Avatar billede bojohansen Nybegynder
07. april 2009 - 12:44 Der er 6 kommentarer

Redigere tekst i mange dokumenter samtidigt

Hej.

Sidder med  forfærdelig mange dokumenter som jeg bruger ofte.
Der er nogen linjer som skal udfyldes/ændres hver gang jeg opretter et nyt projekt.
Spørgsmålet er da hvordan jeg lettest gør dette???

Jeg har et mappe hierarki hvor dokumenterne ligger i, når jeg opretter nyt projekt kopiere jeg hele hierarkiet til en ny mappe og redigere hvert enkelt dokument manuelt.......

Jeg skulle ha det sådant at jeg bare kan angive alle informationerne et sted og så opdateres alle dokumenter.

Drømmen var self. og kunne oprette en form for udskrifts orden også, altså at man vælger hvilke dokumenter som skal bruges, klikker print og så printes de og ikke alle dokumenter....men det er ikke så vigtigt lige nu.

Nogen idér?
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2009 - 14:24 #1
Er der afsat bogmærker i de enkelte dokumenter?

Variablerne kunne udfyldes via en Userform og så indsættes i de respektive dokumenter, som naturligvis ohg kunne udvælges i Userformen, opdateres og udskrives - automatisk via VBA.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
07. april 2009 - 14:38 #2
Nej der ikke nogen bogmærker i dokumenterne, men jeg er klar over at jeg må gå gennem hvert enkelt dokument og gøre ændringer uanset.

Har ikke kendskab til VBA udover at jeg ved formålet med det, men jeg har da skrevet en del VbScript-asp igennem tiden.

Men du kender ikke til et eksempel eller tutorial..... har googlet røven af mig, men ikke riktigt fundet det jeg søger
Avatar billede bojohansen Nybegynder
07. april 2009 - 14:39 #3
Sad og så lidt på brevfletning.
Kan det i det hele taget bruges til dette? eller blir det for simpelt
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2009 - 14:54 #4
Jeg tænkte også på brevfletning da jeg så dit indlægt.

Hvis du brevfletter med datakilden i Excel - så kunne det da godt lade så gøre - dog skal det jo ske et antal gange = antal relevante dokumenter.

(Hvor mange dok. er der tale om og hvor mange variabler? )

--

Men det vil jo være noget mere effektivt med en VBA-løsning.

Hvilke emner leder du specielt efter (Tutorials)?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
07. april 2009 - 15:12 #5
Ok, så jeg kan ikke få brevfletning til at virker i kæde hvis man skal sige det sådant.
Er kun et og et dokument ad gangen?

Er egentligt mest interesseret i at man opretter nyt projekt med alle data.
Enten kopiere hele dokument hierarkiet eller velger de dokumenter man ønsker til projektet.
Får mulighed for at printe samtlige dokumenter ud.

Ser for mig at gemme data i en Access database.

Det kan hurtigt blive op mod 200 dokumenter alt i alt, og omkring 20 variabler.......hmmmmm ha ha, bliver nok VBA ja

hvad leder jeg efter....
hmmmm en opskrift som vejleder (ikke færdigt servert app.)
En opskrift som fortæller hvilke moduler som skal bruges til hvad, evt. en guide som ligner på det jeg ønsker.

Lidt vanskelig at forklare når jeg ikke helt ved hvad det indebære at lave app.'en færdig.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2009 - 15:55 #6
Prøv at tage opsplitte "VBA-systemet i atomer" - f.eks.:

- hvordan kan der vælges blandt dokumenter i en mappe?

- hvordan indsætter jeg tekst i et bogmærke i et dokument?

- hvordan opbygges en userform

- o.s.v.

og så stil de enkelte "partikler" som spørgsmål i Eksp.