05. januar 2009 - 23:41 Der er 19 kommentarer

Lille server

Jeg har for et stykke tid siden set en lille mini server på nettet, men nu kan jeg ik finde den...

Det var en lille boks som virkede som server...HDen som være en ekstern usb/firewire disk
Avatar billede lakridserne Nybegynder
05. januar 2009 - 23:47 #1
Hvad mener du med du ikke kan finde den? virtuelt?

/lakridserne
05. januar 2009 - 23:58 #2
ja kan ik finde den på nettet...mener jeg fandt den inde på www.edbpriser.dk, men kan ik huske hvad den lå under...

det skal bruges til backup af billeder af det pcer jeg har på nettet og så skal den kører ftp..

det er en bitte sag som næsten ik brugte noget i strøm...
Avatar billede janorakel Nybegynder
06. januar 2009 - 00:03 #3
Hvad med en eee-box? Slet XP'en og kør linux - f.eks. CentOS eller Ubunto. Ubunto understøtter alt hardwaren.
http://event.asus.com/eeepc/microsites/eeebox/en/index.html
Avatar billede janorakel Nybegynder
06. januar 2009 - 00:03 #4
Ps. den bruger kun 20W.
Avatar billede japping Nybegynder
06. januar 2009 - 00:41 #5
Den eneste rigtige er www.nslu2.org som der er en masse software til.

Min kører upåklagelig.
Avatar billede japping Nybegynder
06. januar 2009 - 00:41 #6
(20 w er for meget)
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 00:47 #7
>janorakel: Hvad har det med sagen at gøre?
Avatar billede hadsten Nybegynder
06. januar 2009 - 00:59 #8
Det kunne ikke være en "Qnap" ??

(De har lavet nogle fine harddisk servere, med understøttelse af FTP, Bittorrent m.m.)
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 01:08 #9
... og en masse mere.

Harddisk station med alt-i-et, har følgende egenskaber:
- Bittorrent Server
- Download Station
- File Server
- FTP Server
- iTunes kompatibel
- Photo Station
- PHP+MySQL WWeb Station
- Printer Server
- Remote Management
- Total Backup Solution
- Webserver med PHP, SQLite & MySQL
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 01:09 #10
Den mangler bare mail-server for at være komplet.
Avatar billede janorakel Nybegynder
06. januar 2009 - 12:35 #11
>japping - prøv at finde en server som forbruger under 20 watt. Den vil jeg gerne se.

>justrace - Hvorfor ikke, han kigger jo efter noget hardware på edbpriser.dk. Desuden koster den jo under 2000 kr.
Hos mig trækker den et telefonsystem, ftp-server, apache-webserver, postfix-mailserver, samba-server og den agerer som router for mine andre computere. Jeg har sluppet for alle mine blinkende bokse for en boks, som kun bruger 20 watt i strøm.

I fremtiden skal den også køre smarthome-server så jeg spare på strøm og varme.
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 14:16 #12
Kan sagtens se fidusen, men som ftp-server er den jo noget begrænset af plads.

Hvis den kunne fås med 2 LAN porte og 2 HDD pladser ville jeg smutte ud at købe et par stykker. Ikke om lidt, men nu. :)
06. januar 2009 - 16:00 #13
den jeg har set kunne det samme som denne her..bare der ik er nogen Harddisk i

http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?d=519&a=7479
06. januar 2009 - 16:04 #14
jeg kan ik bruge noget software...det skal være en lille server som man kan få som en boks med eller uden harddisk i...
06. januar 2009 - 16:05 #15
og det skal ik være en gammel pc der virker som server...
Avatar billede janorakel Nybegynder
06. januar 2009 - 16:41 #16
Jeg har denne usb-->RJ45 på min server: http://logilink.de/showproduct/UA0025C.htm

160 Gb på maskinen med mulighed for altid at mounte en ekstern HD.
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 21:37 #17
Har du kigget nærmere på den qnap: http://www.shg.dk/p/2110588

Jeg har sådan en, og den er faktisk genial. En af tingene er at man, ikke som på de fleste, at man kan nøjes med at sætte en harddisk i, og efter behov sætte flere i. De fleste kræver også at alle harddiske er samme størrelse, ellers bliver pladsen efter den mindste størrelse.

Man kan i andre selvfølgelig godt sætte flere i efterhånden, men så slettes alt der er på den i forvejen men ikke her.
06. januar 2009 - 22:08 #18
janorakel den kan jeg ik bruge til noget den der...

justrace har kigget lidt på det men syntes de er for dyre, de ligger jo på 1200-2000kr for en...

har kigget lidt på denne her
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399730&searchArea=&Soegeord=

og denne her

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=97987&searchArea=&Soegeord=

men ved stadig ik hvilken en jeg skal vælge...
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 22:48 #19
Altså, man kan jo sige at prismæssigt ligner de jo hinanden, men så er ligheden også ved at være brugt op. Du skal også i begge tilfælde ud at købe noget harddisk. Til den ene skal du have en kasse med harddisk i tilsluttet, den anden skal du hælde en harddisk ind i.

Hvad med den her: http://www.shg.dk/p/2103589 Lidt dyrere, men med god udvidelses mulighed.