Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
04. januar 2009 - 17:17 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Kan nogen skifte et strømstik på min datters HP Pavilion DV 6500

Kan nogen skifte et strømstik på min datters bærbare HP Pavilion dv6500?

Min datters pc kan ikke oplade ordentligt mere, man skal lirke meget med stikket og vi har i en periode klaret problemet med en elastik som fikserede stikket, men det dur ikke længere. Jeg vurderer at det er selve stikket i pc'en det er galt med.

Jeg har fået en pris på 1.200,- og har fundet strømstikket (dc bøsning) på nettet til 128,- inkl. moms.
http://www.powersupply.dk/navn/HPPavilionDV6500DC%20B%C3%B8sning/moduler.aspx

Er der nogen der kan reparere pc'en til en mere rimelig pris?

Eller er der nogen der kan instruere i hvordan man selv kan gøre det? Jeg har prøvet at kigge ind i pc'en for at vurdere opgaven, men har ikke kunnet finde ud af at tage bagdækslet af.
Avatar billede mortensen Nybegynder
04. januar 2009 - 18:03 #1
Ofte er nok lige at varme lodningerne op hvor bøsningen er isat, men det kræver jo du får fjernet alle skruerne. De er ofte skjult under klistermærker (det er nok at prikke hul igennem til skruen, så du ikke ødelægger typenr mm. Andre kan være skjult under gummifødder. Der kan måske også være skruer under div dæksler til harddiske eller lign.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
04. januar 2009 - 18:22 #2
Hej zandyx

jeg er ret sikker på at alle skruer er ude, både i dækskler, under batteri og under klistermærket er der ingen huller.

Men selvfølge skal den jo være til at skille ad - måske handler det om at tage lidt hårdt eller måske skubbe sidelæns eller???
Avatar billede sunear Nybegynder
04. januar 2009 - 18:25 #3
Så længe du er forsigtig :D

Bærbare er jo mere kompakte end stationære.
Avatar billede gunfar Nybegynder
04. januar 2009 - 18:33 #4
nogen der kan hjælpe mig med næsten samme problem  dog på en acer aspire 5610z

se mit spørgsmål på link...
http://www.eksperten.dk/spm/858095

se billeder af min pc her
http://peecee.dk/upload/view/147253
http://peecee.dk/upload/view/147254
Avatar billede gunfar Nybegynder
04. januar 2009 - 19:02 #5
evt nogen der kender manualer hvorledes denne acer er samlet på tegninger,,
Avatar billede simongc Nybegynder
04. januar 2009 - 19:39 #6
Hej

Jeg har 2 gange repareret strømstikket på en bærbar samt div. andre reparationer. Det sværeste er, at skille PC'en ad (faktisk er det lettere at samle den igen). Ofte sidder der nogle beslag eller lig, ved "F"-tasterne på tastaturet der skal skubbes for at man kan løsne skruer under tastaturet for at få skildt PC'en ad. Desuden må man bruge en del lirken og forsøgen sig frem.
Det er muligvis ikke nødvendigt, at købe et ny strømstik, det er muligt at det gamle strømstik bare skal loddes fast igen.

Mvh. Simon
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
04. januar 2009 - 19:53 #7
hej simon

skal man bare vippe tasterne af?
Avatar billede gunfar Nybegynder
04. januar 2009 - 19:57 #8
Hej Simon

har du set mine link og kan du fortælle mere ud fra dem
har været ved en pc .butik og de er ikke billige

http://peecee.dk/upload/view/147811
http://peecee.dk/upload/view/147812
Avatar billede gunfar Nybegynder
04. januar 2009 - 19:59 #9
det er kun  billederne af pc der er mine
Avatar billede simongc Nybegynder
04. januar 2009 - 20:17 #10
Hej Jorgenveisig

Nej du skal ikke vippe tasterne af. Det er forskelligt fra bærbar til bærbar hvorledes den er skruet sammen, men på flere typer er der f.eks. et par mellemrum mellem "F"-tasterne hvor der sidder en lille split der skubbes ned eller til sidden.

Jeg har set billederne, men jeg ikke afgøre om stikket kan repareres eller skal udskiftes. Det jeg gjorde engang var at købe et standardstik hos Brinck Elektronik. Det endelige resultat blev godt, men det tog lang tid at tilpasse stikket til computeren.

Mvh. Simon
Avatar billede gunfar Nybegynder
04. januar 2009 - 20:47 #11
hej
har kigget på brinck  men ikke lige hel overskue deres hjemmeside men er kommen til dette resultat

http://peecee.dk/upload/view/147832
Avatar billede gunfar Nybegynder
04. januar 2009 - 20:48 #12
og det er ikke riflen  men downloadet om brinck
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
04. januar 2009 - 21:20 #13
simon, jeg forsøger mig imorgen.

Gunfar jeg fik kun en bmp-fil ud af dit link??
Avatar billede gunfar Nybegynder
04. januar 2009 - 22:05 #14
hej
er ikke verdens'mester i teknisk adtalelser  bmp-fil--??
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
05. januar 2009 - 20:11 #15
Hej Simon

Jeg har nu fået pc'en åbnet og fået frigjort det print som dc-bøsningen sidder på.

Der sidder 9 lodde"klatter" som er forbundet med dc-bøsningen - dem har jeg varmet på, men har ikke kunnet få lodningerne til at smelte på nogen måde - skal der en særlig loddekolbe til eller?????

Jeg forsøgte også at varme loddekolben yderligere med en gasflamme. men heller ikke dette fik "loddeklatterne" til at smelte.

Jeg er bange for at varme for meget på den, men det skal jeg måske ikke være??????

Jeg har samlet pc'en igen og opvarmningen af "loddeklatterne" har ikke virket.

Så spørgsmålet er om jeg skal åbne igen og ikke være bange for at varme længe på lodningerne?
Avatar billede simongc Nybegynder
05. januar 2009 - 20:57 #16
Et lille trick.

Prøv at smelte lidt loddetin på loddekolben først og derefter lodde med denne klat, det burde virke. Nyere electronik indeholder ikke bly og derfor er det sandsynligt at loddetinet i din computer kræver mere varme samt klistre dårligere end gammeldags loddetin.

Du kan evt. prøve at rengøre spidsen af loddekolben for bedre varmekontakt.
Avatar billede gunfar Nybegynder
05. januar 2009 - 21:10 #17
hej Jørgenveisig

er det mulig for dig at tage nogen enkelte billeder af det du laver da jeg hermed kan få et indblik i hvorledes det foregår også når du har skilt din pc,,

du kan sende dine billeder ind på dette link
http://www.peecee.dk/

så behøver du ikke at videre give nogen privat mail

du kan se mit spørgsmål om samme skade her på dette link
http://www.eksperten.dk/spm/858095
Avatar billede gunfar Nybegynder
05. januar 2009 - 21:12 #18
hej Jørgenveisig

citat: Gunfar jeg fik kun en bmp-fil ud af dit link??

har du fået dette til at virke
Avatar billede gunfar Nybegynder
05. januar 2009 - 23:38 #19
hej
jeg kæmper videre
et liie fif.til når man skiller noget
jeg har mærket med en stiftfedtpen hvor skruene sidder inden jeg skiller det af
og skriver på dækslet hvor mange skruer der hører til hvor  og kommer så hver portion i en lille plast pose

her er en ny serie billeder

bemærk især billederne med -1 nummer..  nummerene 206-1 og 209-1
og det er kun billederne af bærbar pc,, der tilhører mig,

der er ca 14 billeder når du fanger dette link ( skulle der gerne være )

http://peecee.dk/upload/view/148026
Avatar billede gunfar Nybegynder
07. januar 2009 - 23:44 #20
Hej Simon
tror du ikke dette link er det tætteste jeg kommer på en tegning / visning hvordan man skiller en pc af

http://www.pchub.com/uph/content/fq2_dis_keyboard.
Avatar billede gunfar Nybegynder
07. januar 2009 - 23:45 #21
Avatar billede simongc Nybegynder
08. januar 2009 - 06:07 #22
Hej Gunfar

Jeg synes dit link ser ganske fint ud.

Til Jørgenveisig

Har du fået løst problemet med at lodde strømstikket fast?

Mvh. Simon
Avatar billede gunfar Nybegynder
15. januar 2009 - 17:10 #23
Til Jørgenveisig

hvor langt er du med at lodde noget på din pc
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
15. januar 2009 - 18:56 #24
Jeg har ikke fået den ordnet, det er lige en tand for kompliceret for mig. Jeg har besluttet at sende den til rep.

Det er gode input I alle er kommet med - jeg håber andre kan bruge det, selvom jeg ikke selv har fået succes med det.
Avatar billede gunfar Nybegynder
15. januar 2009 - 20:57 #25
hej jørgenveis

har du sendt den ind og har du forhørt dig på prisen inden,,,Uha

prøv at kigge dette link

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01295877.pdf
Avatar billede gunfar Nybegynder
23. januar 2009 - 16:36 #26
er der nogen der kan finde teninger på en Acer aspire 5610z  / 5612zwlmi

som er i stil med mit link  på anden model pc
Avatar billede caspersilberg Nybegynder
16. juni 2009 - 00:43 #27
Hej, jeg håber nogen kan hjælpe mig. Min bærbare pc:
Vega+ M30,Uniwill M30IIO, kan ikke oplade mit splinternye batteri, som jeg lige har fået ind af døren idag. Jeg udskiftede batteriet, da jeg gik ud fra at der skulle et nyt til. Men problemet er det samme. DC/Strømstikket kan sagtens køre computeren uden batteri, og der er ikke et umiddelbar etløst strømstik, og ingen umiddelbare løse forbindelser.
Da jeg fik batteriet ind af døren var der 45% power på. Det blev ved med at miste strøm, selvom strømkablet var sat til. Og nu da den er nået ned til nul, bliver den der. Den skriver at den oplader, men det gør den ikke?!??. . . Jeg undrede mig og har læst mig til at det evt kunne være et biosproblem. Så dén har jeg opdateret. Jeg har prøvet at tænde computeren kun med kabel, og så sætte batteriet til senere. Det skulle vidst nok genstarte "opladeren". Intet har indtil nu virket.

Kan et DC/Strømstik brænde af?

Kan nogen forestille sig hvad der kan være galt?

På forhånd-..... Mange tak for hjælpen =O)

Hilsen Cas
Avatar billede caspersilberg Nybegynder
16. juni 2009 - 00:44 #28