Avatar billede chivaz Nybegynder
24. april 2009 - 02:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tekst i tabel

Har problemer med tekst i en tabel.

Findes der i html en kode som ikke kan ses men virker som stod der et ord?
Har på en linje der helst skal være blank brug for at "fylde ud".

(Lyder sikkert åndssvagt. Jeg ved ikke meget om html. Nu løser jeg det bare på min egen Gøg & Gokke agtige måde. Og så er det ovre. Normal redigere jeg ikke i koden, men via en editor. :D)
Avatar billede chivaz Nybegynder
24. april 2009 - 02:33 #1
"... virker som stod der et ord?"

Altså, den skal "optage" linjen. Håber i forstår.
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2009 - 07:52 #2
  er et mellemrum - tilstrækkelig af dem og du har et usynligt "ord". Ellers skal du sætte en bredde på et element, fx din td, en div eller span.
Avatar billede chivaz Nybegynder
24. april 2009 - 14:38 #3
Den kode kender jeg godt. Den kan jeg ikke bruge.

Jeg skal ikke lave et ekstra mellemrum. Jeg skal bruge en kode der kan optage en linje, uden at det kan ses i teksten. Lige nu bruger jeg en bindestreg, men det ser ikke så godt ud.
Avatar billede chivaz Nybegynder
24. april 2009 - 14:43 #4
Jeg har tre kolonner. Problemet opstår de gange der i en af dem er en ekstra linje.

xxxxx  xxxxx xxxxxx
-      xxxxx -

Jeg har sat bindestreg ind de to steder ... Gør jeg ikke det, kan jeg ikke få de tre linjer til at stå lige ud for hinanden. Ander ikke hvorfor.

Så findes der ikke en kode jeg kan bruge i stedet for bindestreg, som ikke kan ses?
Avatar billede chivaz Nybegynder
24. april 2009 - 14:44 #5
Nå nu rykkede det sig. Skal selvfølgelig stå lige under hinanden.
Avatar billede chivaz Nybegynder
24. april 2009 - 14:47 #6
Altså, der er ikke tale om et regulært linjeskift. De midterste krydser angiver _en_ sætning. Jeg er bare nød til at bruge to linjer, fordi kolonnen ikke er bred nok til at den kan være på en.
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2009 - 18:09 #7
du er nødt til at benytte et element beregnet til det - som jeg ser det virker det som tabullerede data og derfor en tabel hvor hver af de 3/6 tekster skal ind i hver sin td.
Avatar billede chivaz Nybegynder
25. april 2009 - 00:29 #8
Ja, du har ret. Der var den. Har ikke beskæftiget mig med html i årevis. Kun lige månederne efter jeg lærte (noget af) det, så er ikke vågen.

Men jeg kan ikke lave det på den måde. Det er et SMS-system hvor jeg normalt benytter en editor (lig Word). I det her tilfælde har jeg blot valgt at redigere i koden, fordi jeg ikke kan styre editoren når jeg skal slette. Ting rykker mærkelige steder hen.

Hvis jeg skriver i editoren og kigger i koden, er der ikke td koder for enden af hver sætning (kun først og sidst i kolonnen). Den sætter blot sætningerne ind i p koder.
Måske fordi den ikke selv benytetr td koder, vil den ikke accepeter at jeg gør det. Hvis jeg prøver (ved godt hvordan man stiller en tabel op) ligner alt i hvert fald kaos.
Jeg må vist leve med bindestregerne.
Avatar billede chivaz Nybegynder
25. april 2009 - 00:34 #9
SMS skulle være CMS.
Avatar billede keysersoze Guru
25. april 2009 - 01:14 #10
Jeg er stadig ret sikker på at det kan lade sig gøre - hvis editoren er af en rimelig kvalitet har den en table-editor du kan benytte eller alternativt et codeview hvori man kan ændre det. Ser det så ikke rigtigt ud er det højst sandsynligt den skrevne/genererede kode der er problemet - og det kan selvfølgelig rettes til (men det kræver selvfølgelig et link eller noget kode).
Avatar billede chivaz Nybegynder
25. april 2009 - 19:29 #11
Ok, har fundet ud af at få den lavet med td koder. Men det fungere alligevel ikke. Giver samme resultat som før.

Hvis en linje er for lang og jeg for at få plads til den i en celle lader den fortsætte under sig selv, rykker den skæv at teksten i de to tilstødende celler. Altså samme problem. Og det kan jeg sgu ikke finde ud af at løse.

Jeg kan ikke lægge koden på her. Der er tale om en tourkalender. hvor tid og sted allerede er skrevet ind. Og jeg har pt. ikke tilladelse til at offentliggøre indholdet.
Avatar billede chivaz Nybegynder
25. april 2009 - 19:33 #12
Citat: Hvis en linje er for lang og jeg for at få plads til den i en celle lader den fortsætte under sig selv, rykker den skæv at teksten i de to tilstødende celler.

Det er her jeg (fordi jeg ikke har styr på dette!) er nød til at bruge de bindestreger. Selv med celler er jeg nød til at sætte sådan to ind, for at få det hele til at flugte. Altså hvis jeg (ref eksemplet med krydserne) fjerner de to flueben (og det er ligegyldigt om det er med td koder eller ej), rykker teksten på venstre og højre side skæv af teksten i midten. Så har jeg vist skåret ud i pap.
Avatar billede chivaz Nybegynder
25. april 2009 - 19:35 #13
flueben skulle være bindestreger
Avatar billede chivaz Nybegynder
25. april 2009 - 19:40 #14
Jeg skal vist lade være med at rode med noget jeg ikke ved nok om. Må nok leve med de bindestreger.
Avatar billede chivaz Nybegynder
25. april 2009 - 19:48 #15
Nu har jeg fundet ud af det. Skulle bare sætte en valign="top" ind i tr koden.