Avatar billede datasource Nybegynder
19. november 2008 - 20:01 Der er 10 kommentarer

XP på en linux maskine

Hej eksperter!

Jeg har en computer, med linux (Fedora Core 9) installeret på. Jeg kunne godt tænke mig at lave en dual-boot mellem den linux der ligger på og så Windows XP. Det lyder jo simpelt nok, men problemet er at da jeg installerede linux satte jeg jo alt harddiskpladsen af til det. Hvordan kan jeg partitionere min harddisk (uden data og linux går tabt) så der er plads til Win XP? Findes der nogle værktøjer til dette i linux?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 20:48 #1
www.helgec.dk/gparted.html

Jeg har ikke prøvet at køre dualboot med linux først installeret, men kun med xp først indstalleret. Det var der ingen problemer i
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 20:50 #2
http://www.helgec.dk/insert.html

boot op på insert og kør gparted, så skulle du kunne partionere
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 21:14 #3
Jeg er meget i tvivl om det er nogen god ide at gøre det med linux først installeret.  Har du en bootloader i dit Fedora Core 9 program ? Det kender jeg nemlig ikke.
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. november 2008 - 12:09 #4
Hvis du installere windows efterfølgende skal du installere din bootloade igen da windows smadre den (overskriver) Det er meget sandsygenligvis GRUB.

Du kan muligvis boote på din fedora core 9 skive igen, og så nøjes med at installere grub, og kun grub.
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. november 2008 - 12:11 #5
En livecd, burde også kunne gøre det.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. november 2008 - 18:20 #6
Eller man kan downloade og installere vmware server og kjøre XP og meget annet virtuelt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. november 2008 - 08:13 #7
Det er altid rart med noget respons :)
Avatar billede datasource Nybegynder
21. november 2008 - 11:11 #8
Jeg siger mange tak for svarene..Jeg vil prøve mig lidt frem..og skulle det gå galt, så må jeg lære af det :)
samsonjens, må gerne lægge et svar for det i øvrigt gode program.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2008 - 11:56 #9
:-)
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2008 - 15:45 #10
mangler du ikke at få afsluttet dette spørgsmål. Du bad selv om et svar