Avatar billede himmelko Juniormester
02. december 2008 - 14:21 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Min CPU er langsom, eller er det mon mit grafikkort?

Jeg har et større problem med min nyere HP. Den er "langsom" når det kommer til grafik, om det så drejer sig om spil på facebook eller at spille WoW, det er underordnet, den er bare langsom!
Min pc består af følgende:

HP pavilion dv5-1030oe notebook
AMD Turion(tm) X2 Ultra Dual-Core Mobile ZM-80 2,10 GHz
3,00 GB ram
ATI Mobility Radeon HD 3450
Samlet tilgængelig grafikhukommelse: 1534 MB
Dedikeret skærmkorthukommelse: 256 MB
Delt systemhukommelse: 1278 MB

Jeg har formateret og formateret, og den er stadig lige langsom, det virker som om den har et stort CPU brug.
Er der nogen som mon kan hjælpe mig med at forstå hvorfor den opfører sig sådan, og evt. afhjælpe det, så jeg kan spille WoW? :D
Avatar billede darrich Novice
02. december 2008 - 15:19 #1
Det er et meget langsomt grafikkort du har.
Da den bruger store mængder delt systemhukommelse (RAM) til grafik, så belaster det cpu'en ret kraftigt.

Det bedste du kan gøre er at skrue ned for opløsning, slå nogle grafik options fra i Wow, for at optimere performance, medmindre du vil ud og investere i nyt grej.
Avatar billede darrich Novice
02. december 2008 - 15:21 #2
Et 256 MB Nvidia Geforce 8600M GT i bærbare er ca. 2x så hurtigt.
Avatar billede himmelko Juniormester
02. december 2008 - 15:55 #3
Hmm jeg vil jo helst ikke ud og investere i noget nyt da jeg lige har købt den for 1½ måned siden.. men det er sygt at den skal være langsommere end min gamle pc som var tre år gammel.
Men det må jeg jo så gøre :(
Avatar billede himmelko Juniormester
02. december 2008 - 17:03 #4
Er du forresten helt sikker på at det er mit grafikkort den er gal med? for har lige talt med en anden klog it-gut, og han sagde at det var et ganske udmærket grafikkort jeg har, og at fejlen må findes i noget software..
Avatar billede karstenk Nybegynder
02. december 2008 - 17:14 #5
Tja, det ser jo ud til, at Vista suger en masse RAM til grafikkortet, så du kun har lidt over halvanden GB tilbage. Måske der vi har problemet?
Og 3450 burde da være rigeligt til WoW, det er trods alt ikke særlig krævende.
Avatar billede himmelko Juniormester
02. december 2008 - 17:24 #6
Hmm skulle 1,5 GB ikke være rigeligt eller hvordan? Min gamle stationære har kun 512, og den farer rundt inde på facebook i højere tempo end denne her pc..
Avatar billede himmelko Juniormester
02. december 2008 - 17:25 #7
Desuden har jeg lagt mærke til, at hvis jeg downloader samtidigt så er internettet rigtig langsomt, hvilket heller ikke er noget problem på min stationære eller på min gamle pc.
Avatar billede karstenk Nybegynder
02. december 2008 - 17:26 #8
Tja, Vista sluger en del. Jeg har 6GB RAM, og på nuværende tidspunkt sluger Vista Ultimate x64 1,76GB RAM på ingenting. (Har browser, Foobar, Microsoft Word + det løse åbent)
Avatar billede himmelko Juniormester
02. december 2008 - 17:34 #9
Hmm.. det var lige godt en del. Men burde 1,5 ikke være nok til at sidde og lave normale ting,eller evt. spille WoW?
Avatar billede karstenk Nybegynder
02. december 2008 - 17:46 #10
Jo, det burde det. Jeg har 2GB på min bærbar, og RAM forbruget "skalerer" med mængden af RAM, så hvis du ikke har enorme mængder, så er forbruget også mere begrænset.

Men jeg har ladet mig fortælle, at WotLK skulle være ret bitchy med RAM forbruget, og trække en del flere tænder ud end WoW + TBC gjorde.
Avatar billede darrich Novice
02. december 2008 - 17:50 #11
Langsomt kort - ja, det er jeg sikker på.
Her er et godt sted at se benchmarks. Disse er fra 3. kvartal 2008.
http://www.tomshardware.co.uk/charts/gaming-graphics-charts-q3-2008/3DMark06-v1-1-0-3DMark-Score,794.html

Jeg formoder, du har hentet nyeste driver?

Jeg vil dog sige Vista gør det ikke bedre, det er meget tung, og når det er shared memory, så sløver vista også den del.
Hvis du smed XP i stedet på vil du helt sikkert få meget bedre performance end nu.
Jeg har ikke selv opgraderet til Vista af samme grund.
Avatar billede karstenk Nybegynder
02. december 2008 - 18:34 #12
Darrich, det er så efterhånden således, at Vistas performance i spil ikke er nævneværdigt bagefter XP. (Hvis man har over 2GB ram)

Og 3450 er omtrent så hurtig som et 6800U; så hvad er problemet? WoW kørte fint på mit gamle Radeon 9800, i High details, for år tilbage. Det er så bare halvt så hurtigt som 6800U. Så jo, det burde skam være fint til hans behov.
Avatar billede himmelko Juniormester
02. december 2008 - 18:38 #13
Karsten K:
Jeg har faktisk ikke engang Lich King, så det kan ikke være derfor :/

Darrich:
Ja jeg har netop hentet den nyeste driver i dag, og det hjalp intet.

Jeg overvejede faktisk også at smide Xp på igen, men da jeg jo næsten lige har købt den og den var udstyret med Vista gik jeg ud fra at det var det bedste at beholde..
Der burde sgu være en lov imod at sælge et så dårligt grafikkort når jeg har stået i butikken og sagt "Jeg vil kunne spille WoW" og har fået det svar at det kunne jeg sagtens.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
02. december 2008 - 19:11 #14
Jeg har ikke en løsning på dit problem, men vil blot fortælle at min  knægt spiller WoW uden problemer på en MSI VR601, med Vista, 2Gb Ram, ATI 1300, AMD Turin X2 1.6Ghz og der kører det helt problemfrit. Din maskine burde ikke have problemer...
Avatar billede darrich Novice
03. december 2008 - 18:55 #15
Vedrørende Vista venter jeg til sp2 før jeg prøver igen.
Oplevede nok for meget bøvl og dårlig performance i første omgang, og det har da nok farvet mig lidt.

Angående Meterpunk indlæg hvor det kort jo grafikmæssigt lægger under i performance test.
Sidder og tænker på om det er sikkerheds software, der sløver maskinen eller konflikter med en driver eller lignende. Det ville ikke være første gang.
Hvad kører du med?
Avatar billede darrich Novice
03. december 2008 - 18:59 #16
Betydningen af opsætning inde i selve spillet i forhold til performance er meget stor.

Meterpunk: kunne du smide nogle oplysninger om opløsning, og WoW konfiguration til Himmelko, så han har noget at sammenligne med.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
03. december 2008 - 19:20 #17
Jeg skal nok komme med lidt ekstra oplysninger, må dog lige vente på at knægten kommer hjem.
Avatar billede himmelko Juniormester
03. december 2008 - 21:38 #18
Darrich:
Jeg mener at der under opdatering af spillet (jeg installerede det lige igen her den anden dag) stod der at min firewall gik ind og blokerede noget så forbindelsen var langsom, men jeg ved ikke om det også kan have indflydelse på selve spillet og diverse flash spil online..?
Jeg har nu under skærmindstillinger sat farverne til 16 bit i stedet for de 32 som er standard, og det har hjulpet en smule.
Men udover det har jeg ikke pillet ved nogen opsætninger hverken i min pc eller i WoW..
Avatar billede meterpunk Nybegynder
04. december 2008 - 00:53 #19
Du vil kunne forbedre en hel del, hvis du går ind i options - video - effects og "skruer" ned for de forskellige muligheder, prøv at lege lidt med det. Knægten kører med 1028x768 - 24bit colur - flueben i vertical sync og hardware cursor. Under effects står det meste til middel eller lav.
Knægten får også besked om at han tilsyneladende er bag en firewall, når han downloader patch til spillet, tror ikke det betyder noget.

Men har du fået installeret alle nødvendige drivere efter du har formateret?
Avatar billede darrich Novice
04. december 2008 - 22:11 #20
WoW's patching bruger portene 3724, 6112 samt området 6881-6999 (TCP), hvis de er åbne. WoW bruger TCP 3724 til selve spillet og UDP 3724 til in-game voice chat, så bare TCP 3724 er forwarded for både spillet fungere fint.
Hvis du anvender en router så skal den sættes op til det.
Avatar billede himmelko Juniormester
08. december 2008 - 10:02 #21
Jeg har så vidt jeg ved installeret alle nødvendige drivere ja, min far tog også lige et kig på det igår, og han fandt ingen fejl, men kan kun konstatere at den ikke kører optimalt.

Jeg har ikke sat min router op til det, det vidste jeg faktisk ikke at jeg skulle, og er ikke lige sikker på hvordan, men jeg prøver at følge jeres råd senere når jeg skal spille :)
Avatar billede himmelko Juniormester
15. december 2008 - 23:33 #22
Well jeg har nu sat mine effects ned til middel eller derunder og spillet kører ganske fint uden problemer, en gang imellem går det i stå et sekund eller to, men det er sjældent, så det er underordnet.

Men flash og shockwave spil fungerer stadig ikke, og jeg kan ikke finde på flere ting at ændre og rette til for at få det op at køre.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
16. december 2008 - 00:55 #23
http://get.adobe.com/flashplayer/ prøv at hente den nyeste.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
16. december 2008 - 00:57 #24
Avatar billede himmelko Juniormester
16. december 2008 - 16:18 #25
Jeg har slettet og hentet begge to adskillige gange fra adobes hjemmeside for at være sikker på at få den rigtige version, men lige lidt har det hjulpet :(
Avatar billede meterpunk Nybegynder
16. december 2008 - 17:19 #26
På adobes hjemmeside findes der særlige programmer til at afinstallere og fjerne resterne efter tidligere versioner, prøv at køre dem og så installere igen.

Hvis det ikke virker, så vil jeg foreslå dig at oprette en ny tråd omkring dine problemer med shock og flashplayer, der er andre som bedre vil kunne hjælpe dig, end mig.
Avatar billede himmelko Juniormester
25. december 2008 - 23:20 #27
Jeg har fundet en forklaring på lortet nu!
Efter en formatering virkede alt som det skulle, og jeg går ind og skruer ned på en lavere strømstyringsmodel, og så virker det igen ikke. Jeg laver indstillingen om til hvad den var før, og så virker alt perfekt igen.
Hvordan i alverden kan det være sådan?
Avatar billede meterpunk Nybegynder
26. december 2008 - 01:12 #28
For at spare på strømmen, "skruere" cpuén ned for kraften. Det er helt normalt.

Godt du fandt løsningen.