Avatar billede smash839 Nybegynder
08. februar 2009 - 11:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Cybercity router + egen router setup - Åbneporte

Hej Eksperter.

Skal havde set følgende op således:
Internet -> Cybercity router -> Linksys router -> 2xcomputers(den ene med ftp server på)

Efter jeg har fået cybercity, har jeg haft en del problemer med at kunne have flere på nettet med åbneporte, så det er muligt fra personer uden for vores netværk(internet) at forbinde til f.eks. min ftp, som jeg har på mine ene computer.

Det virkede fint tidligere da jeg havde et normalt modem fra en anden internetydbyder, men har som sagt problemer med denne cybercityrouter. Da jeg ikke helt er klar over hvordan man sætter det op 100%.

Hardware:
Cybercity router: Link
Linksys wireless G router.(Ganske standart af slagsen)
1 stk. computer med vista + 1 med xp

Jeg har åbnet alle porte til min cybercity router, via guiden på cybercity.dk. Det ar virket helt fint. Da jeg jo er klar over hvilken ip adresse min computer har. Den får ip 10.0.0.2 når min cybercity router kun er sat til. Og folk udefra min netværk kan godt forbinde til min ftp.

Jeg har med min tidligere udbyder sat min linksys router op, så alle porte på den også er åbne. Gjorde set således:
Loggede ind på router, gik ind under Applications
& Gaming>  Port Range Forward og indtastede den ip-adresse min computer havde. 168.192.0.100. Da jeg på det tidspunkt også havde flere computere tilsluttet, og gerne ville have, at folk som ville forbinde via internettet fik fat i den korrekte computer, som havde min ftp åben. Derfor har jeg været inde under: Applications & Gaming>  DMZ hvor jeg fik den enabled og igen indtastede den ip, som min computer med min ftp på havde. I det tilfælde 192.168.1.100.

Men så snart jeg fik denne cybercity router tilsluttet, så virker denne metode ikke længere. Jeg har prøvet følgende for at få det til at virke:
Logget ind på min cybercity router, via den vejledningen jeg linke til under hardware, inde fra cybercitys hjemmeside.
Jeg har prøvet med den normale ip i NAT>SUA Only. Dvs jeg indtastede ip 10.0.0.2. Jeg har også prøvet at indtastede min ip på min linksys router 192.168.1.1 (som også står som ip under linksys router opsætning, så går ud fra det er routerens ip adresse)

Jeg kan dog ikke få det til at virke, det er derfor jeg spørger jer her inde på eksperten om hjælp. Kan i ud fra min beskrivelse, fortælle mig hvad det er jeg gør galt, eller måske kan vejlede mig, så i er sikre på at jeg gør det korrekte.

Spørg endelig hvis i har brug for flere oplysninger.
Avatar billede 4zaken Novice
08. februar 2009 - 11:53 #1
Har du prøvet at sætte internet stikket i LAN porten istedet?
Avatar billede smash839 Nybegynder
08. februar 2009 - 11:57 #2
Hej 4zaken,

Ja, det er forbundet via lan lige nu. Internet > cybercity > Lan til linksys router -> lan til computer.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. februar 2009 - 12:06 #3
Jeg ville netop sætte Zyxel router -> Linksys WAN
Forwarde alle porte på Zyxel router til Linksys router

Så kan du styre det som du hele tiden har gjort, og Zyxel'en fungere praktisk set kun som modem og ikke router i dit setup.
Avatar billede smash839 Nybegynder
08. februar 2009 - 12:10 #4
Hej Hmortensen,

Synes også det er sådan jeg har haft det sat op.
Hvordan skal min zyxel setup præcis være? Skal jeg forward portede til min linksys routers ip som er 168.192.1.1?
Og så skal min setup på min linksys router være som den plejer?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. februar 2009 - 12:13 #5
Når du sæter zyxel'en i linksys'ens wan port, vil linksys'en får en wan ip, oftest 10.0.0.2, men ellers kig under wan information på linksys'en.

Det er så den IP du skal forwarde porte til på zyxel'en.

Så kan du på linksys'en forwarde porte for 192.168.1.X netværket.
Avatar billede smash839 Nybegynder
08. februar 2009 - 12:24 #6
ahhh Jarh Hmortensen, det var lige hvad der skulle tid.
Fandt ud af, at det var ip 10.0.0.4 min linksys har fået, så det var det som der var galt.

Tusind tak for din hjælpe det virker nu. :) smid et svar.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. februar 2009 - 13:20 #7
Det var så lidt :)
Avatar billede smash839 Nybegynder
08. februar 2009 - 15:49 #8
Hej igen,

Jeg har så lige fundet ud af, at det så ikke virker alligevel, jeg har dog fået mine porte åbne, men folk kan stadig ikke forbinde til min ftp. Har prøvet at reset min router helt. (for at sike mig, at det ikke har været nogen settings jeg har pillet forkert ved)
Jeg lavede så portforwarding på alle porte og oplyste den ip, som min pc havde fået af min router 192.168.1.102.

Så når jeg trykket status ved min Linksys står der:
Login Type: Automatic Configuration - DHCP
IP Address: 10.0.0.4
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.1
DNS 1: 212.242.40.3
DNS 2: 212.242.40.51
DNS 3:
MTU: 1500

Min zyxel er sat op således:
NAT>SUA Only - Sat port forward til:

Start Port No.     End Port No.     IP Address
1    All ports  All ports     10.0.0.4
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. februar 2009 - 15:54 #9
Kan den anden PC forbinde til FTP serveren?
Avatar billede smash839 Nybegynder
08. februar 2009 - 15:56 #10
Ja, det kan den sagtens, og har det altid kunne. Og hvis jeg piller min linksys router fra, så kan der godt forbindes til min ftp server udefra.
Avatar billede smash839 Nybegynder
08. februar 2009 - 15:58 #11
Jeg fandt et test modul inde i Zyxel, og den kom med følgende:

LAN connections
    Test your Ethernet Connection    PASS

WAN connections
    Test ADSL synchronization      PASS
    Test ADSL(ATM OAM) loopback test    FAIL
    Test PPP/PPPoE server connection    PASS
    Ping default gateway    PASS
Voice connections
    Test Voice Registration    PASS
Avatar billede 4zaken Novice
09. februar 2009 - 18:35 #12
Og du er sikker på at du har åbnet portene i begge routere?
Eller rettere sagt alle i den CC og dem du vil i Linksys.

Det jeg kan læse på google udfra din test er at det er en opsætningsfejl, prøv evt. at resette routeren, åbne alle porte (evt DMZ?) og så sætte dem til hinanden igen.
Ved ikke om du har resettet efter at have rodet med det selv, jeg har selv haft helt samme problem, det er pisse irriterende at man ved det fikser sig på et tidspunkt, og det er én indstilling der måske er forkert. :)

Jeg leder lige efter mit eget indlæg fra dengang.
Avatar billede 4zaken Novice
09. februar 2009 - 18:41 #13
http://www.eksperten.dk/spm/802431

Mit gamle indlæg, det er nogle år gammelt, men der er masser af hjælp :D
Avatar billede smash839 Nybegynder
12. februar 2009 - 17:05 #14
Tak 4zaken,

Jeg var dog så træt af det her den anden dag, at jeg tænkte jeg bare ville reset det hele og gøre det hele default, kom på nettet og gad ikke rode mere, næste dag åbende jeg portene og så virkede det hele pludselig igen :S typisk sådan noget.