Avatar billede thedarkrider Nybegynder
24. november 2008 - 22:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Reparation af bærbar - penge retur

Hej Eksperter

Jeg købte en bærbar computer hos Asus for 13 måneder siden. I den tid har computeren været til reparation 2 gange og er nu inde for trejde gang. Hver gang har fejlen været den samme, og bundkort og hukommelse er blevet skiftet.

Asus har tilbudt mig en ombytning af computeren til en anden model, men jeg vil hellere ophæve købet, så og har derfor fået tilbudt 60% af nyprisen igen. Jeg kan godt se logikken i dette, da computeren jo har virket i perioder, men er det i strid med købeloven kun at tilbagebetale en del af nyprisen og findes der fastsatte grænser for hvor meget man tilbagebetaler?

Håber i kan hjælpe mig

/TDR
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2008 - 23:45 #1
Hej

Ja - den er jeg ret sikker på denne her...

Når den har været inde 3 gange med samme fejl indenfor reklamationsretten, så har du mulighed for enten en ombytning til et tilsvarende eller bedre produkt, eller at ophæve købet! Hvis du vælger at ophæve købet er den fastsatte grænse minimum 100% af det beløb du smed på bordet da du købte computeren.

- Så enkelt er det. Det med de 60% skal du ikke finde dig i.

\Dan
Avatar billede Jensen DK Novice
25. november 2008 - 07:37 #2
Jeg mener også at det er hele beløbet man skal have udbetalt, men kig her på forbrugerrådets side eller kontakt dem, så ved du hvor du står.
http://www.fbr.dk/
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
25. november 2008 - 08:53 #3
Mange tak for jeres svar. Jeg kan ikke rigtig finde noget på fbr.dk, og der står at de ikke har resourcer til at besvare spørgsmål pr. mail. Jeg vil gerne have noget konkret jeg kan besvare Asus med.
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
25. november 2008 - 09:04 #4
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/3/ Her står det rimeligt klart at det er det fulde beløb der skal retur. Jeg må forsøge at overbevise Asus om det. Smid et par svar, så deler i pointene.
Avatar billede Jensen DK Novice
25. november 2008 - 13:24 #5
Ok håber at du får det hele.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. november 2008 - 20:07 #6
Vedr. http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/3 så er det vigtigt også at se sagen fra den anden side: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/5

Jeg kan ikke se det urimelige i tilbuddet fremsat af Asus, da der allerede er brugt teknikertimer 2 gange på den, og de er ikke billige...
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. november 2008 - 20:10 #7
Men som skrevet kan du hæve købet, og få alle penge retur: http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/flere-reparationer

Husk at dette ikke er en sag mellem dig og Asus, men mellem dig og sælger - og Asus er ikke sælger :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. november 2008 - 20:13 #8
Der er også den lille tvist at du sikkert kan få en BEDRE bærbar for beløbet, end hvis du får en ombytning.
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
25. november 2008 - 20:30 #9
Sælgeren har bedt mig kontakte Asus da dette vil føre til en hurtigere behandlingstid. Asus har tilbudt mig en computer med samme specs, dog med en lidt hurtigere cpu.

Som skrevet tidligere kan jeg sagtens se sagen fra Asus' side, men det kan ikke være rigtigt at jeg indirekte skal betale for reparationsforsøg indenfor reklamationsperioden - uanset priserne på Asus' teknikere.

Jeg har sendt en mail og afventer nu svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. november 2008 - 20:41 #10
"Sælgeren har bedt mig kontakte Asus da dette vil føre til en hurtigere behandlingstid"

Jeg kender kun det alt for godt, og min erfaring:
Kontakt selv Asus for så er jeg fri for at døje med det.

P.s. Hvad nu hvis forhandleren er uenig med Asus i at du skal have dine penge tilbage?
Det kan Asus af gode grunde ikke beslutte på forhandlerens veje....
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
25. november 2008 - 21:07 #11
Det kan du selvfølgelig have ret i. Nu må jeg vente på Asus' svar og så evt. tage kontakt til sælgeren.
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. januar 2009 - 15:36 #12
Efter i et par måneder at have snakket med både Asus og computersalg.dk hvor computeren er købt, påstår de nu at det er en helt anden fejl end de første to gange, og vil stadig kun ombytte computeren.

Sagen overbringes derfor til forbrugerklagenævnet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. januar 2009 - 22:36 #13
Fornuftigt.