Avatar billede ttn- Nybegynder
25. april 2009 - 13:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Formatering af computer - lykkes ikke

Hej eksperten

Jeg har fået vrøvl med en gammel computer i sommerfarmen. Når jeg prøver at starte computeren, får jeg følgende at vide:

RAID Volumes:

Size: 298 GB, Status: Failed, Bootable: No

Physical Disks:

Size: 149 GB, Status: Member disk (0)

Jeg tænkte så, jeg ville prøve at formatere computeren. Jeg indsætter en gammel WinXP geninstallations cd, men når jeg vælger at geninstallere windows, melder computeren om en alvorlig fejl, så computeren lukkes ned (hedder den salgs ikke blue screen of death?)

Anyways, når jeg når til punktet, der skulle vise listen med de eksisterende partitioner samt steder, hvor der er ledig plads på computeren, står der, at der kun er ukendte disk (der er ingen diske i drevene).

Hvor går det galt henne? :o)

På forhånd tak
Avatar billede b-and Novice
25. april 2009 - 15:07 #1
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede ttn- Nybegynder
25. april 2009 - 15:30 #2
Jeg kan ikke komme ind i XP, den vil ikke komme videre en BIAS-tingen.

Når jeg benytter genoprettelseskonsollen, når jeg kun til, den skriver C:\. Jeg ender ikke med C:\Windows. Prøver jeg at tilgå c:\Windows brokker den sig.
Avatar billede b-and Novice
25. april 2009 - 15:42 #3
Hvis du under opstart trykker F12 - kan du så ikke sætte den til at boote fra CD drevet??
Avatar billede ttn- Nybegynder
25. april 2009 - 15:44 #4
Jeg kan godt tilgå boot-cd'en, jo.
Avatar billede b-and Novice
25. april 2009 - 15:47 #5
Kaspersky har lavet en Rescue CD der kan bruges, når/hvis du slet ikke kan komme ind i Windows, eller hvis du ikke kan få installeret andre værktøjer.

Du skal brænde den ISO-fil, du henter fra Kaspersky og derefter starte computeren fra CD'en.

Hent ISO-filen herfra:
http://ftp.kaspersky.com/devbuilds/RescueDisk/

Hent filen og gem den på skrivebordet, på en velfungerende PC - det er en ret stor fil på 100 MB så du skal være lidt tålmodig.

Dobbelt-klik på den downloadede fil. Nu skulle dit brænderprogram gerne starte op og klare brændingen, er det ikke tilfældet åben da dit brændeprogram > Filer > Åben > naviger til skrivebordet og find den downloadede fil og brænd den som en ISO.

Efter brændingen lægger du din nye Rescue CD i den defekte maskine og genstarter.

Lad maskinen boote op på CD'en og lad programmet opdaterer sig over nettet - vil nok kun virke på en maskine med kabel - så er det en bærbar så put et net-kabel på isenkrammet.  Ikke mulighed for det, så kør alligevel CD'en - så håber vi den alligevel kan få bugt med det som driller.

Du kan også bruge CD'en til at hente de filer ud som ikke må gå til hvis det ender med en formatering/gendannelse til fabriksindstillinger.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2009 - 15:59 #6
Er du sikker på at din computer ikke er sat til at køre RAID? hvis ja så slå det fra i BIOS evt. prøv i BIOS at vælge menuen "Load setup default"
Avatar billede bumble Praktikant
25. april 2009 - 17:22 #7
Det løser nok ikke dit problem, men bare som ren info, så kan du jo altid hvis du bare skal formatere, lowlevel format i bios, hvis din bios ikke understøtter den funktion, så smid discen i et bundkort hvor der er en bios der gør, det kunne fx. være ASUS A8N-Sli Premium (Jeg går ud fra at alle de ikke skrabede modeller fra Asus har den (Muligvis alle Asus boards), men jeg kan kun udtale mig med sikkerhed om netop denne model).
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2009 - 20:34 #8
Som helge skriver, du skal ind i bios, og disable raid.
Avatar billede ttn- Nybegynder
26. august 2009 - 14:47 #9
lukkes