Avatar billede l3kris Nybegynder
19. maj 2009 - 10:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilken router kan klare at understøtte server?

Jeg har en Qnap TS-219 (NAS), hvor jeg har adskillige hjemmesider liggende, som efterhånden genererer en del trafik.

I januar købte jeg en ny router, en Dlink DIR-655, men efter nogle måneder, hvor den fungerede upåklageligt, skal den nu oftere og oftere genstartes. Det er jævnt irriterende, men også meget problematisk, da jeg jo ikke kan genstarte den, før jeg bliver klar over problemet - og da er jeg ofte på arbejde mange kilometer væk!

Jeg har læst, at routere til hjemmebrug ofte kan blive overophedet, når de skal fungere sammen med en server eller andet, der genererer meget trafik, og at når det først er sket én gang, vil det ske med kortere og kortere mellemrum. Det passer jo godt på min situation.

Derfor vil jeg nu gerne købe en router, der kan klare mosten. Helst skal den være med Giga-lan og trådløst netværk, men formentlig kan jeg klare mig med en ordentlig router og så benytte DIR-655 som access-point. Eller hvad?

Er der nogen, der kan anbefale mig en router, der ikke er beregnet til SOHO, men til virkelig at sende data frem og tilbage (jeg har 25/25 Mbit/s, og det er ofte godt udnyttet :-))?

Prisen er sekundær, da det også er dyrt at købe nye små routere ofte, men jeg vil nok alligevel ikke bruge 10.000,- på projektet...
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. maj 2009 - 10:30 #1
Til professionelt brug vil jeg normalt anbefale en Cisco Router. Disse kan dimentioneres tin nærmest hvilket som heldst behov og er modulært opbygget so de, inden for visse grændser, kan udvides.

Cisco er ikke billige og det er der en grund til. De er bygget til at holde og til at hole det de lover. Du skal dog være opmærksom på at konfigurationen af cisco ofte kan være lidt bøvlet, men du kan få professionel støtte til cisco der jo nærmest er industry standard.
Avatar billede daugaardhansen Nybegynder
19. maj 2009 - 11:32 #2
Jeg kan kun anbefale dig at byggen din egen firewall. Kig på: Monowall http://m0n0.ch/wall/
eller
Smoothwall Express http://www.smoothwall.org/

Jeg har en smoothwall express kørende på en mini itx maskine med 3 netkort i. Den trækker let 70-80 MBIT igennem.

Skal den være out of the box så anbefaler jeg klart Zyxels USG100, den er ny med linux i bunden og har super mange cool features.
Avatar billede l3kris Nybegynder
19. maj 2009 - 23:02 #3
@bufferzone: De fleste af Ciscos routere er nok overkill til mit behov, da jeg højst vil betegne min brug som "semiprofessionel". 20K for en router er derfor for meget. Men spørgsmålet er, om deres low-end produkter kan forventes at være lige så pålidelige som deres high-end (inden for rimelighedens grænser - man får jo oftest, hvad man betaler for...)?
Jeg tænker her på
Cisco Small Business WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router - VPN
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=486432

@daugaardhansen: Jeg kan godt se, at en mini-itx giver mange muligheder, herunder fremtidig opdatering. Hvilken type netkort har du i? Vil det fungere lige så godt at tilslutte en switch, hvis der allerede er Gigalan netkort i?

USG ser også klart spændende ud, men skal så også kombineres med min nuværende router, der skal fungere som Wifi Access-point.
Avatar billede l3kris Nybegynder
20. maj 2009 - 11:13 #4
"Vil det fungere lige så godt at tilslutte en switch, hvis der allerede er Gigalan netkort i?"
Nej jeg kan godt selv se, at der må skulle mindst to netkort i, hvoraf det ene skal fungere som WAN.
Avatar billede l3kris Nybegynder
25. maj 2009 - 12:50 #5
Jeg har funderet over det, og en mini-itx vil være temmelig upraktisk i forhold til mine nuværende rammer, Cisco er for dyr (og jeg stoler ikke helt på mini-udgaven nævnt i #3), og det synes jeg nok også, Zyxel er - når jeg samtidig ønsker et trådløst netværk.

Er der nogen, der kender til denne her:
NETGEAR ProSafe Wireless-N VPN Firewall SRXN3205
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=481673

Jeg tænker som nævnt fortsat mest på stabilitet: Kan den klare at trække en server med nogle gange høj belastning, uden at skulle genstartes?
Avatar billede l3kris Nybegynder
16. august 2009 - 11:45 #6
Nå, jeg fik ikke rigtig, hvad jeg kom efter, så med mindre I, der trods alt *har* forsøgt, bliver utilfredse, beholder jeg pointene.