Avatar billede dsk1980 Nybegynder
26. juni 2009 - 13:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Antivirusprogram, som kræver FÅ ressourcer.

Jeg har fået mig en af de dersens mini bærbare og det er jo fint nok, men de er jo noget mindre og har lidt mindre ressourcer at trække på.

Hvad er Jeres erfaringer mht antivirusprogrammer? Jeg mener, det skal trække så lidt som muligt af mine ressourcer, som er 1.6 ghz og 1 gb ram på Win XP Home.

Har I erfaringer med gode antivirusprogrammer, som ikke tager for meget ydelse?

Tak.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
26. juni 2009 - 13:14 #1
avg gratis - den køre næsten stabilt nok lige meget hvilken maskine man sidder på - ifølge min mening (:
Avatar billede f-arn Guru
26. juni 2009 - 13:19 #2
Ja, men desværre holder den heller ikke ret megen malware ude.
Prøv at se her:
http://www.spywarefri.dk/software/avg-anti-virus-free-edition/
http://www.spywarefri.dk/sikkerhedspakken/
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
26. juni 2009 - 13:25 #3
så er avira nok svaret..
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2009 - 14:41 #4
Ikke for at begynde den sædvanlige religionskrig, men jeg vil tro at jeg har installeret AVG på mere end 500 computerer og jeg har aldrig hørt noget negativ omtale efterfølgende, tværtimod udtrykkes der ofte begejstring, så jeg har ganske svært ved at se at AVG skulle være så ringe et valg som beskrevet i ovenstående link
Rent bortset fra det jeg lige har givet udtryk for, så koster 2 Gb. ramblok til den maskine du omtaler under 200,00 kr. og det var måske værd at investere uanset hvilket virusprogram du vælger
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. juni 2009 - 15:58 #5
Af antivirus programmer, kan jeg anbefale
avast! Home Edition - Danish (32.58 MB)
Kan hentes her: http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html
Programmet er gratis til hjemmebrug
Ved at registrere programmet vil det virke i et år og selv automatisk hente opdateringer.
Når opdateringsperioden udløber, registres blot igen og endnu et års opdateringsret er sikret.
Avatar billede Perhaps Nybegynder
26. juni 2009 - 16:07 #6
@helgec:

Ca. 20% af det nye malware der udsendes bruger rootkit-teknologien. Rootkits benyttes praktisk talt altid til værktøjer, hvor hensigten er at stjæle passwords samt til andet skadeligt kriminelt software.

Dette er en udtalelse fra Andreas Marx AV-Test i Tyskland - et af de mest seriøse testfirmaer i verden. Her originalen:

According to the data we have, about 20% of the new malware are using rootkits and rootkit technology already. Rootkits are usually part of (online banking) password stealers and other malicious software with criminal intentions.

Det vil sige at en femtedel af snavset i dag skjules ved hjælp af rootkits. AVG freeware har ingen rootkitscanner indbygget. Derfor udtrykker dine venner begejstring. De vil nemlig aldrig kunne se eller mærke hvis de har rootkits på computeren. Det går jo fint, indtil en dag der mangler 600 USD i netbanken. Det har vi set for ganske nylig  ;-)

Med venlig hilsen

Perhaps
Avatar billede Perhaps Nybegynder
26. juni 2009 - 16:23 #7
Et lille tillæg:

Det er meget vigtigt at man ser på hvad ens sikkerhedsprogrammer indeholder og især hvad de ikke indeholder. Rigtig mange tager sig ikke den tid, men synes at når det kører fint og kan opdatere så er det et godt program. Intet er mere forkert.

Jeg siger ikke man skal købe programmer, selv om der findes nogle virkelig gode på markedet. Hvis man hellere vil gå i byen en lørdag aften hver 14 dage og bruge 1000 kr. på sprut og piger så skal man da gøre det. At man så ikke vil ofre 300 - 400 kr. på noget ordentlig sikkerhed, men hellere tage chancen ja det er da også bare ok, men 9 ud af 10 klynker bagefter når ulykken er sket. Den ka' jeg ikke greje, men hjælpe gør jeg jo alligevel.

Hvis man vil køre gratis skal man som absolut minimum ha' en god virus- og spywarescanner + en god tredjeparts firewall.

Der er ingen grund til at frygte virus, spyware, trojaner og andet skidt. Du kan sagtens køre med en ren computer i årevis, hvis du bruger det rigtige værktøj. Ofre lidt tid på dine værktøjer og konfigurer dem rigtigt. Det er det bedste råd jeg kan give.

Med venlig hilsen

Perhaps
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2009 - 16:35 #8
Jeg skrev "Ikke for at begynde den sædvanlige religionskrig" men det er der måske andre der vil.
Ingen af mine forbindelser har bemærket "Det går jo fint, indtil en dag der mangler 600 USD i netbanken. Det har vi set for ganske nylig  ;-)" Er det forøvrigt fastslået at vedkommende kørte med AVG
Avatar billede dsk1980 Nybegynder
26. juni 2009 - 18:27 #9
Hvad er det rigtige værktøj så?

Er lidt i tvivl, hvad der er bedst.
Avatar billede b-and Novice
26. juni 2009 - 19:36 #10
Du kan læse lidt om problemstillingen her > http://www.spywarefri.dk/artikel/hvad-skal-jeg-bruge-af-software/ < der skulle du gerne kunne få et indblik i hvad der skal ta' med i overvejelserne.

Men lever du et "normalt" liv i cyberspace, så vil Avast være et godt valg.
Avatar billede Perhaps Nybegynder
26. juni 2009 - 19:44 #11
Købe: Eset Smart Security som har det hele. Bruger meget få resurser
Gratis: Avast AV + OnlineArmor firewall + SuperAntiSpyware. Lidt større resurseforbrug og ikke helt samme sikkerhedsniveau.

Dette er blot min mening. Andre kan ha' en anden *S*

Hvis køb, så køb aldrig før du har prøvet gratis i en prøveperiode. Det gælder alt sikkerhedssoftware du påtænker at købe. Det som kører fint hos Hans behøver ikke nødvendigvis at gøre det hos Peter.

Husk altid at installation af sikkerhedssoftware ALTID skal foregå med evt. andet sikkerhedssoftware deaktiveret.
Avatar billede dsk1980 Nybegynder
27. juni 2009 - 10:28 #12
Der bliver nævnt at købe flere ram. Hvilken type? Er ret blank og tænkte på om I kunne hjælpe.

Det er en ACER Aspire One D250 Har p.t. 1 GB ram.

Help anyone?
Avatar billede dsk1980 Nybegynder
27. juni 2009 - 10:37 #13
Nok ikke det rigtige sted at lægge det. :)
Avatar billede straedet Nybegynder
08. september 2009 - 23:27 #14
Jeg anbefaler også helt klart Avast. Jeg har brugt Home-versionen i mere end 10 år på forsk. maskiner.
En rigtig god detalje er muligheden for at lave opstart-skan, dvs. Avast kan sættes til at skanne alle filer for virus,inden Windows er startet helt op. Man sætter den i gang om aftenen og så er den færdig næste morgen. Det kan andre programmer muligvis også, men det fungerer godt og enkelt i Avast
Avatar billede straedet Nybegynder
08. september 2009 - 23:30 #15
- også med hensyn til forbrug af ressourcer, hvor f.eks. Norton efter min mening er enomrt tung at danse med.
Jeg benytter desuden også Zonealarm (købt version) som firewall.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
09. september 2009 - 04:08 #16
De små maskiner kører fint med linux. Så behøver man heller ikke antivirus program.
Linux kr. 0