Avatar billede jgni Nybegynder
03. juni 2009 - 22:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mounte NAS på Ubuntu server eller den anden vej rundt

Jeg har en Synology 209+ - www.synology.com/enu/products/DS209+II/index.php - med 2 SATA-harddiske i og en Ubuntu-server med en ekstra harddisk i.

De 2 ting skal kunne se hinanden så at jeg kan køre backup fra serveren over på NAS'en.

Jeg har prøvet en del men kan ikke lige finde den rigtige mount-sætning :(

Anyone?
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2009 - 18:38 #1
Skal din NAS server ikke tilgås via FTP ??
Avatar billede jgni Nybegynder
05. juni 2009 - 12:16 #2
Det skal den da...
Avatar billede jkjeldgaard Nybegynder
17. juni 2009 - 19:48 #3
Kan du tilgå den med ssh?

I givet fald kan du køre denne kommando i en terminal og derved mounte din NAS.

sshfs brugernavn@NAS-addressen:/den-mappe-du-vil/mounte/ /mappen-på-din/ubuntu/

Bemærk at du skal oprette den mappe du mounter i inden. Håber dette hjælper.

Hvis ikke du har sshfs skal du køre: sudo apt-get install sshfs.
Avatar billede jkjeldgaard Nybegynder
17. juni 2009 - 19:58 #4
Hvis du kun har ftp adgang kan du bruge curlftpfs.

1. sudo apt-get install curlftpfs

2. sudo mkdir /mnt/nasmount/

3. sudo curlftpfs brugernavn:password@nas-addresse /mnt/nasmount/

4. så skulle du gerne være kørende. curlftpfs kan tage mange forskellige parametre, du kan se dem ved at køre man curlftpfs

Håber det hjalp.
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
11. august 2009 - 15:16 #5
jeg mounter min Synology med NFS

Jeg har oprettet mapper

/media/synology/ftp
/media/synology/music
/media/synology/photo
/media/synology/public
/media/synology/video
/media/synology/web

i min FSTAB har jeg indsat følgende

192.168.0.102:/volume1/ftp /media/synology/ftp    nfs    rw    0    0
192.168.0.102:/volume1/music /media/synology/music    nfs    rw    0    0
192.168.0.102:/volume1/photo /media/synology/photo    nfs    rw    0    0
192.168.0.102:/volume1/public /media/synology/public    nfs    rw    0    0
192.168.0.102:/volume1/video /media/synology/video    nfs    rw    0    0
192.168.0.102:/volume1/web /media/synology/web    nfs    rw    0    0

og derfra spiller det bare uden problemer