acker service og ber om hjælp til en Sta driver.

Acer Support: Software og Hardware support samt henvendelse ved reparationer
Åbningstider: Mandag - Tirsdag 9:00 - 17:00 Onsdag - Fredag 9:00 - 18:00
Telefon: 33 70 20 70
Du kan også benytte vores support formular
http://www.acer.dk/public/page6.do?sp=page14&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&CountryISOCtxParam=DK&LanguageISOCtxParam=da&ctx3=-1&ctx4=Danmark&crc=870992707
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2008 - 14:14 #22
Ps. prøvede du at slå AHCI fra i bios?
Avatar billede figohunden Nybegynder
17. november 2008 - 15:32 #23
Hej Jasveg.

Har været inde i BIOS men kan ikke finde noget med AHCI som skal kunne slås fra.
Har også læst om andre der siger det men i min BIOS er der ikke dette !
Mærkeligt ikke !
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2008 - 18:56 #24
Nej det er ikke mærkeligt, nogle bios har det, andre har det ikke. Mit har det heller ikke. Har du prøvet at ringe til Acer?
Avatar billede figohunden Nybegynder
17. november 2008 - 19:34 #25
Nej har ikke ringet har skrevet en mail til dem og venter på svar.
Skriver når jeg hører fra dem af :-)
Har prøvet at lave en CD med Windows XP og service pack 3 nogle skrev dette måske kunne bruges men CD'en kan stadig ikke finde min harddisk så dette hjalp desværre heller ikke :-(
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2008 - 20:22 #26
Kommentar: jasveg

Nej du husker ikke forkert :)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2008 - 21:00 #27
stigers > nej, Ok:)

figohunden - Jeg tror du skal ringe og tale med en teknikker. Få først og fremmest
at vide, om der skal en Sata driver til. Hvis ja, så fortæl, at du ikke kan finde
nogen, og spør om de vil maile addressen til dig, eller sende en vedhæftet fil.
Avatar billede figohunden Nybegynder
19. november 2008 - 17:40 #28
Hej Jasveg.
Er kommet et stykke videre nu :
Har ringet til Acer support og snakket med en teknikker som siger jeg skal opdaterer BIOS til version 1.35 han sagde så at dette kunne man gøre direkte når man er logget ind på computeren på skrivebordet med Vista.
Men jeg har nu downloadet BIOS version 1.35 og der ligger en masse forskellige filer.
Blandt andet en mappe der hedder Winflash32 og inde i denne mappe en fil der hedder CLB-135.EXE men når jeg dobblet klikker på denne og klikker kør skriver den :
Open flash.sys FAIL
Har du nogen erfaring med at opdaterer BIOS

Hos Acer sagde han det var den nemmeste måde og man skulle ikke bruge noget USB floppy drev da man kunne gøre direkte inde fra VISTA !
Og når BIOS var opdateret skulle der ikke være nogle problemer med af finde harddisken sagde han.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2008 - 18:10 #29
Uha! det tør jeg ikke begive mig ud i. Jeg kender den ikke, og gør man det forkert,
kan det, i værste fald, koste et nyt bundkort. Men prøv at se på denne side:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=da&q=CLB-135.EXE&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

En af siderne hedder: How to Update Acer BIOS .
Hvis det er for vanskeligt, så stil det som et seperat spørgsmål her på E.