Avatar billede peet_dk Novice
11. januar 2009 - 20:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Begynder hjælp.. Krydsreference til bilagsnummer..

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at skrive eks. "Se bilag 1" som en fodnote, hvordan gør jeg det? Jeg kan kun finde ud at henvise til kapitelnummer eller side..

Sådan her ser det ud nu:

\renewcommand\cftchaptername{\chaptername~}
\renewcommand\cftappendixname{\appendixname~}

\begin{appendices}
\include{bilag1}
\label{sec:bilag 1}
\appendixname 1
test
\newpage
\end{appendices}

----

Er der i øvrigt en måde hvor på jeg kan få bilags nummer til at stå nede i højre side af siden?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 21:01 #1
den \label skal ned i bilag1, helst efter den \chapter som giver nummeret, ellers har du jo ikke noget at henvise til. labels skal placeres lige efter det de henviser til.

Den sidste må du lige forklare lidt nærmere.
Avatar billede peet_dk Novice
11. januar 2009 - 22:05 #2
Hm, jeg er ikke helt med hvordan jeg får den ned i bilag1..?

Det jeg mente med det sidste spørgsmål er om man kan få den til at skrive "Bilag 1, side x af y" mv. nede i sidefoden? Enten i midten eller til højre.

PS: Er måske uden net et par dage, men vender naturligvis tilbage :)
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 22:25 #3
i bilag1.tex har du sikkert \chapter{Overskrift}

din \label skal placeres lige efter den, IKKE i selve master-filen.

Hvis du anvender memoir klassen (det er altid godt at give et fuldt minimalt eksempel således at man kan se hvilken klasse du anvender), så er det ret nemt at lave en sådan sidefod, se http://www.tug.org/pracjourn/2008-2/madsen for en gennemgang

ellers vil jeg anbefale min LaTeXbog.
Avatar billede peet_dk Novice
17. januar 2009 - 19:45 #4
Ok, nu har jeg fået lidt hjælp hist og her.

Nu laver jeg den her inde i selve rapporten:

\begin{appendices}
\input{bilag1.tex}
\end{appendices}

hvor bilag1.tex ser sådan her ud:

\chapter{Mind map ved projektstart}
\label{Bilag1}
test
\end{figure}

Referencen virker også fint nu, så det er bare super.

Som det er nu skriver den:

A Mind map ved projektstart

Hvordan får jeg det ændret så den skriver:

Bilag A: Mind map ved projektstart

Den øvrige LaTeX fil kan ses her: http://peet.dk/LaTeX.txt
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2009 - 20:51 #5
Hvad er det du gerne vil have til at skrive 'Bilag A: Mind map ved projektstart'?

det er ikke lige nemt at se hvad det er du ønsker.

Desuden skal du lige kigge din log igennem så vidt jeg kan se har du fejl i din fil.
Avatar billede peet_dk Novice
17. januar 2009 - 21:19 #6
Jeg kunne godt tænke mig at den skrev det som er vist med rød på dette screenshot http://peet.dk/bilag.png

Jeg har rettet den anden fejl, tak for hintet :)
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2009 - 21:26 #7
så skal du lave dig en anden chapterstyle end den article mode anvender.

Hvorfor anvender du forresten article mode? Det ser jeg da ikke rigtigt nogen grund til.

Prøv at se hvad der sker hvis du fjerner 'article' fra documentclass linien.
Avatar billede peet_dk Novice
17. januar 2009 - 22:04 #8
Det var der fejlen var :) Nu fungere det, skal bare have ændret overskrift størrelsen, men det burde jeg kunne finde ud af. Tak for hjælpen, opret et svar så du kan få points!
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2009 - 12:49 #9
Det er jo blandt andet det som er fordelen ved memoir, langt det meste står i manualen.

Dog kommer der snart en ny opdatering med nye tilføjelser, som endnu ikke bliver tilføjet manualen.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2009 - 12:50 #10
Omvendt er det også en god ide at man selv sætter sig ind i hvad de enkelte dele af ens preamble gør, samt fjerne pakker som man egentlig ikke bruger til noget.
Avatar billede peet_dk Novice
26. januar 2009 - 17:39 #11
findes der et program kan undersøge hvilken pakker man bruger, og ikke bruger? det er fordi jeg har prøvet nogle forskellige ting undervejs...
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2009 - 17:56 #12
tak for points

ikke hvad jeg ved af. Nemmeste er nok at udkommentere pakken genoversaette og se om det gaar godt.

Men husk at nogle pakker kan bare forny gammel funktionalitet, f.eks. enumerate pakken (som memoir selv implementerer)