Avatar billede sld Nybegynder
26. januar 2009 - 12:23 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Mere plads på en partition?

Hej.

Jeg tænkte på om det kan lade sig gøre at give en partition mere plads, uden at skulle slette hele partitionen først, og lave det om.

Mit C: med Windows har nemlig kun 5GB. Og skal have installeret noget sikkerhedspakke, som åbenbart kun kan ligge på C:
Derfor ville jeg gerne give C: lidt mere plads, men uden at skulle geninstallere mit windows?

På forhånd mange tak.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2009 - 12:32 #1
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2009 - 13:02 #2
Jeg tror at det er en god ide at lave patitionens størelse på C: drevet på mindst 20GB, alt under giver problemer på længere sigt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2009 - 14:06 #3
Der kan du godt inde i windows, men det kræver, at der er ydeligere plads på den fysiske disk, som windows ligger på.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2009 - 14:10 #4
Så har den fysiske disk som systemet ligger på f.eks. en c: og en d: partition, så¨kan du tage d: og lægge sammen med c:. Du kan gøre det delvist, men du kan også gøre det fuldstændig, så disken kun indeholder c:

Du gør det fra diskhåndteringen, men du skal vide, at hvis processen går galt, så kan du miste data.

Data vil i dette tilfælde om alle omstændigheder forsvinde fra d:, så backup.
Avatar billede locke Nybegynder
26. januar 2009 - 14:12 #5
Så avanceret er Windows' diskhåndtering ikke. Og slet ikke den i XP.

Den i Vista kan en anelse mere end den i XP.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2009 - 14:16 #6
Jeg tror også på at det kikser,det kan XP ikke finde ud af, eneste rigtige er at bruge et program der kan det der.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2009 - 14:24 #8
Korrekt, det kan ikke gøres under XP, men i Vista.

Selv om spørgsmålet ligger under XP, er det jo ikke ensbetydende med at han anvender XP. Det er jo set før :-)

Anvender han XP, er der ikke andet for end at bruge de link som Helge linker til.
Avatar billede locke Nybegynder
26. januar 2009 - 14:27 #10
Man kan faktisk ikke engang gøre det i Vista, da den ledige plads skal ligge i forlængelse med C-drevet. Formindsker man D, vil den ledige plads ligge i forlængelse med D og ikke C. Dvs man skulle helt nedlægge D før end C kunne blive udvidet.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2009 - 14:37 #11
sld! hvad med at deltage i dit eget spørgsmål?
Avatar billede hcma Novice
26. januar 2009 - 16:18 #12
denne her skulle også kunne rokere rund med fri plads
http://paragon-partition-manager.dk.malavida.com/d773-download-gratis-windows
MEN...  brug først helgec's udmærkede links/vejledninger :o))
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2009 - 16:49 #13
Virker paragon ikke kun i registreret udgave? Mener funktionerne kun kan simuleres i trial.
Avatar billede hcma Novice
26. januar 2009 - 17:11 #14
justrace >>  mener den virker, men kommer i tvivl siden du nu spørger ;o)
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2009 - 17:29 #15
Her står det: http://www.paragon-software.com/downloads/demo.html klik på download og læs det med småt. :)

Unavailable Features: Move/resize Partition
Avatar billede sld Nybegynder
26. januar 2009 - 17:50 #16
Okay, så kort og godt? Hvad er det helt præcist jeg skal gøre? :D
Ja, jeg har XP :)
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2009 - 18:11 #17
"Hvad er det helt præcist jeg skal gøre?" Læs de link du har modtaget og gør som beskrevet, det er li`som dig der har et problem
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2009 - 18:17 #18
Se bort her fra og ned: Kommentar: hcma
26/01-2009 16:18:19  og start fra oven. :)
Avatar billede sld Nybegynder
17. august 2010 - 12:48 #19
Sorry, jeg har glemt alt om tråden her. Lukket
Avatar billede Jensen DK Novice
17. august 2010 - 13:43 #20
Hvad endte det med?
Avatar billede justrace Novice
17. august 2010 - 14:02 #21
Samme spørgsmål herfra.
Nå ja, og selv tak, det var så lidt. :)