Avatar billede HadstenQ Novice
16. april 2009 - 11:18 Der er 8 kommentarer

Stavekontrollen laver små i stedet for store bogstaver

Jeg læser en del korrektur og ofte fremkommer den fejl, at skribenten glemmer at lave mellemrum efter punktum.
Eksempel: det endte godt.Da de osv.
Stavekontrollen i Word (2003) kan godt se, at det er galt, og at der mangler et mellemrum, men i forslaget til rettelsen, vil den have, at man starter med småt efter punktum, og det er jo galt.
Eksempel: det endte godt. da de osv.
Er der nogen steder man kan ændre denne indstilling. Til orientering er der sat flueben i begyndelsesbogstav efter punktum skal være med stort i indstillingerne for autokorrektur.
En lidt irriterende ting at sidde og rette hele tiden da jeg ofte retter tekster for ordblinde.

Håber du/I har et forslag
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. april 2009 - 11:59 #1
Når du har den pågældende indstilling slået til, kan jeg ikke umiddelbart sige, hvorfor der bliver foreslået lille begyndelsesbogstav, med mindre det, der står lige foran punktum er registreret som en undtagelse (klik på knappen Undtagelser på fanen AutoKorrektur - se på fanen "Første bogstav").

Jeg har dog et forslag, som kan betyde, at du kan rette alle disse manglende mellemrum på en gang ved at brug Søg og erstat:

1. Åbn "Søg og erstat" (Ctrl+H).

2. I søg efter, skriv følgende:
([a-åA-Å]).([a-åA-Å])

Det betyder, at du vil finde et lille eller stort bogstav + punktum + et lille eller stort bogstav. Du kan evt. kopiere søgestrengen ovenfor.

3. I "Erstat med", skriv følgende:
\1.[mellemrum]\2

Bemærk at du skal erstatte[mellemrum] med et enkelt tryk på mellemrumstasten.
Det betyder, at du vil erstatte med samme bogstaver som du har fundet, men at der vil blive indsat et mellemrum efter punktummet.

4. Slå "Brug jokertegn" til. Sørg for at alle andre afkrydsningsfelter er slået fra.

5. Klik på "Erstat alle".

Det lyder jo til, at det er en type rettelse, du har brug for tit. Du kan derfor gøre det, at du optager en makro, mens du foretager rettelsen. Så kan du afspille den makro, hver gang du starter på et sådant dokument - på den måde kan du rette alle forekomster på få sekunder. Hvis du har brug for hjælp til den del, må du vende tilbage.
Avatar billede HadstenQ Novice
16. april 2009 - 12:47 #2
Hej Lene.
Tak fordi du ville bruge tid på mit dilemma. Dit forslag lyder som en en rigtig god løsning som jeg straks vil tilføje på min to-do liste.
Jeg har læst korrektur på ca. 3.000 noveller i løbet af de sidste 7 år, og danskerne er desværre ikke gode til grammatik mv. men denne detalje var desværre ikke til at knække. Det gjorde du - tak for det.
Nanna
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. april 2009 - 12:59 #3
Hej Nanna
Så kunne du godt have brugt løsningen noget tidligere!
Man kan faktisk udrette de mest utrolige ting med Søg og erstat, hvis man kender fiduserne. Jeg kan ikke altid selv huske detaljerne i forhold til jokertegn (wildcards på engelsk), men så tjekker jeg f.eks. denne artikel:
http://www.gmayor.com/replace_using_wildcards.htm

NB Dette er lavet som et svar, som du kan acceptere, hvis du mener, at problemet er løst.
Avatar billede HadstenQ Novice
16. april 2009 - 13:11 #4
Så fik jeg lavet macroen - og øv - fandt desværre nogle undtagelser hvor den ikke må rette.
xxx@yahoo.com  ...> xxx@yahoo. com
Her går den jo ind og laver mellemrum hvilket ikke var hensigten. Men jeg kan ikke se at det er muligt at lave nogen undtagelser med mindre man i Erstat-linjen kan lave noget
not .com not .dk
Resten kan jeg sikkert leve med

Kh.
Nanna
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. april 2009 - 13:34 #5
I stedet for at begynde at indarbejde noget med undtagelser ville jeg gøre sådan:

1. Erstat først som beskrevet.
2. Lav derefter to søg/erstat mere (som du kan føje til samme makro) - og efter samme principper med jokertegn slået til:

Søg og erstat .com, hvor du fjerner det indsatte mellemrum:
søg:
([a-åA-Å]).[mellemrum]com
erstat med:
\1.com

Søg og erstat .dk, hvor du fjerner det indsatte mellemrum:
Søg:
([a-åA-Å]).[mellemrum]dk
erstat med:
\1.dk
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. april 2009 - 13:40 #6
Lige en tilføjelse:
Lad søg/erstat "com " og "dk " slutte med et mellemrum. Så er du rimeligt sikker på ikke at finde noget andet, selv om det ikke er sandsynligt, at der er sætninger, som starter med "com" eller "dk".
Avatar billede tjp Mester
17. april 2009 - 12:06 #7
Hvis det er sikkert at sætning efter punktum starter med stort, kan du nøjes med at søge efter: ([a-åA-Å]).([A-Å])
Så undgås problemet med email adresser mm.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. april 2009 - 17:51 #8
Ja, det er rigtigt. Jeg overvejede også den mulighed, men på baggrund af Nannas beskrivelse tænkte jeg, at det måske er ret sandsynligt, at der hist og pist mangler et stort begyndelsesbogstav efter punktum, hvor det burde være.