Avatar billede wiwi Praktikant
16. marts 2009 - 14:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

at lave en pdf fra illustrator som er trykklar eller som er mindste fil størrelse

Hej
Fo et stykke tid siden blev jeg rådgivet til at lave trykklare pdf'er ved at :
print (indstille printeren:postscript og ppd:adobe pdf) og så hive den færdige psfil over i distilleren som så lavede en trykklar pdf.
MEN så fik jeg ny computer (mac), programmer(cs3) og styresystem(10.5.6) og nu er der ingen adobe pdf ppd i mine indstillinger i illustrator. Jeg har talt med vester kopi og de siger at jeg ligeså godt kan sige save as og så indstille pdf til at være trykklar derinde.
Er der nogle gode råd????
Avatar billede spe Nybegynder
17. marts 2009 - 00:39 #1
Vester kopi er helt ret, der er ingen grund til at gå vejen omkring Distiller nu om dage. De joboption du kan bruge ved at gemme som Pdf er de samme som du kan bruge i Distiller. Brug den joboption (Adobe PDF Preset) der hedder PDF/X-1a:2001 så får du en ret sikker trykklar pdf fra Illustrator.
Avatar billede wiwi Praktikant
17. marts 2009 - 09:28 #2
Ok, men det jeg kan huske at man kunne gøre var at sætte printeren til adobe postscript file og så ppd til adobe ppd. Det kan jeg ikke længere og det irritere mig. Du ved ikke hvor jeg kan indstille det henne? Jeg fik at vide at det måske skulle ske i acrobatens preferencer, men der er ikke sket en skid.
Grunden til dette var at man så kunne "låse" filen så andre ikke bare kan åbne pdfén i illustrator og nappe ens arbejde.
Avatar billede wiwi Praktikant
17. marts 2009 - 09:58 #3
Jeg har fundet ud af at selvom jeg laver en ps fra print menuen så kan man stadig åbne den i illustrator og så redigere iden. Så det jeg skal gøre er at save as og så give dokumentet et password.

Ellers så kunne man godt finde den ppd der hedder AdobePDFPDE800.plugin og så lægge den i den mappe der har stien: HD/Bibliotek/Printers/PPD plugins og så vælge den blandt printerne.

Men der er jo ingen grund til at gå over åen efter vand så jeg tror bare jeg bruger save as :-)
Avatar billede wiwi Praktikant
17. marts 2009 - 09:59 #4
Jeg siger tak for hjælpen og håber at du har fået pointene