Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 16:20 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Syntax fejl?!

X Hej eksperter.
Jeg er helt ny i MySql og Php. Jeg har downloadet et færdigt script, men når jeg prøver at åbne det siger den:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'ORDER BY id DESC LIMIT 2' at line 1
Jeg har prøvet at logge ind på PhpMyAdmin, men det hele er ét rod synes jeg. Nogen der kan hjælpe mig, eller forklare hvad det betyder?

//Emilie
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 16:34 #1
Du må hellere vise os noget af koden, så vi nemmere kan give et bud.
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 16:36 #2
Hov - jeg kan se, at du har spurgt tidligere i dag - hvorfor én gang mere. Det mås man ikke!!!
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 16:38 #3
Det er et færdigt script med flere filer.
Jeg kan lige skrive dem ned:
vis1.php
smileys.php
show.php.php
create.php -(Skulle slettes fra serveren)
data.php
com_vis.php
com_send.php
com_form.php
Og så en mappe der hedder admin
Og en der hedder smileys
style.css

Det er alt scriptet består af.
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 16:38 #4
Det er fordi jeg er ny og jeg kom til at give mig selv point for det tror jeg.
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 16:44 #5
Nogen der er evt. vil hjælpe?
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 16:45 #6
Så for god ordens skyld, synes jeg du skal lave en henvisning i din tidligere tråd til denne tråd.
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 16:47 #7
Det er svært at hjælpe med disse oplysninger.
Noget tyder på, at der spørges til nogle database-felter, som måske ikke findes.
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 16:52 #8
Jeg vil gerne hjælpe, men hvis du ikke kan give flere oplysninger, så er det nok nemmest at få adgang til dit system.
Du kan sende mig en email til nemlig10(snabela)hotmail.com
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 16:56 #9
Hvilke oplysninger har du da brug for?
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 16:58 #10
Fx. hvilken fil indlæser du, når du får fejlen, og hvad er indholdet af denne fil
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 17:02 #11
Jeg<?php
include("data.php");

$query = mysql_query ("SELECT *, DATE_FORMAT(tid, '%d.%m.%Y - Kl. %H.%i') AS tid FROM $table1 ORDER BY id DESC LIMIT $show") or die(mysql_error());

while ($row = mysql_fetch_array($query))
{
$id = $row["id"];
$blog_string = ("SELECT * from $table2 WHERE blog_id='$id'");
$blog_query = mysql_query($blog_string);
$blog = mysql_numrows($blog_query);

print "<div class=\"head\">";
print $row["emne"];
print "</div><b>Skrevet:</b> ";
print $row["tid"];
print "<br /><b>Humør: </b>";
print $row["mood"];
print "<br />";
print $row["blog"];
print "<br>";
print "<b>Kommentarer: </b>";
print "<a href=\"vis1.php?id=$id\">($blog) - Skriv</a>";
print "<br><br>";
}
?> skriver: pigezone.dk/blog/show.php
Og indholdet:
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 17:08 #12
og indholdet af data.php
Husk at omskrive password til MySQL, hvis de fremgår af denne fil.
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 17:08 #13
Var det ikke det?
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 17:10 #14
Data.php:
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<?php

// MySQL

$dbhost = "mysql07.webdomain.dk";            // Din host. Ofte er det localhost
$dbname = "pigezone_dk";            // Din databases navn
$dbuser = "pigezone.dk";            // Databases brugernavn
$dbpass = "MySql";        // Databases password (Det password du logger ind på phpmyadmin med)
$table1 = "blog.";                    // Blog tablenavn (Behøves ikke ændres med mindre du har en tabel der hedder det samme!)
$table2 = "blog_comment";          // Kommentar tablenavn (Behøves ikke ændres med mindre du har en tabel der hedder det samme!)
$side = "10";                      // Antal blogindlæg der skal vises pr side i adminsystemet
$show = "2";                      // Antal blogindlæg der skal vises i filen show.php

// Ændre ikke noget efter denne linje!

mysql_connect ("$dbhost", "$dbuser", "$dbpass") or die ("Kan ikke konnekte til SQL server");
@mysql_select_db ("$dbname") or die ("Kan ikke vælge databasen");

?>
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 17:21 #15
Var det ikke det du mente?
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 17:24 #16
Jo - jeg kigger lige nu i din data.php.

Du har denne linje:
$table1 = "blog.";

Er det korrekt, at du har en tabel, som hedder "blogl."?
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 17:25 #17
Om igen:

Er det korrekt, at du har en tabel, som hedder "blog."?
Altså et tabelnavn, som slutter med punktum?
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 17:26 #18
Ja, eller den hedder vist bare blog  . Prøver lige at fjerne .
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 17:29 #19
Ja - prøv lige det.
Avatar billede emiliexb Nybegynder
18. januar 2009 - 17:33 #20
Det virkede! ;)

Mange tak for hjælpen. Hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 17:35 #21
Ja - det skal ikke meget til, for at det ikke virker.
Men det er en god ide, at poste kodelinjerne herinde, da det gør fejlsøgningen meget hurtigere.
Jeg har nu sendt et svar, og du kan markere mit brugernavn og acceptere svaret.
Avatar billede nemlig Professor
18. januar 2009 - 17:35 #22
Svaret kommer her.