Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
29. januar 2009 - 10:26 Der er 3 kommentarer

sortering af cpr.

hejsa.
kan man sorter cpr. i en excel aådan at årstal stå først...

Med Venlig Hilsen
RIG.
Avatar billede xvid Seniormester
29. januar 2009 - 10:32 #1
i openoffice kan man bruge sort ascending - sortere opstigende funktion så det vil jeg tro at man også kan i excel :-)
Avatar billede jkrons Professor
29. januar 2009 - 18:23 #2
Jeg er ikke klæar over, hvad du mener? Vil du have årstallet til at stå først i cprnmummeret (561202-1111 i stedet for 120256-1111) eller vil du sortere felre cprnumre efter årstal?

I begge tilfælde har du brug for en hjælpekolonne:

I tilfælde1 skal du have denne formel i hjælpekolonnen:

=MIDT(A1;5;2)&VENSTRE(A1;4)&HØJRE(A1;5)

under forudsætning af, at dit cpr-nummer er indtastes som ddmmåå-1234

Tilfælde to kan løses med en hjælpekolonne med =MIDT(A1;5;2). Sorter derefter efter hjælpekolonnen.
Avatar billede xvid Seniormester
22. maj 2011 - 10:39 #3
.