Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 19:11 Der er 30 kommentarer

Hvordan holder man effektivt katte væk?

Jeg har pludselig fået et rend af katte som skider på min græsplæne!
Går ud fra det er det første besøg der har tiltrukket den næste, osv. I hvert fald sker det flere gange om ugen!

Så hvordan holder man effektivt de møgdyr væk?

Der findes godt nok en regel i vedtægterne hvor jeg bor der siger, at selv katte ikke må rende rundt uden at være under opsyn. Men det nytter jo ikke at klage. Jeg aner ikke hvem kræene tilhøre (her er en million af dem) og så kan boligselskabet jo ikke gøre noget.

Findes der ikke noget man kan strø/vande med/... (uden at det blive træls for mig selv at benytte plænen) køber jeg et kraftigt luftgevær og skyder halen af lortet!
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 19:14 #1
PS. Jeg kan rigtig nok søge mig til 117 gode råd på nettet. Men jeg har andet at bruge min tid på end at prøve dem alle af en efter en.
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 19:16 #2
Ok, fandt så alligevel selv noget konkret: Men mon det er noget værd? Nogen der har erfaring?
http://www.kattespecialisten.dk/katte-plejeartikler-afskraekkere-c-97_111.html
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2009 - 19:21 #3
Avatar billede fusion-it Nybegynder
07. maj 2009 - 19:58 #4
Møgdyr ?

Du har åbentbart tid til at brokke dig.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2009 - 20:08 #5
Hm. Katte plejer ikke at efterlade deres .... paa plaenen. De plejer diskret at faa det ned i jorden under et trae eller lignende. Katte er rovdyr og den slags efterladenskaber skraemmer byttet.
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 20:28 #6
fusion-it -> Og du har åbenbart kat(/møgdyr).

arne-v -> Men det gør de så åbenbart alligevel, kan du så konstatere.
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 20:29 #7
vejmand -> Det link handler om vildkatte. Det her er ikke vilde katte.
Avatar billede mchlbk Praktikant
07. maj 2009 - 20:45 #8
Vær opmærksom på at der ikke er noget i vejen med kattene, så du må ikke lade dig friste til at blive dyrplager. Det er deres ejere der er galt på den og det er dem du skal rette din vrede mod.

Prøv med afskærmning, evt. med hønsenet osv. Og så er der ikke andre udveje end at tage sagen op med boligselskabet. Hvis der er et forbud mod katte i bebyggelsen kan det være boligselskabet skal overtales til at statuere et eksempel eller 2, så har den slags det med at gå i orden helt af sig selv.

Hvis I er flere der er irriterede over det kan I jo gå sammen om at klage og så plejer boligselskaberne at behandle klager seriøst.

Held og lykke med det. :)
Avatar billede fromsej Praktikant
07. maj 2009 - 20:45 #9
Et afprøvet trick der virker er følgende:
Materialeliste:
Haveslange, tilsluttet.
Studs til samme, gerne et kobberrør der er klemt, så der kommer en tynd kraftig stråle.
Bevægelsesføler, fintfølende nok til katte.
Magnetventil.
Evt en vandspreder i stedet for kun en studs.

Tilslut magnetventilen til bevægelsesføleren i stedet for en lampe, tilslut haveslangen til magnetventilen, som du har sat på en vandhane.
Når katten kommer ind, åbner magnetventilen og katten bliver både våd og sk.debange.

Det virker også på sejlbåde, hvis man er plaget af fugle der skider over det hele.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
07. maj 2009 - 21:13 #10
#chivaz
Nej det har jeg ikke men har da sund fornuft, du burde behandles på samme på af en gruppe mennesker så kunne det være du ændrede holdning :)

Tænk over at dytrelivet faktidk kom før dig !!!!
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 21:52 #11
mchlbk

Citat: Vær opmærksom på at der ikke er noget i vejen med kattene, så du må ikke lade dig friste til at blive dyrplager. Det er deres ejere der er galt på den og det er dem du skal rette din vrede mod.

Svar: Og hvordan bære jeg mig så ad med det. Har allerede gjort opmærksom på at jeg ikke aner hvor de høre til.
Men jeg kunne selvfølgelig spørge den næste der kommer forbi. Eller skygge et par stykker af dem.

Citat: Prøv med afskærmning, evt. med hønsenet osv.

Svar: lol, så min have kommer til at ligne et kaninbur?! ikke i hundrede år.

Citat: Og så er der ikke andre udveje end at tage sagen op med boligselskabet. Hvis der er et forbud mod katte i bebyggelsen kan det være boligselskabet skal overtales til at statuere et eksempel eller 2, så har den slags det med at gå i orden helt af sig selv.

Hvis I er flere der er irriterede over det kan I jo gå sammen om at klage og så plejer boligselskaberne at behandle klager seriøst.

Svar: Hvorforskriver du alt det. Har allerede flere gange(!) gjort opmærksom på at jeg ikke ved hvem der ejer dem. Hvem skal de så henvende sig til???
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 21:56 #12
mchlbk -> Der er ofte blevet omdelt sedler vedr. problemet. Det har bare aldrig hjulpet en dyt.
Katte ejere syntes deres møgdyr er så søde, at de helt selvfølgeligt skal have lov og rende rund + skide hvor de vil!
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 21:57 #13
fromsej -> Omsider et brugbart svar. Lyder interessant. Tak skal du have.
Avatar billede chivaz Nybegynder
07. maj 2009 - 22:00 #14
fusion-it

Til det første: LOL!

Citat: Tænk over at dytrelivet faktidk kom før dig !!!!

Svar: Ja, dyrene var her først. Men det var vist ikke katte, men dinosaurer. Dem har der endnu ikke været nogen af.
Avatar billede mchlbk Praktikant
07. maj 2009 - 22:33 #15
Hvis du spørger lidt rundt omkring finder du sikkert ud af om der er flere der har det som dig og hvor nogle af kattene bor, så i sammen kan klage til boligselskabet.

Og husk at tryk avler modtryk, så du får mest ud af din henvendelse - både til naboer og boligselskab og til os herinde - hvis du benytter en civiliseret, imødekommende og konstruktiv dialog.

Held og lykke med det. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2009 - 23:09 #16
Har læst med her, men desværre er chivaz så dybt et usympatisk menneske at han/hun næsten ikke fortjener hjælp...

Men ...
Coleus Canina Iamiacae, en ausralsk busk skulle efter sigende kunne holde katte væk.

http://www.djroger.com/dogs_gone.htm
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2009 - 23:25 #17
Prøv tippet med busken, problemet bliver nok bare at finde ud af hvor den købes...
Avatar billede chivaz Nybegynder
08. maj 2009 - 01:55 #18
Okay. Hvis det var sarkasme så fangede jeg den ikke. Hvilket jo rigtig nok må siges at være lidt trist, når nu jeg selv i rigt omfang har benyttet det.

HVIS jeg noget sted i tråden har været ubehagelig, beklager jeg det (har ikke været meningen). Undtaget selvfølgelig hvis der er nogen der mener det fordi jeg ikke bryder mig om katte. Det vil jeg naturligvis ikke beklage!

Jeg syntes der indimellem er kommet nogle ret ubrugelige - og indimellem også ret dumme forslag (blot min egen mening) - hvilket jeg bl.a. har besvaret med, ja sarkasme. Kan da ikke udelukke (og nu har det ikke at gøre med det du skrev) at noget af det jeg har skrevet af nogle (her tænker jeg især på katte elskere) vil blive tolket som er jeg en dum skid.
Avatar billede chivaz Nybegynder
08. maj 2009 - 02:02 #19
Jeg vil gerne gøre mig gode venner med alle katteelskere igen, så her er et forslag til en mors dag gave.

http://img15.imageshack.us/my.php?image=1854e.jpg
Avatar billede thov Forsker
08. maj 2009 - 03:40 #20
I TV-serien 'Dus med dyrene', blev en katteskræmmer til bilers varme motorhjelme efterlyst.
Springvandsmetoden blev betegnet som yderst effektiv - det samme var noget så simpelt som en tøjbamse klemt fast under et viskerblad.
Når katten opdager bamsen, siger dens lillebitte hjerne: "Hov, der er optaget - jeg må hellere holde mig væk".

Men hvor mange bamser der skal til, før din have er kattefri, er ikke godt at vide - men kender du ikke nogen hundeejere som trænger til hjælp med pasningen ?
Avatar billede fusion-it Nybegynder
08. maj 2009 - 12:21 #21
john_stigers
LMAO
Avatar billede mcwagner Juniormester
08. maj 2009 - 13:00 #22
Køb en hund eller køb et luftgevær :)
Avatar billede chivaz Nybegynder
11. maj 2009 - 22:20 #23
Jeg tror jeg køber et luftgevær. Men jeg vil ikke være dyre*plager*, så jeg køber det kraftigste jeg kan finde. Så behøver jeg nemlig kun ramme én gang.

Kan nogen skaffe mig en kødædende plante, vil jeg overveje at skifte mening.
Avatar billede OZ5RB Nybegynder
04. januar 2011 - 10:45 #24
Fra min afdøde stedfar, der var dyrlæge, har jeg arvet en flaske med thallium opløst i salpetersyre.
Dette middel hældte han lidt ud af på en røget sild og lagde silden ud, hvor kattene sidder og skider eller pisser.
Næste dag ligger katten med alle fire ben i vejret, hvorefter man løfter katten i halen og smider den i skraldebøtten.
Finis polonæus !!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. januar 2011 - 18:49 #25
#24 anmeldt og håber der følger andre anklager med.
Det der er jo for dumt!
Avatar billede VuptiFrede Nybegynder
06. juni 2013 - 19:01 #26
Er selv voldsomt plaget af katte i min have, og en nabo, som absolut ikke forstår, at jeg ikke elsker katte og hader, at de bruger min have som toilet. Har to små børn, som nu heldigvis er store nok til at kende forskel på chokolade og kattelort.

Min nabo mener, at han gør, hvad han kan. Det har på ingen måde løst problemet. Sååå "if you don't want to cooperate, we have other methods" udtalt med tung tysk accent.

Anyway, er par effektive forslag
1) køb en mårfælde i Harald Nyborg (Kr. 250), fang katten og slip den løs på familieferien i Sverige
2) opløs 15 Ipren i en skål mælk/fløde og stil det ud til kræet, som snart vil snart gå hjem til gud
3) køb en højfrekvens katteskræmmer (Kr. 500) og skru op på fuld æde. Kræet løber hjemmefra
4) køb en vandpistol og fyld den med eddike og gi kræet en go byge
5) lån din onkels luftgevær og hold fri en dag, plaf kræet, gentag efter behov

Ingen af ovenstående giver bonus hos kattenes værn eller hos ejeren, men du blir med sikkerhed en gladere haveejer. Best of luck
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juni 2013 - 09:26 #27
Aj, hvor fint: VuptiFrede klarer sig lige så flot som OZ5RB ovenfor med sine forslag #2 & #5.

Nej, Chivaz, jeg tror du skal låne en god bekendts (sådan nogen har du vel?) hund, og så lade den klatte lidt rundt i din have - lugten er anderlede end nu, og så holder kattene sig formodentlig på god afstand.

OBS! Ironi kan forekomme...
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. juni 2013 - 11:41 #28
Hellere en kattelort i haven end invasion af rotter, mosegrise, muldvarpe, studsmus, store brandmus og andet kryb. (Bor på landet).