Avatar billede greco Nybegynder
27. november 2008 - 21:56 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde synology server??

Hej

Har lige købt et synology ds 107+ NAS-drev. Kan ikke få opsætningen til at fungere, da installationsprogrammet (synology assistant) "siger" at den ikke kan finde Synology serveren på det lokale netværk.
Har prøvet at slå både firewall og antivirus fra, som fejlmeddelelsen bl.a. refererer til, men det virker ikke. Under opsætningen valgte jeg at den automatisk skulle finde en IP-adresse (DHCP), for sådan er mine internetindstillinger - kan det være problemet? Jeg kan også vælge at angive en adresse selv, men ved ikke hvordan jeg finder ud af, hvilken adresse jeg finder serveren på så?
Avatar billede swiatecki Novice
27. november 2008 - 22:49 #1
Kør programmet ipscan, http://www.angryziber.com/w/Home

Du køer det trykker på "ip" knappen, og så på "C" knappen, så scanner du.

De hosts der er grønne, eller er det blå er der computere tilsluttet
Avatar billede snowball Novice
28. november 2008 - 08:24 #2
Kører du tilfældigvis programmet (Synology Assistant) fra Windows Vista?

Jeg havde præcis samme problem da jeg skulle sætte min DS 207+ op, og det hjalp heller ikke at slå firewall og diverse andre ting fra. Men da jeg så prøvede at køre Synology Assistant programmet fra en Windows XP - så fandt den enheden med det samme, og der var ingen problemer med at sætte den op.

Jeg kan dog se på ders hjemmeside, at der er kommet en væsentlig nyere version af programmet siden jeg forsøgte mig for nogle måneder siden. Prøv evt. at hente den nyeste version og ikke mindst nyeste firmware fra deres hjemmeside

http://synology.com/enu/support/download.php?m=DS107%2B
Avatar billede greco Nybegynder
29. november 2008 - 12:29 #3
Jeg kører allerede XP, så det er ikke det.Hvad er firmware patch helt konkret? Er det en samlet opdatering af alle programmerne eller hvad?
Avatar billede snowball Novice
29. november 2008 - 12:59 #4
Det er også lidt forkert at kalde det en "patch" for det er faktisk nyeste version af hele den software der styrer din Synology - det som du skal indlæse via "Synology Assistant" når du første gang vil sætte den til.

Har du prøvet at installere nyeste version af "Synology Assistant" fra deres hjemmeside?
Avatar billede greco Nybegynder
29. november 2008 - 13:07 #5
Har lige prøvet med nyeste version af assistant, men virker stadig ikke. Kan jeg godt køre den firmware patch når jeg ikke har fundet serveren endnu eller giver det ingen mening?
Avatar billede greco Nybegynder
29. november 2008 - 13:35 #6
Hej swiatecki. Har prøvet det program du henviste til, men bliver nødt til at have en mere udførlig forklaring, fatter det ikke.
Avatar billede snowball Novice
29. november 2008 - 14:18 #7
Hvis du slet ikke har haft kontakt til den endnu (altså lige pakket den ud af kassen), så har den som sådan ikke nogen firmware på endnu - det er det man skal gøre med "Synology Assistant" første gang man starter op.
Avatar billede greco Nybegynder
29. november 2008 - 14:38 #8
okay, fint, er med på det med firmware så. Er kommet så langt nu at jeg har kigget lidt på opsætningen af min router. Har snust mig lidt frem til at problemet er at serveren ikke kan findes fordi den automatisk får tildelt en IP-adresse. Inde på min routers opsætning har jeg så nu fundet tre "computere" der er koblet på netværket, navnene på mine to computere og så en tredje som den også putter under kategorien computer. Men det virker ret logisk at det er min synology server.
Har så nu reserveret en fast IP-adresse til den "computer". Nu er problemet så bare at jeg skal installere synology server forfra, men selvom jeg har afinstalleret programmet og vil køre det helt forfra så hopper den direkte ind i Synology Assistant og springer installeringen over. Så kan jeg jo ikke angive serverens IP-adresse. Er det fordi der ligger en form for midlertidig fil på min computer eller hvad kan jeg gøre?
Avatar billede snowball Novice
29. november 2008 - 15:43 #9
Det burde ikke være et problem at den kører som DHCP, for som udgangspunkt vil du altid kontakte den via navnet.

Hvis du afinstallerer programmet og derefter genstarter, så burde du godt kunne starte forfra.
Avatar billede greco Nybegynder
29. november 2008 - 18:35 #10
Det skulle man tro ja, men har også installeret det. På trods af det går den underligt nok stadigvæk direkte ind i Assistant???
Avatar billede snowball Novice
29. november 2008 - 18:55 #11
Og den kan stadig ikke finde NAS'en?
Avatar billede greco Nybegynder
30. november 2008 - 14:31 #12
nej, kan den ikke. (mente selvfølgelig afinstalleretet i sidste kommentar.)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
01. december 2008 - 15:16 #13
Hvis du kender IP adressen på din Synology, kan du få adgang til dens administrationsinterface ved at skrive flg.: <ip-adresse>:5000 altså port 5000 på den givne ip-adresse. F.eks.:

http://192.168.1.35:5000

Det er faktisk bare det som Synology assistent gør - den scanner dit netværk for at se om der er en af dine computere der kører noget på port 5000 og den vej rundt finder den så din(e) synology servere.
Avatar billede snowball Novice
01. december 2008 - 16:52 #14
Den tanke havde jeg også tænkt, men kan man også det når der endnu ikke er lagt en firmware på NAS'en?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
03. december 2008 - 12:14 #15
Ja - det burde du kunne - den har noget NV-RAM hvor den lægger fw ind på.
Avatar billede greco Nybegynder
03. december 2008 - 21:50 #16
Har lige prøvet det også, det virker heller ikke. Synes det er meget underligt, der må være en eller anden simpel ting i processen, som vi har overset. Synes jeg har bakset med det så længe nu.
Har I ikke et par guldkorn mere i bagagen? Kan det være noget med mit netværk/internetforbindelse/andet???
Avatar billede greco Nybegynder
03. december 2008 - 22:00 #17
Eller kan problemet være det sidste i min kommentar af 29/11-2008 14:38:00? Det at installationsprogrammet hopper direkte ind i Synology Assistant og springer det led over hvor jeg skal vælge om jeg selv vil angive IP-addressen eller den automatisk skal finde den.
Problemet er måske at jeg oprindeligt valgte at ville angive IP-adressen manuelt. Det kunne jeg af gode grunde ikke. Jeg prøvede så igen og valgte at den selv skulle gøre det, og siden da er den hoppet direkte ind i Synology Assistant. Kan der være gemt en slags fil på min computer i stil med en cookie, som gør at den automatisk springer dette led i installationen over nu???
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. december 2008 - 09:01 #18
Fik du prøvet det program, som blev foreslået tidligere: http://www.angryziber.com/w/Home

Det går ind på dit netværk og kigger efter alle de enheder der melder sig på nettet!

Så hvis du kører DHCP, kan du sætte den til at scanne dit netværk for enheder mellem f.eks. 192.168.1.1 og 192.168.1.100 så kigger den på alle de ip-numre og ser om der findes enheder der kan 'snakke' TCP/IP deriblandt den XP du starter programmet fra!
Avatar billede snowball Novice
04. december 2008 - 14:07 #19
Som nævnt i hans kommentar fra 29/11-2008 14:38:00 så fandt han IP'en via hans router, så det er ikke nødvendigt at bruge en IP scanner.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
05. december 2008 - 01:21 #20
Hmmm det slår mig lige... Altså Synology Assistant er blot et lille program (som ligger lokalt på de maskiner du evt. skal connecte til Syn'en fra) du kan bruge til at søge din Synology frem, tilknytte drev til den aktuelle maskine, OG så har den naturligvis en ADMINISTRER knap, som går på port 5000 på den ip-adresse, hvor den nu har fundet en synology boks. Selve Syn'ens software ligger på boksen og kan kun tilgås ved 1) Synology Assistant eller 2) i en browser skrive http://ip-adresse:5000

Ved ikke om det er der hunden ligger begravet... Knæk og bræk med det!!!
Avatar billede snowball Novice
05. december 2008 - 07:42 #21
Jeg tror bare ikke NAS'en har den fulde software installeret fra starten af, for så ville man ikke blive tvunget til at indlæse firmware'en som en del af opsætningen via Synology Assistant programmet.

Når den ikke har den fulde software installeret, så svarer den sikkert heller ikke på http://ip-adresse:5000

greco: Har du evt. mulighed for at prøve og installere Synology Assistant på en anden PC på netværket, eller evt. tage NAS'en med over på et andet netværk og så prøve der?
Avatar billede greco Nybegynder
22. januar 2009 - 14:37 #22
Hej snowball. Har fået det til at virke nu, langt om længe. Fik tilfældigvis helt ny computer fra arbejde, og så reset'ede jeg NAS'en og prøvede forfra, så virkede det mirakuløst nok. Tror at jeg som udgangspunkt har valgt en forkert indstilling i første opsætnings-skærmbillede af NAS'en. Dette har jeg kun haft mulighed for at lave om i forbindelse med det indledende opsætnings-skærmbillede, som kun kommer igen når NAS'en er reset'et og den computer der anvendes til installation ikke har nogen system-filer gemt fra tidligere prøvede installationer. Nå,men nu er det i hvert fald lykkedes. tak for hjælpen.
Avatar billede greco Nybegynder
22. januar 2009 - 14:38 #23
Hvis du lige sender en besked som svar snowball, så synes jeg at du har fortjent pointene, da dine svar har været behjælpelige.
Avatar billede snowball Novice
22. januar 2009 - 14:47 #24
OK, godt du fik det løst :)
Avatar billede snowball Novice
22. januar 2009 - 14:47 #25
Ups, svar ;)