Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 16:41 Der er 16 kommentarer

toshiba qosmio

hej jeg har en toshiba qosmio. jeg har ødelagt dens cd-rom drev, og jeg står og skal instalere nyt windows. Hvad kan jeg gøre? jeg har et usb cd-rom drev men kan ikke bare sætte det i USB og så bruge det...
Avatar billede nissen2630 Novice
04. juni 2009 - 17:14 #1
Jo..
Men under boot skal du lige trykke F12 og vælge boot fra USB
Avatar billede nissen2630 Novice
04. juni 2009 - 17:15 #2
Eller i setup ændre boot til FDD/USB
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 17:39 #3
ja, har jeg nu prøvet... Men virker bare ikke, den finder ikke drevet...
Avatar billede nissen2630 Novice
04. juni 2009 - 17:45 #4
Kan du se om den forsøger at aktivere drevet ? (Lys i lampen)
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 17:49 #5
Nej, kan jeg ikk. Jeg kan heller ikke høre at den prøver at læse...
Avatar billede nissen2630 Novice
04. juni 2009 - 18:10 #6
Hvis den er sat op til boot fra USB i BIOS. Skal det virke.
Har lige fået min kammerat som har en til at prøve på sin..Virker fino.
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 18:15 #7
Men Qosmio'en har en anderledes boot menu... instalerede windows med drevet den anden dag på min wind, men kan ikke få det til at virke med min qosmio...
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 18:17 #8
er det en qosmio din ven har?
Avatar billede nissen2630 Novice
04. juni 2009 - 18:38 #9
Det sagde han...
Er det fra boot menuen eller er det fra bios du vælger USB som første boot enhed
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 18:41 #10
det er boot, den der bios kan jeg ikke ordenligt ind i... det jeg kan komme ind i ligner ikke nogen jeg før har rodet med...
Avatar billede haverslev Novice
04. juni 2009 - 18:54 #11
Kan f.eks sige, at en Qosmio har følgende boot muligheder:
USB FDD, 1st/2nd HDD, ODD, Network (LAN)

Altså det er muligt at boote via et extern USB diskettedrev og ikke fra et/en extern USB Harddisk drev
ODD er Optical disk drev - cd/dvd drev
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 18:57 #12
I min boot menu, er det først hd 1, hd1, en diskette og noget lan et eller andet?
Avatar billede haverslev Novice
04. juni 2009 - 19:02 #13
Prøv at kigge i Bios (ovenstående er i en G20)

Start pc`en og tryk på ESC og F1 tasten
Nogle Toshiba modeller kører med Phoenix BIOS, og der skal der trykkes på F2 knappen under start for at komme i bios.
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 19:12 #14
Men min er en G30. Hvordan skal den se ud, hvis den kører med phoenix, for at boot fra usb drev?
Avatar billede haverslev Novice
04. juni 2009 - 19:32 #15
Kan desværre ikke finde noget over G30, men kan se at andre har en boot menu der kan aktiveres via F12 i opstart og der kan man så vælge hvad den skal boote på - om der er USB i den menu ved jeg ikke, men prøv :)
Avatar billede umba Nybegynder
04. juni 2009 - 20:03 #16
Der står noget med at det er en ACPI bios V1.70?