Avatar billede halinagold Praktikant
08. februar 2009 - 15:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Driver opdaterings software

Jeg kan se, at der findes forskellige programmer som kan undersøge mine drivers og opdatere dem med nyeste versioner. Jeg er klar over, at de er af forskellige kvalitet. Er der et bestemt program som du bruger og vil anbefale?
Jeg har Windows XP Pro på en ældre PC (fra 2005 eller deromkring).
De drivers jeg især synes at have problemer med er mine VIA drivers (grafikkort og USB porte)
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. februar 2009 - 00:04 #1
Det bedste du kan gøre, er at hente dem på bundkortproducentens hjemmeside. Her får du den korrekte version.
På dit bundkort sidder via´s chip måske sammen med anden hardware, som betinger en speciel software, som måske kun bruges på dit bundkort.
Dette betyder, at du kan måske godt hente en nyere driver på via´s hjemmeside, men den behøver ikke nødvendigvis at virke korrekt på dit bundkort, fordi den udelukkende er programmeret til via´s chip generelt.

/ptj_11
Avatar billede halinagold Praktikant
10. februar 2009 - 16:10 #2
Tak for svar.
Det har jeg ikke været klar over.
Men, jeg er også i tvivl: for når jeg går ind på bundkortproducentents hjemmeside (ASROCK) og slå op under mit model (P4VM800) så er de tilgængelige drivere stort set alle fra 2005. Tror du, at jeg skal holde mig til dem aligevel?
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. februar 2009 - 22:50 #3
Hej Halina.

Det kunne tyde på, at dit bundkort er af ældre dato, da drivere normalt bliver holdt opdateret et par år efter produktionsåret, og hvis der ikke er nyere drivere på producentens hjemmeside end 2005, så er dit bundkort sikker fra omkring 2003.
Du kan undersøge alderen på dine drivere, ved at højreklikke på ikonet for denne computer, vælge "Egenskaber", fanebladet "Hardware", knappen "Enhedhåndtering", dobbeltklikke på en enhed, og vælge fanebladet "Driver". Her kan du se versionen på din driver, og derefter sammenligne med de oplysninger, der fremgår af download-siden.

Er dine drivere lavere i veresionsnummer, så skal du hente, er de lig med, så glem det. Så er der ikke noget nyere.

Hilsen
Ptj_11
Avatar billede halinagold Praktikant
11. februar 2009 - 12:36 #4
Tak.
De er lige med.
Jeg går ud fra, at det vil sige, at jeg lige så godt kan indstille mig på en ny computer indenfor overskuelig tid. Og det er lige hvad jeg troede...
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. februar 2009 - 19:26 #5
Ja, det kunne det jo godt tyde på. Men selvfølgelig kun, hvis din nuværende ikke kan levere varen.
Alt efter hvad dine behov er, så må du beslutte dig for det ene eller det andet.
Læg et svar til dig selv, og accepter det, så får du selv dine point´s  og spørgsmålet bliver lukket.

/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. februar 2009 - 19:31 #6
Ny tanke.

Alt efter dine behov, og din tilfredshed med ydelsen på din nuværende PC, så kunne lidt mere RAM i maskinen og en ren installation, måske klare tingene.
Bare et forslag.

/ptj_11
Avatar billede halinagold Praktikant
11. februar 2009 - 19:45 #7
Desværre, mere RAM og ren installation hjælper ikke her. Der er tale om et udpræget VIA problem, som gør, at jeg hverken kan få tilsluttet et webcam eller en scanner. Det er et kendt problem.

Jeg forstår ikke point-systemet her så nu følger jeg bare din anvisning og takker for din support.