Avatar billede dadio Nybegynder
08. juli 2009 - 20:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Recovery af Acer med XP

Så blev det min tur. Min Acer TM mistede sin harddisk. Død som en sild. Heldigvis havde jeg brændt revovery ud på et par dvd'er. Afventede spændt på min nye hd. Idag kom den. Klargjorde den, efter at have hentet et program hos WesternDigital. Det er da godt min kone har pc. Så er jeg klar. Go'morgen min bare. "Ingen OS" stod der. Næh det ved jeg sgu godt. Ind på nettet, der var andre der havde problemer. Blandt anbefalingerne var at hente startdisketter hos Mikrosnot. Disketter! det bruger man da ikke mere. Søgte så efter boot-cd, og fandt en hos Helge. Boot op på den og så recovery i. Nu skulle den være der. Nixen! Kan ikke indlæses på en dos. Hvorfor lægger MS ikke de disketter ud på en cd? Dårlig service. Og jeg skal aldrig mere ha' en Acer. Det recovery er da intet bevendt. Ja, jeg ved godt at jeg skulle have kopieret nogle filer over, men hvorfor ligger de ikke i det skjulte drev? Er der nogen løsning på mit problem, nogen der har  fået lagt startdiskene ud på en cd så man kan boote fra den?
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2009 - 20:26 #1
Prøv nu lige at slappe af, det lyder helt forkert alt det du skriver. Hvorfor kad du ikke boote fra din recovery cd ??
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2009 - 20:28 #2
Har du smidt din gamle harddisk væk??
Avatar billede dadio Nybegynder
08. juli 2009 - 20:57 #3
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan boote, der mangler vel nogle filer så som ntldr m.v. Næh jeg har den gamle disk endnu, men kan ikke komme ind på den. Jeg har hidtil kunne komme ind på recovery partionen, men det kan jeg heller ikke mere. Den nye disk er på 80 gb så den delte jeg op i to lige store part. Jeg prøvede så at inst. dos fra den bootdisk jeg hentede fra dig. Den siger at jeg skal formatere disken og det bliver den ved med. Så nu har jeg slettet part. med det program jeg hentede fra WD og formateret disken igen. Nu har den 80 gb igen og ntfs format. Så der står jeg lige nu.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2009 - 21:25 #4
Jeg er lige kommet hjem fra ferie og er dødtræt, men jeg vil gerne hjælpe dig i morgen hvis du er interesseret
Avatar billede dadio Nybegynder
08. juli 2009 - 21:33 #5
Meget gerne.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 08:16 #6
Så er jeg klar du må dog ikke forvente at jeg svarer omg. der er ganske mange mail der skal behandles. Helt generelt syntes jeg ikke at din beskrivelse lyder som om din gamle harddisk er helt ubrugelig derfor vil jeg anbefale dig at vi forsøger at reparere den hvis det er muligt, om ikke andet så recovery-partitionen.
Jeg går ud fra at den boot-cd du nævner at du har downloadet fra www.helgec.dk er den som jeg kalder "unik.iso" hvis det er korrekt så prøv at sætte din gamle harddisk tilbage -> boot op på cdèn og forsøg så at køre en "chkdsk" på begge partitioner, gå frem efter guiden www.helgec.dk/chkdsk.html  (afsnit 2) meld tilbage om resultatet, eller ring evt. til mig
Avatar billede dadio Nybegynder
09. juli 2009 - 20:22 #7
Jeg har nu sat den defekte hd i igen, og kørt chkdsk på den.
Resultat:
Linear memory locked

base    length
E3FC0043 0000000B
004A6000 00211FE4
006B8000 000A2000
0075A000 01000000

Dos memory blocks

Set base length
Protected mode interrupt vectors
--------------------------------
No sel offset
Protected mode exception vectors
--------------------------------
---------------------------------
No sel offset
Real mode interrupt vectors
---------------------------
No sel offset
00 0075 8F98
04 0075 8FF8
06 0047 8C94
Call-Backs
real target
CauseWay error 09: Unrecorverable exception. Program terminatet.
F:
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 20:35 #8
Er det 1. eller 2. partition ?? -> Ved A:\> promten skift til cd-bogstav (sikkert d:) skriv, ntfs4dos  -> enter -> skriv, yes -> find dit oprindelige c-drev ved hjælp af dir kommandoen, kør herefter chkdsk på dette specifikke drev
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 20:43 #9
For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål mens du pusler med ovenstående, hvis du har licensnøglen på computeren kan du blot låne en XP-skive i den oprindelige version OEM og bruge den til at installere dit styresystem
Avatar billede dadio Nybegynder
09. juli 2009 - 21:33 #10
Jeg har prøvet dit råd, håber jeg. Efter ntfs4dos fandt jeg drev c og skrev dir. Der kom en hel masse som jeg kunne genkende. Skrev så chkdsk, men fik en melding om at det nu hedder scandisk. Det har jeg så kørt, og den har fixet lidt. Bl.a at copy 2 var bedre end copy 1, så den blev erstattet. Efter rep. skulle scandisk køres igen. Nu er copy 1 pludselig bedre end copy 2 så den bliver erstattet. Ja så kan jeg blive ved hele natten, men jeg håber at jeg får så meget liv i den, at jeg kan lægge en copy over på den nye harddisk. Kan du anbefale et program til at clone min hd?
Avatar billede dadio Nybegynder
09. juli 2009 - 21:37 #11
Vedr. #9 har netop idag lånt en XP, men licensnøglen ligger på den dårlige hd. Jeg nåede at få en kopi af den partion med revovery på. Skulle mon nøglen ligge der, hvis man kan få det åbnet?
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 21:44 #12
Jeg syntes du lige nu og her skulle sende mig en mail så får du mit telefonnummer og så skal jeg hurtigt guide dig du sidder simpelthen og kører i ring
min mail er mail@helgec.dk og jeg går kl. 22:00
Avatar billede dadio Nybegynder
12. juli 2009 - 17:38 #13
Har klaret det med en lånt XP-skive og lavet en ny installation. Jeg synes bare det pis med recovery stinker. det kan godt være det kan bruges hvis XP går i kludder. Men hvis harddisken smadrer duer det ikke. Jeg kan ikke køre recovery på en ny formateret hd. Der mangler "OS". De filer bør da ligge på recovery. Eller hur? Næste pc jeg skal købe, skal der følge en original skive med. Så betaler jeg gerne lidt mere.
Avatar billede dadio Nybegynder
13. juli 2009 - 11:04 #14
Lukkes