Avatar billede hobbez Nybegynder
13. april 2009 - 13:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Indbygget eller separat lydkort - bedste performance?

Jeg har købt mig et nyt bunkort med indbygget lydkort; Gigabyte GA-EP45T-UD3R.

Det har indbygget lydkort 7.1 surroundkanal.

Hvis vi nu kigger på dette setup med spille-briller (performance!): Er der nogen fordele i, at investere i et separat lydkort, og så slå det indbyggede lydkort fra?

Det jeg tænker på er naturligvis, om det indbyggede lydkort tager noget kraft fra CPUen eller andet.

Så jeg overvejer at investere i et PCI-express lydkort.

Har jeg ret i, at det i det mindste i teorien, skulle give lidt bedre performance?

/Rob
Avatar billede superanden Nybegynder
13. april 2009 - 14:14 #1
Nej det er ikke rigtigt at det giver mere computerkraft at slå det indbyggede lydkort fra til fordel for et eksternt. Heller ikke i teorien.

Lydkortet har sin egen signal processor som bearbejder lyder i begge tilfælde så om CPUen skal "styre" lyden den ene eller anden vej gør ingen forskel i CPU performance.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. april 2009 - 14:33 #2
Bla. Xfi fra Creative er blevet markedsført som et kort der aflaster cpu'en. Men testen fra da kortet kom ud viser et lidt andet billede: http://www.pcper.com/article.php?aid=177&type=expert&pid=9

...en anden ting er så at mit Xfi Music lyder en hel del bedre end det indbyggede lydkort på mit Asus X58 bundkort. Bare ærgeligt det ikke vil virke med Vista 64 bit (Creative og drivere er en helt særlig dimension).
Avatar billede hobbez Nybegynder
20. november 2009 - 12:25 #3
Ups, bedre sent end aldrig. Jeg lukker her.