Avatar billede smiske Nybegynder
16. april 2009 - 08:53 Der er 2 kommentarer

Hjælp til Router opsætning

Vi har netop fået opsat et nyt net i vores andelsbolig forening og i den forbindelse også skiftet den IP range vi kører på, den hedder nu 192.168.24.xxx

Mit spørgsmål er så, hvordan skal jeg sætte min router op hvis jeg ønsker den skal uddele IP adresse i samme range på mit eget net, ikke foreningens ?

Her tænker jeg på alt lige fra om kablet fra stikket skal sidde i WAN eller bare en LAN port i min router til om den skal sættes op som bridge eller hvordan ?

Som den kører nu er den sat op som bridge hvilket fungerer, lige.  Jeg er nød til at køre med faste IP'er og mit W-Lan uddeler IP som er helt hen i vejret.  Det uddeler IP på 192.168.18.xxx hvilket vil sige de som ønsker at benytte mit Wlan ikke kan komme på nettet eller andet.

Grunden til jeg kan køre med faste IP er jeg er ansvarlig for al IT i ejendommen og derfor kender vores scobe, men dette går jo ikke for andre der vil løbe ind i samme problem så håber jeg har forklaret mig rimeligt forståeligt således en kan give mig nogle tips og tricks :-)

Mvh
Henrik
Avatar billede osdata Nybegynder
16. april 2009 - 09:20 #1
Du kan ikke køre med samme range på WAN og LAN side af dit udstyr.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede smiske Nybegynder
16. april 2009 - 18:48 #2
Det vil sige at med et Acces Point burde problemet være løst ?  Så burde PC'ere på LAN siden hente IP fra routeren i vores krydsfelt, ikke sandt?

Et tillægsspørgsmål hvis jeg må, hvad er forskellen på en router og et Acces Point egentlig ?  Ligger der nogen hardware forskel i det eller hvordan kan det være at alle routere ikke også kan fungere som Acces point.....udover den oplagte mulighed for mer salg selvfølgelig ;-)

//Henrik