Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. november 2008 - 09:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Link med fra 2 databaser, men sorter efter navn

Jeg benytter følgende funktion:

<?php
//Database 1
$link1 = mysql_connect('dblink1', 'bruger1', 'kode1') or die('Not connected : ' . mysql_error());
mysql_select_db('database1', $link1) or die ('Can\'t use database1 : ' . mysql_error());

//Database 2
$link2 = mysql_connect('dblink2', 'bruger2', 'kode2') or die('Not connected : ' . mysql_error());
mysql_select_db('database2', $link2) or die ('Can\'t use database2 : ' . mysql_error());

$navne = array();

$res1 = mysql_query("SELECT navn FROM db1 ORDER BY navn",$link1);
if(mysql_num_rows($res1)>0){
    while($row1 = mysql_fetch_assoc($res1)){
        $navne[] = $row1['navn'];
    }

$res2 = mysql_query("SELECT navn FROM db2 ORDER BY navn",$link2);
if(mysql_num_rows($res2)>0){
    while($row2 = mysql_fetch_assoc($res2)){
        $navne[] = $row2['navn'];
    }

sort($navne);

echo implode('<br />',$navne);

?>

og det virker perfekt, dog vil jeg nu have et link på navnene.

Det gør jeg sådan:

$navne[] = '<a href="?id='.$row1['id'].'">'.$row1['navn'].'';
$navne[] = '<a href="?id='.$row2['id'].'">'.$row2['navn'].'';

men så sorterer den ikke længere efter navn, men efter id, naturligvis.

er der nogen der har en løsning på dette eller en anden idé til hvordan det kunne laves?

//Rathkjen
Avatar billede bitkid Nybegynder
19. november 2008 - 10:18 #1
Det letteste er at lave din echo om og først sætte link på når du udskriver.

Ændr:
    $navne[] = $row1['navn'];
til
    $navne[$row1['id']] = $row1['navn'];

(gør det ved dem begge to)

ændr din sort til natsort

og din echo til:
foreach ($navne AS $id => $navn) {
    echo '<a href="?id='.$id.'">'.$navn.'</a><br />';
}

Håber du kan bruge det :-)
Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. november 2008 - 11:47 #2
Ikke helt. den poster kun den sidste i database 2 og skriver ikke id ved den :/
Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. november 2008 - 11:47 #3
$navne = array();

$res1 = mysql_query("SELECT navn FROM test ORDER BY navn",$link1);
if(mysql_num_rows($res1)>0){
    while($row1 = mysql_fetch_assoc($res1)){
        $navne[$row1['id']] = $row1['navn'];
    }

$res2 = mysql_query("SELECT navn FROM test ORDER BY navn",$link2);
if(mysql_num_rows($res2)>0){
    while($row2 = mysql_fetch_assoc($res2)){
        $navne[$row2['id']] = $row2['navn'];
    }

natsort($navne);

foreach ($navne AS $id => $navn) {
    echo '<a href="?id='.$id.'">'.$navn.'</a><br />';
}
Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. november 2008 - 11:50 #4
Id'en kan godt være den samme så det kan måske være der skal laves sådan at den kan kende forskel fra de 2 databaser. fx

$navne[''.$row1['id'].'-db1'] = $row1['navn'];

eller sådan noget? kan man det?
Avatar billede bitkid Nybegynder
19. november 2008 - 11:55 #5
ja, det kunne man godt, men så skal du fjerne det igen fra $id når du udskriver. Det kan du selvfølgelig sagtens gøre:

echo '<a href="?id='.substr($id,0,strlen($id)-3).'">'.$navn.'</a><br />';
Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. november 2008 - 12:13 #6
Ja nu fanger den i hvert fald 1 fra hver database :) dog mangler den stadig id.

tror den lægger dem oven i hinanden. for det er den sidste i begge databaser den viser.
Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. november 2008 - 12:14 #7
ups, sorry min fejl.

SELECT navn FROM test ORDER BY navn",$link2

skal naturligvis også indeholde id.

SELECT id,navn FROM test ORDER BY navn",$link2

så virker det. mange tak for hjælpen

smider point til dig :)
Avatar billede bitkid Nybegynder
19. november 2008 - 12:28 #8
Super :-)

Jeg havde ikke lige set at du ikke hev id ud også :-)

Tak for point.