Avatar billede jweber Nybegynder
29. december 2008 - 10:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med specialtegn med mysqli connection

Jeg har en mysql database hvor jeg har en tabel med typen varvhar og hvor kollation er sat til "latin1_swedish_ci".

Hvis jeg bruger mysql til at indsætte data virker det fint, men når jeg bruger mysqli, vil den ikke indsætte æ, ø og å men indsætter blot ? istedet.

Jeg har også prøvet at sætte charset til utf8 ved min mysqli_connect:

$db->set_charset("utf8");

Men det gør ikke nogen forskel.

Nogen der kan hjælpe med dette problem?
Avatar billede jensgram Nybegynder
29. december 2008 - 11:06 #1
Og indsætter du med korrekt tegnsæt? (PHP-fil hvis hard-coded, encoding hvis input)
Avatar billede jweber Nybegynder
29. december 2008 - 12:57 #2
Værdierne indsættes på følgende måde:

$query = $db->prepare("INSERT INTO customer(firstname, lastname, email, zipcode, country, street, city, sex, birthYear) VALUES (?,?,?,?,?,?,?,?,?)");

$query->bind_param("sssissssi", $this->firstname, $this->lastname, $this->email, $this->zipcode, $this->country, $this->street, $this->city, $this->sex, $this->birthYear);
$query->execute();
$query->close();

Og hvis jeg echoer f.eks. $this->street lige inden, står det fint med æ, ø og å.
Avatar billede jensgram Nybegynder
29. december 2008 - 13:25 #3
Hmm - har du prøvet at sætte charset til iso-8859-1 - eller har du mulighed for at ændre kollation i DB til UTF?
Avatar billede jweber Nybegynder
29. december 2008 - 13:46 #4
Jeg har prøvet at sætte header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1'); i toppen af siden, og jeg har prøvet at ændre kollation til UTF, både på tabellen og kolonnen, men ingen af dele har hjulpet.

Men hvis jeg indsætter det med mysql i stedet for mysqli:

$sql = "INSERT INTO ".confShop("db:tpShop")."customer(firstname, lastname, email, zipcode, country, street, city, sex, birthYear) VALUES ('".$this->firstname."', '".$this->lastname."', '".$this->email."', ".$this->zipcode.", '".$this->country."', '".$this->street."', '".$this->city."', '".$this->sex."', ".$this->birthYear.")";
mysql_query($sql);

virker det fint med æ, ø og å, så det må være noget med den connection, eller andet omkring mysqli?
Avatar billede jensgram Nybegynder
29. december 2008 - 13:48 #5
Ja, jeg kommer ihvertfald til kort. Beklager, men held og lykke.
Avatar billede jweber Nybegynder
29. december 2008 - 13:50 #6
Ja det gør jeg nemlig også, men tak for forsøget i hvert fald.

Håber stadig der er andre der kan hjælpe.
Avatar billede htx98i17 Professor
29. december 2008 - 14:27 #7
hvad er mysqli ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. december 2008 - 14:30 #8
Glem ikke at gem siden i det format du vil have. I din editor, Gem som og så det format du ønsker (hvis din editor kan, altså).
Avatar billede jweber Nybegynder
29. december 2008 - 14:38 #9
Hvis jeg echoer en variabel ud på siden, lige inden det indsættes i databasen vises det findt med æ, ø og å, men hvis jeg går ind i phpMyAdmin kan jeg se at der ved indsættelsen er erstattet alle æ, ø og å med?
Avatar billede jweber Nybegynder
29. december 2008 - 15:22 #10
Det lykkedes hvis jeg ændre kollation til utf8_general og laver en utf8_encode() på variablerne inden de bliver indsat.
Avatar billede jweber Nybegynder
29. december 2008 - 15:22 #11
svar
Avatar billede olebole Juniormester
29. december 2008 - 17:18 #12
<ole>

Hvis du er nødt til at bruge utf8_encode, har du stadig tegnsætproblemer - de er bare fejet under gulvtæppet. Der er stadig noget i systemet, der arbejder i ANSI, så sandsynligheden for, at du blot har udskudt problemet er ret høj  =)

/mvh
</bole>