Avatar billede TommyB Nybegynder
31. januar 2009 - 02:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til kategorisering af spørgsmål.

Hej.. jeg vil jo gerne undgå at oprette det samme spørgsmål flere gange, så starter her.

Kategorier/Tags : PHP, HTTP, AAC, mp3, Lydafspillere.

Mit problem er at jeg har et php-script der skal spytte en lydfil ud til en player over internettet.

Dette gør jeg let og elegant idag i mp3 med flg kode (udsnit):
========================================
<?php
header("Content-Type: audio/mpeg");
readfile("audiofile.mp3");
?>
========================================
Dette virker i Winamp (Windows), Foobar2000 (Windows), Rythmbox (Linux).

En note er at lydfilen bliver genereret når den bliver requested, derfor meget vigtigt at playeren kun laver eet request til filen, fx. har jeg lavet små-tricks for at forhindre winamp i at requeste filen med offset til slutningen for at fange en id3-tag, dette resulterede nemlig i dobbelt-get på serveren.

Nu til problemet : Jeg vil gerne "opgradere" fra mp3 til bedre codec, helst AAC (bruger neroAacEnc). Men ligemeget hvad jeg laver af tricks eller content-types så virker intet bare logisk eller fornuftig.

Af Content-Types er jeg er stødt på :
audio/aacp - Fundet i IceCast serveren, virker i Winamp ved livestreams, med crasher winamp ved single-file stream.

video/mp4 - Fundet i apache's meta-data bibliotekt, virker i Foobar men ikke Winamp (crasher)

audio/x-aac - Fundet i dokumentation, virker hverken i foobar eller winamp.

application/aac - Et gæt der faktisk virker i Foobar.

I skrivende stund tester jeg med Ogg-Vorbis, den leverer god lyd, meeen ikke helt på højde med AAC, men hvis jeg ikke kan kode mig til en løsning bliver det Ogg-Vorbis.. den har så lidt andre problemer..

Jeg vil være helt ærlig, jeg forventer ikke mange svar, men det er vel et forsøg værd, om ikke andet gerne hint til hvad kategori jeg kan smide det under for en mulig bedre response.

Med Venlig hilsen, Tommy Bjerg
Avatar billede TommyB Nybegynder
31. januar 2009 - 03:00 #1
Pis.. nu lavede jeg dårlig overskrift... :(
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2009 - 17:51 #2
<ole>

Hvad med at bruge en player, der er skrevet i Flash - og som forventer en mp3? Så slipper du for problemer med millioner af brugeres sære PC'er, OS'er og browsere med tilhørende opsætninger  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede TommyB Nybegynder
31. januar 2009 - 18:09 #3
Ja flash har har været oppe og vende et par gange, mp3 er som sådan godt nok, jeg ville bare skide gerne over på AAC så samme konvetering kunne bruges direkte på mobiltelefoner, playstation3 og lign...

Men.. Flash har eet kæmpe gigantisk problem... de afvikler ikke direkte til hardware, så jeg kan ikke vælge hvilke lydkort det skal ud af.

Jeg bruger dog allerede flash, til preview (mp3 64kbps mono).

Du har måske gættet det, det er et musik system jeg har med flere konti (stuen, værelset, køkken etc.), de har hver sin 'playliste' styret i php/mysql. Playerne requester så bare php-scriptet og får serveret den sang de skal afspille.

Jeg vil gerne beholde det i de seperate playere da de har nogle fordele med DSP-plugins som jeg da på ingen måde aner hvordan jeg skulle implementere i flash( crowwfading, limiter, expander og hardware styring), jeg kender faktisk meget lidt til flash.

Men.. lige nu er jeg ved Ogg-Vorbis, lyden er ikke helt så god som AAC, men jeg tror jeg vil kunne acceptere den ved. 240kbps, ærgeligt for er super forelsket i lyden i AAC :)
Avatar billede TommyB Nybegynder
31. januar 2009 - 18:09 #4
crossfading*
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2009 - 18:31 #5
Jeg er gammel lydtekniker, så det er lidt svært for mig at sætte mig ind i problematikken. Skal jeg lytte til musikken, vil det aldrig falde mig ind at bruge mp3. Mp3 er egnet til 'baggrundstapeter', der ikke skal lyttes til - og så kan det være rystende ligegyldigt, hvilket lydkort signalet bliver møget ud gennem  =)
Avatar billede TommyB Nybegynder
31. januar 2009 - 18:48 #6
:) Enig.. Men man behøver ikke vælge det værste alternativ :)
En AAC på standard Terratec lydkort kan lyde tilpas godt.
Men lige flash er altså ikke ret god til lyd generelt, man kan få rimelig god lyd fra PCere, men bliver aldrig bedre end den lyd man starter med at dekode.

I min backend har jeg alle mine CDer liggende i flac (lossless) og det er fra disse at der bliver genereret en cache med filerne i det format jeg bruger til sende ud til playeren, idag mp3 192kbps, men ved 192kbps er aac bare langt bedre, og det er uden tvivl et mere moderne format.

Internt her i huset bliver det sendt i Ogg-Vorbis lossless (flac), men når det skal over internettet har jeg ikke lige bråndbredde til ~900-1200kbps :(
Avatar billede TommyB Nybegynder
31. januar 2009 - 18:52 #7
...men det var nu som sådan slet ikke det jeg ville diskutere :) - Jeg har nu testet i et døgns tid, og tror at min cache også bliver i Ogg-Vorbis lossy.. det kan jeg få til at virke.
Avatar billede TommyB Nybegynder
13. september 2010 - 09:52 #8
lukker