Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 02:22 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ny pc fungere ikke som den skal

To et halvt års mareridt med en dårlig gammel pc. Så køber man en ny - og den fungere heller ikke som den skal!

Dell OptiPlex 360. 14 dage gammel!

Følgende har jeg talt med dell om flere gange.men ind til videre uden noget positivt resultat. Det virker som om de ikke ved hvad de skal foretage sig.
Først skiftede de grafikkortet. Det hjalp ikke. Så fornyede vi i fællesskab drivere (grafikkort driver og driv er til BIOS). Det hjalp heller ikke.

Problemet er, at der i forskellige situationer går nogle få sekunder før computeren reagere.
Ofte når jeg vil åbne mappen 'Dokumenter' (eller en mappe inde i den), går der nogle få sekunder før der sker noget. Altså hvor skidtet står stille.
Det samme sker jævnligt når jeg dobbeltklikker på 'Papirkurv'- og blot jeg klikker på 'Start' (så går der to-tre sekunder før jeg kan flytte musen og pege på en genvej).

Der er vist ingen tvivl om at det har noget med harddiskene at gøre (sidder to seperate i den).
Hver gang ovenstående sker - altså at skidtet går i stå - kan jeg samtidig høre noget inde i computeren gå op i omdrejninger. Det kan vel ikke være andet end harddiskene. Og de sekunder det tager, stopper så som sagt den handling jeg lige har foretaget mig.

Som sagt trode Dell først det var grifikkortet. Og dernæst for gamle drivere. Men det har altså ikke hjulpet ... Jeg har en kalr fornemmelse af at næste gang jeg ringer til dem, så er der ingen hjælp at henmte. For de aner (åbenbart) ikke hvad de skal gøre.

Kan dette virkelig være rigtigt. Skal en ny kraftig maskine til mange tusinde kroner ikke kunne åbne et par mapper (m.m.) uden forsinkelse? Skidtet er 3-4 gange så kraftigt som den gamle, og den havde ikke De problemer.

Jeg er ret fortvivlet. Kan slet ikke forstå hvordan dette kan lade sig gøre. Og kan slet ikke forstå hvordan så "lidt" kan være så svært at løse.
Jeg troede at jeg omsider (i hvert fald i et stykke tid) skulle være fri for problemer. Ovenstående lyder måske ikke som meget (og vel findes der da langt værrer ting), men det er _meget_ generende. Og det skal jo _ikke være sådan_.

Håber der er nogen som kan hjælpe.
Avatar billede CCodam Nybegynder
06. maj 2009 - 02:37 #1
Hvilket Virusprogram benytter du dig af?

Er det hver gang du åbner en mappe? eller kun første gang (i noget tid) du åbner en mappe at den "fryser" et par sekunder?
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 03:18 #2
Jeg har både haft BitDefender, Kaspersky og senest ESET NOD32 insatlleret - og også prøvet helt uden AV. Så det tyder ikke på det har noget med et at gøre.

Nej det er ike hver gang, men meget ofte! Altså med kort mellemrum. Jeg kan ikke helt gennemskue et mønster.

De nævnte situationer er kun eksempler. Det ser ikke ud til at gøre megen forskel hvad jeg skal. Lige før skete det da jeg ville gemme et dokument. Jeg trykker på det røde kryds i hjørnet af dokumentet og bliver spurgt om jeg vil gemme (...). Da jeg så klikker ja, kommer 'Gem som' ruden så frem. Men kun nødtvunget. Først da harddiskene (går jeg stdig ud fra det er) igen er oppe i omdrejninger, fungere det/kan jeg klikke på 'Gem'.

Jeg er nød til at gå i seng nu. Vender tilbage snere i dag.
Avatar billede CCodam Nybegynder
06. maj 2009 - 03:51 #3
#2 Man må ALDRIG køre flere virusprogrammer på en gang! Dette kan medføre ustabilitets problemer m.m.

Skete det omtalte problem også helt fra start, lige efter du havde installeret Windows første gang? eller er det først kommet senere?

Hvis det først er kommet senere, så prøv at lave en restore, så meget kan du heller ikke ha noget at sætte op på de 2 uger?
Avatar billede kimtheman Novice
06. maj 2009 - 10:55 #4
Hvis du genstarter i fejlsikkert tilstand hvordan kører den så der?
Avatar billede kimtheman Novice
06. maj 2009 - 10:57 #5
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 14:50 #6
Citat: #2 Man må ALDRIG køre flere virusprogrammer på en gang! Dette kan medføre ustabilitets problemer m.m.

Du misforstår det jeg skriver. De har været installeret et ad gangen.

Citat: Skete det omtalte problem også helt fra start, lige efter du havde installeret Windows første gang? eller er det først kommet senere?

Computeren er leveret med Windows (XP Professional) installeret. Problemet har været der fra første dag.

Citat: Hvis det først er kommet senere, så prøv at lave en restore, så meget kan du heller ikke ha noget at sætte op på de 2 uger?

Har jeg prøvet. Det hjælper ikke.
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 14:51 #7
Citat: Hvis du genstarter i fejlsikkert tilstand hvordan kører den så der?

Har jeg ike undersøgt. Men det skal jeg gøre.
(Jo, ved godt hvordanman gør. Har prøvet det mange gange med den gamle pc.)
Avatar billede off-line Nybegynder
06. maj 2009 - 16:14 #8
Hvornår klagede du første gang over computeren? Hvis det var få dage efter købet, må du have krav på at få den byttet.
Fejlen kan ikke alene ligge i windowsinstallationen, men også i
en fejl på chipsettet.
Under alle omstændigheder er det nok det bedste, at sende den til
producenten, og lade dem slås med den. Det kan ikke være rigtigt,
at du selv skal løse et problem, som har været der fra du købte
den. Er den købt med 2 diske? Hvis ikke, har du prøvet kun at
køre med 1. disk?
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 17:52 #9
Nu har jeg forsøgt en del gange i Fejlsikret. Og det ser ikke ud til at forsinkelserne sker i den tilstand.

Jeg klagede over computeren første gang samme dag som jeg fik den. Kundeservice afviste kategorisk at ville bytte den, men henviste konstant til Support. jeg nåede såga at blive uvenner med hende, da jeg - som du er inde på - ikke syntes det var rimeligt at jeg skulle starte med at bøvle med en helt ny maskine. Sågar samme dag som jeg fik den. Som jeg bl.a. sagde til hende: Når jeg netop har brugt over 6000 kr. på en NY computer, så forventer jeg at den er i orden når den kommer ind ad døren! Men hun var ikke til at snakke med.
Jeg kan naturlig vis ikke afvise om der er en mulighed for at jeg i sidste ende (så fremt problemet ikke bliver løst) alligevel får en ny. Det ved jeg jo ikke.

Support vil gerne hjælpe. Men ind til videre har det som sagt ikke været til megen nytte.
Jeg har glemt at nævne at der også er kørt en såkaldt 'Diagnostic'. Det er F12 under opstart. Ved ikke om det er noget alle pc'er har, eller om det er noget specielt på Dell maskiner. Men det er et program der køre og tjekker alt hardware på computeren. Der blev blot ikke rundet nogen fejl.

Citat: Er den købt med 2 diske? Hvis ikke, har du prøvet kun at
køre med 1. disk?

Den er købt med to diske. Er standard for modellen.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. maj 2009 - 18:03 #10
Samme dag. Det må være en bytter. Det er bestemt ikke rimeligt,
at du selv skal bøvle med det. Desuden går tiden, og dermed
bliver muligheden for at få computeren byttet mindre.
Ellers ring til Forbrugerrådet.
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 18:15 #11
Jo, men hvad skal jeg gøre. Jeg har jo ikke kunnet tvinge dem ...! Men hvis det ender med ikke at kunne ordnes, vil jeg naturligvis intensivere mine bestræbelser for at få en ny.

Jeg talte sidst med Support i går (hvor vi installerede omtalte drivere). I dag orkede jeg det ikke lige. Desuden syntes jeg ligge jeg ville høre hvad i menet om det her inde (troede der var flere der ville have en mening om dette). men jeg ringer til Support igen i morgen og fortæller at de drivere ikke har ændret noget. Så må jeg jo høre hvad han siger. Og tage den derfra.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. maj 2009 - 18:27 #12
Problemet er jo fejlfinding. Men ud fra det du skriver, er det
ikke muligt at sige hvor fejlen ligger. Det kræver en nærmere
undersøgelse, og det kan du kæmpe meget med. Og hvis det skal
foregå over telefonen, kan det være en håbløs opgave. En teknikker
skal have den på sit bord, til en nøjere analyse.
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 18:38 #13
Jeg kan forsikre dig for, at der så afgjort er en grænse for hvad jeg finder mig i/min tålmodighed.

Efter 14 dage er jeg rent faktisk meget tæt på at have fået nok.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. maj 2009 - 18:46 #14
Det lyder godt. Du kan jo også starte med at ringe til forbugerrådet, så har du dem i ryggen, når du derefter ringer til Dell.
Avatar billede CCodam Nybegynder
06. maj 2009 - 19:11 #15
Hvis den fungere fint i fejlsikret tilstand, er det formegentlig en driver eller et program der laver numre...

Hvis du har eller kan låne en Vista cd, så lav en clean install, i stedet for den restore der følger med Dell's maskine, det vil du også blive langt gladere for i længden.
Alt det bloatware er skidt for computeren...
Avatar billede off-line Nybegynder
06. maj 2009 - 19:17 #16
CCodam - Men hvad så med supporten fra Dell, hvis det ikke virker?
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 19:21 #17
Et program kan det ikke være. Jeg har installeret _fuldstændig det samme_ som på den gamle pc. Og den havde ikke problemet.

Det med drivere kan jeg ikke rigtig overskue. Jeg vil nævne det med fejlsikret når jeg taler med supporteren i morgen .
Jeg er dog ikke 100 % sikker. Måske jeg ikke ventede længe nok i fejlsikret. Eller det tilfældigvis blot udeblev på tidspunktet. Kunne godt være jeg skulle afprøve det igen.
Avatar billede chivaz Nybegynder
06. maj 2009 - 19:25 #18
Jeg køre med XP Professional, fordi jeg benytter software som der ikke findes drivere til Vista til. Så det kan jeg ikke ændre.

Jeg vil heller ikke begynde på noget i den retning, uden at det er aftalt.
Avatar billede kimtheman Novice
06. maj 2009 - 22:29 #19
Prøv at gå ind i systemkonfiguration og slå alle opstartsfiler fra osv og se hvad den siger til det.
Avatar billede chivaz Nybegynder
11. maj 2009 - 22:25 #20
Ser først dette nu.

Der kom en og lavede den. Tog ca. 15 min. Aner ikke hvad der var galt (forstod jeg ikke). Men alt virker nu perfekt.