Avatar billede arbogast Nybegynder
01. januar 2009 - 11:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tilgang til trådløs routers opsætning gennem anden router?

Til min ISPs router har jeg, udover 2 stationære PC'er, tilkoblet en trådløs router. PT kan jeg kun få adgang til den trådløse routers opsætning fra min bærbare v å skrive 192.168.0.1.
fra ISP-routerens 'synspunkt' har den trådløse router IP adressen 10.0.0.3.
Det jeg ønsker, er at kunne tilgå opsætning af den trådløse router fra en af de stationære PCer. Nogen ideer om hvordan jeg kan gøre det?
Avatar billede riversen Nybegynder
01. januar 2009 - 12:13 #1
Lad være med at bruge WAN porten i din trådløse router. Deaktiver DHCP og giv den ip 192.168.0.2 fx på indersiden. Det er klart det nemmeste for dig.
Avatar billede arbogast Nybegynder
01. januar 2009 - 12:38 #2
Det svar forstod jeg ikke helt. Værsgo her er en hobbykniv og noget pap :)

.. deaktivere dhcp på ISP-routeren?

.. og give den fx 192.168.0.2 fra ISP-routeren?

Det med WAN-porten forstod jeg
Avatar billede riversen Nybegynder
01. januar 2009 - 13:22 #3
deaktiver dhcp i din trådløse
og giv den IP'en 192.168.0.2 på LAN siden.

Hvordan kan du se i manualen.
Avatar billede arbogast Nybegynder
01. januar 2009 - 13:43 #4
hm, der står intet i manualen, direkte, om hvordan man kan tildele en enhed en bestemt adresse. Til gengæld er der en side hvor jeg kan lægge en ny dhcp-pool til - er det denne jeg skal bruge, mon?
Avatar billede arbogast Nybegynder
01. januar 2009 - 17:17 #5
... og efter jeg flyttede stikket fra wan-porten og deaktiverede dhcp, kan jeg ikke komme ind i routerens indstillinger.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. januar 2009 - 18:21 #6
du skal jo skifte ip'en inden du flytter stikkene. Eller bevare en passende IP på en af dine pc'er og lave ændringen af IP efterfølgende.
Avatar billede arbogast Nybegynder
01. januar 2009 - 19:10 #7
ok. altså modsat rækkeflg. af den du beskrev :)

Jeg resetter routeren og starter forfra - får nok ikke gjort mere idag.

1000 tak for hjælpen så langt.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. januar 2009 - 19:44 #8
jeg ville:
deaktivere dhcp
ændre ip-adresse på LAN siden til 192.168.0.2
forbindelsen mistes
du skifter kabel fra WAN til LAN
og du burde så kunne tilslutte på ny ip
Avatar billede riversen Nybegynder
01. januar 2009 - 19:44 #9
forudsat du har ændret ip på pc'en også ;)
Avatar billede arbogast Nybegynder
02. januar 2009 - 19:49 #10
pyha! Så fik jeg det endelig til at virke.
Der var faktisk ingen måde at ændre klient-adressen i ISP-routeren, men det virkede at gøre den adr som den havde tildelt d. trådløse statisk for derefter at ændre dennes ip til samme værdi.
Jeg havde ikke kommet på sporet uden din hjælp - smid et svar og Godt Nytår.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. januar 2009 - 20:09 #11
har heller ikke nævnt du skulle ændre noget i isp routeren.

Behold bare point.
Avatar billede arbogast Nybegynder
03. januar 2009 - 07:59 #12
ok :D