Avatar billede Arthur Praktikant
07. april 2009 - 08:33 Der er 1 løsning

ICC Profil - Farvestyring - Samsung 2443BW

Hej.

Jeg har lige købt mig en ny monitor fordi at min ellers trofaste '226bw' valgte at dø.

Efter tilslutning af min nye skærm gik jeg sædvanligvis ind og fjernede den gamle skærmdriver, opdaterede min gfx driver og begyndte at kalibrere den nye skærm. Det skal os lige siges at jeg kører på Windows Vista.

Det viser sig dog at ved installering af den nye skærm, at den også har tilføjet sine egne ICC profiler til farvestyringen.

Når et billede bliver fremvist gennem Windows egen billedfremviser, bliver alle mine billeder gule-agtige.

Det skabte selvfølgelig en del forvirring, og jeg prøvede at undersøge sagen. Jeg prøvede at billederne gennem mine browsere og de blev vist korrekt. Derefter prøvede jeg at åbne dem i photoshop og det første jeg fik var så en advarsel om at min ICC farvestyring ikke havde korrekte farver.

Der blev jeg så klogere, fordi jeg havde muligheden for at køre med default visning eller bibeholde den nuværende farvestyring. Jeg prøvede selvfølgeligt begge valgmuligheder og kunne se at den hvide farve blev fremvist som en lys gul farve stedet.

Jeg prøvede derefter at gå ind i Windows egen farvestyring for at rette problemet. Det er jo tydeligt at det kun forekommer ved billeder og derfor kan man jo tænke sig til at der er en standard ICC profil tilføjet til at fremvise billeder.

Nu kommer mit spørgsmål til jer: Hvordan ændres ICC profilerne så man kan se farveforskellen med det samme? Fordi under farvestyringen er der ingen "anvend nu" knap, og når jeg vælger andre profiler kan jeg ikke se nogen forskel. Jeg vil jo selvfølgelig gerne se den farvestyring jeg vælger før jeg accepterer ændringerne.

Alternativet kunne være at en sød sjæl (med Windows Vita og eventuelt den samme skærm) kunne gå ind under farvestyring på hans computer og fortælle mig hvilken ICC profil der er sat op under foto visning.

Jeg har prøvet at søge rundt på siden og har fundet nogle som havde tilsvarende problem, men dog ikke et svar som passede til mig.
Avatar billede Arthur Praktikant
17. april 2009 - 20:42 #1
har fundet ud af det. trækker spørgsmålet tilbage