Avatar billede lazenby Nybegynder
16. december 2008 - 12:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Makro til "ny linje, \bigskip, \noindent"?

Jeg har relativt tit brug for at skifte linje mellem to afsnit for at starte på "noget nyt", som alligevel ikke helt er en ny section eller subsection. I sådanne tilfælde skal der være en linjes afstand og ingen indrykning. Jeg plejer at bruge \bigskip (efter en tom linje) og \noindent, og det er sådan set også fint. Jeg kunne selvfølgelig selv define en kommando til det - men findes der mon noget i forvejen, der kan gøre det i ét hug?

- lazenby
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 13:27 #1
i memoir

\fancybreak{}

jeg plejer dog at smide nogle stjerner ind så læseren ikke er i tvivl om at man starter noget nyt

husk god at det er dårlig stil at have luft mellem alle afsnit, hvilket nogle vist er vokset op med i Word
Avatar billede lazenby Nybegynder
16. december 2008 - 14:00 #2
Hm, jeg bruger godt nok som regel article eller report. Men måske skulle jeg se på memoir også.

Jeg er helt enig med dig, og bruger som hovedregel også "almindelige" afsnit med indrykning. Men nogle gange er der rent faktisk en pointe i at indsætte en blank linje.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 14:35 #3
helt enig, det er også der jeg anvender det.

Du kan hugge koden til \fancybreak fra memoir.cls
Avatar billede lazenby Nybegynder
16. december 2008 - 15:51 #4
Jeg tror faktisk, jeg vil kigge på memoir-klassen i stedet. Jeg kan se, at du gennemgår den grundigt i din meget udmærkede bog. Jeg er netop gået i gang med en længere tekst, og så vidt jeg kan se, bliver jeg måske nok ked af article-klassen i længden.

Men hvis jeg skal planke koden, er det så det korrekte, jeg har fundet frem til herunder?

\newcommand{\fancybreak}{\@ifstar{\@sfbreak}{\@fbreak}}
\newcommand{\@fbreak}[1]{\par
  \penalty -100
  \noindent\parbox{\linewidth}{\centering #1}\null
  \penalty -20
%%  \vskip -\onelineskip
  \@afterindentfalse
  \@afterheading}
\newcommand{\@sfbreak}[1]{\par
  \penalty -100
  \noindent\parbox{\linewidth}{\centering #1}\null
  \penalty -20
%%  \vskip -\onelineskip
  \@afterindenttrue
  \@afterheading

Læg et svar, så får du points. Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 17:11 #5
noget lignende ja

husk

\makeatletter ... \makeatother

Det er i hvertfald en noget bedre investering at gå over til memoir end at blive ved med at lappe på f.eks. article
Avatar billede lazenby Nybegynder
16. december 2008 - 18:58 #6
Det vil jeg gøre. Jeg synes godt nok, det er noget uigennemskueligt, hvornår hvilken klasse er mest relevant. Men det kommer vel med øvelsen.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 20:44 #7
hvis du skal skrive en artikel til en journal så anvend den som journalen anbefaler, ellers kan memoir anvendes til alt, det gør jeg selv

tak for points