Avatar billede osborne Nybegynder
01. maj 2009 - 11:40 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Bedste format at gemme video i uden at tabe information?

Jeg er ved at konvertere en række gamle VHS video bånd til digitalt format (via en videograbber jeg har købt). Denne grabber giver mulighed for at gemme videoen i hhv.

DVD (kan se det bliver MPG fil)
SVCD
VCD
MPG4
AVI (der står ikke meget mere så jeg ved ikke hvilken encoding)
WMV
WMA
MP3

Sidstnævnte går jeg ud fra jeg kan se bort fra (da det vist kun er til lyd).. og de andre står der ikke meget mere info on end at det er formater den kan gemme filmen i.

Er der nogen af disse formater jeg umiddelbart skal undgå (hvis jeg gerne vil gemme så meget information som muligt fra mine gamle film?)

På forhånd tak
Lars
Avatar billede justrace Novice
03. maj 2009 - 11:32 #1
DVD eller MPEG4 som er det sidste nye til TV-visning.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2009 - 02:35 #2
Tak, dvs. både DVD (MPG) og MPEG4 bevarer informationen fra filmen (lossless)?

Læg et svar så får du point.
Takker
Avatar billede justrace Novice
04. maj 2009 - 06:22 #3
Tror ikke der er nogen formater der er "lossless", da du først og fremmest konverterer fra analog til digital, og at alle filmformater er en form for komprimering. Men det er nok de 2 bedste du kan vælge.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. maj 2009 - 10:22 #4
Lossless Video ville fylde ALT for meget, så dette eksisterer ikke for almindelige brugere.

DVD (MPG2) og MPG4 er to gode bud, desuden er WMV også et fornuftigt bud.

MPG2 understøtter en lavere bit-rate end mp4, til gengæld er mp4 ikke understøttet på nær så mange afspillere. Og WMV understøttes af endnu færre.

Taget i betragtning af at det er VHS bånd du skal konvertere vil jeg klart anbefale dig at bruge MPG2 (DVD) og så sætte den op til en høj bit-rate f.eks. 1500.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2009 - 19:37 #5
justrace: Det kan du have ret it .. jeg konverterer fra analog til digital, og derfor vil jeg miste information uanset hvad.

mcb2001: jeg arbejder med RAW når vi snakker digitale fotos. Som animator her jeg tidligere anvendt WMV også til professionel produktion (animationsvideo) da den var understøttet default på alle windows maskiner (via mediaplayer), men har aldrig rigtig fået studeret videoformater, codecs, bitrate, compression osv. grundigt - det var der andre konsulenter der var bedre til. Derfor mit dumme spørgmål :-)

Grundlæggende er jeg interesseret i at gemme så meget information som muligt (med billeder ved jeg at JPEG jo typisk har tab ifht. f.eks. BMP, men at der også findes mindre kendt encoding af JPEG som er lossless). Mine animationer gemmes derfor typisk initielt som en række enkeltbilleder (uden kompression) - og ja det fylder en bondegård. Tænkte at der var tilsvarende med video formater - men i har ret - dette er en lidt anden situation idet jeg jo konverterer fra VHS og dermed initielt har en masse tab.

Den "driver" jeg har til min video grabber hardware har desværre ikke andre indstillinger end selve videoformatet (som nævnt i min første post), derfor jeg tænkte på hvilen en af dem der måske kunne siges at indeholde mest information (mindst tab).

Jeg kan altid konvertere fra et format til et andet.

Tak for jeres svar - jeg synes i begge skal have point .. mærkeligt nok kan jeg ikke give jer begge 30 point da summen skal passe med mit initielle pointtal. I får halvt hver .. takker!!
Avatar billede justrace Novice
05. maj 2009 - 00:14 #6
Helt ok, tak. :)
Held og lykke med det tunge arbejde.