Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
12. marts 2009 - 20:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

udfyld selv felt med værdier fra allerede indtastede felter

Hej Eksperter
Access 2007
En tabel med 4 felter.
ID, Fornavn, Efternavn og Vist navn

ID er primærkey med autonummerering

Jeg indtaster en værdi i "fornavn" og "efternavn", og så vil jeg gerne have at acces selv udfylder feltet "vist navn" med "efternavn, fornavn" fra samme post.

Er det muligt?

Det skal siges at jeg er helt nybegynder, har gennemgået et "inpics" forløb og har læst access 2007 for alle, men har ikke kunnet finde svarene der.
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2009 - 20:30 #1
Skal siges, at jeg ikke selv har 2007 versionen. Men noget tyder på, at du er gået lidt galt i byen m.h.t. det grundlæggende i en relationsdatabase.

Du har en tabel med en del navne og vigtigst af alt et ID som en PK.

Nu laver du en ny tabel med et felt af samme type som ID i den eksisterende tabel. Det skal være en kombinationsboks med opslag i den eksisterende tabel.

Nu laver du en forespørgsel og henter begge tabeller ind i forespørgselsgitteret. Træk ID fra din nye tabel ned i gitteret og alle andre felter fra den gamle.

Så skulle det køre.
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
12. marts 2009 - 20:40 #2
Jeg tror ikke helt jeg er med, eller også har du ikke forstået mit spørgsmål.

Når jeg intaster en ny person i tabellen vil jeg gerne have der sker følgende:

1, feltet Id giver et nummer (selvfølgelig)
2, jeg skriver Jesper i feltet "fornavn"
3, jeg skriver Hansen i feltet "efternavn"
4, der bliver automatisk skrevet andersen, jesper i feltet "vist navn"

er dette muligt?
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2009 - 20:47 #3
"en ny person"

Hvor skal den hente disse informationer?
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
12. marts 2009 - 20:47 #4
Hej,

Det er nemmest ikke at gemme "vist navn" i din tabel, men at oprette en forespørgsel, kædet til din tabel, der viser for- og efternavn lagt sammen. Indsætte nedenstående kode i forespørgslens SQL visning (du skal lige erstatte "Tabel" med navnet på din tabel):

SELECT Tabel.fornavn, Tabel.efternavn, [fornavn] & " " & [efternavn] AS vistnavn
FROM Tabel;

Og så opretter du en formular til indtastning, kædet til forespørgslen.
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
12. marts 2009 - 20:50 #5
#3 - Mugs
det skal den få fra mig. Det er vel mig som indtaster dataene

#4 - Dennisbjorn
Det tror jeg lige jeg vil lege lidt med

Hvis andre har bud på hvordan det kan gøres tager jeg stadig gerne imod
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2009 - 20:53 #6
"det skal den få fra mig. Det er vel mig som indtaster dataene"
Ja - Du er begynder

Dennisbjorn > Rigtigt, lige hvad jeg foreslår.
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
12. marts 2009 - 21:39 #7
#6 - mugs
muligt det var hvad du foreslog, men ikke så jeg kunne forstå det

#4 - Dennisbjorn
Det virker helt perfekt. smid et svar
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
13. marts 2009 - 07:36 #8
fino