Avatar billede jonas84 Nybegynder
31. juli 2009 - 02:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål og tips til selv byg af media center

Hej,

Jeg går og tumler med tanken om at bygge mit eget media center efter at have opgivet at finde en samlet løsning som passer til mine behov. Jeg har bare en del spørgsmål til det her med et media center. Desuden har jeg ikke kunnet finde frem til hvad jeg behøver at investere i af hardware-dele for at dække de krav jeg har til systemet.

Har først og fremmest nogle spørgsmål jeg håber på at kunne få besvaret:
1. Jeg havde egentlig forestillet mig media centeret som det der modtager det indkommene signal fra kabel tv antenne-stikket i vægen og derfra sender det videre så den dermed er første led. Er dette muligt? Hvis ja: er det noget der kan anbefales?
2. Er det muligt at lave det sådan så man kan koble flere fjernsyn på?
3. Kan man lave det så den indeholder digital-tuner så man kan se de digitale tv kanaler (har fjernsyn uden digital tuner)?
4. Hvis det ovennævnte er muligt vil man så stadig kunne skifte tv-kanal på fjernsynet?

Håbet var dermed at den skulle være bindeled for alt medie i hjemmet.

Krav til systemet (ud over det ovennævnte hvis det er muligt):
- Støj-svagt
- Kabinettet skal maks. være på størrelse med en alm. HIFI-forstærker og det må godt se ordentligt ud (skal umiddelbart stå i stuen).
- Skal indeholde Blue-Ray/DVD-brænder/afspiller.
- Det er ikke nødvendigt med en masse HDD plads da meningen er at det der skal lagres, alligevel lægges på NAS'en eller brændes ned.
- Skal have de samme funktioner som en alm. harddisk-optager.
- Remote-adgang hvis muligt.
- Skal have udgang til lyd så det kan forbindes til HIFI-anlægget.
- Skal have USB 2.0 og HDMI tilslutning (I/O).

Jeg har desværre endnu ikke dannet mig et overblik over et muligt prisleje andet end at det ikke skal være voldsomt dyrt.

Et sidste spørgsmål i øvrigt: Hvad skal der bruges af software for at opnå det ovennævnte? Er det "nok" med Windows Media Center?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig på vej og svare på mine spørgsmål og komme med nogle tips og idéer til hvordan man kan skrue det sammen.
31. juli 2009 - 06:49 #1
Avatar billede palle_pirat Nybegynder
31. juli 2009 - 06:51 #2
Hej

Jeg kan kun støtte dig i at bygge dit mediecenter selv.

1. Det er muligt, men for at få ordentligt signal skal du ud i det der hedder FloppyDTV - http://www.digital-everywhere.com/en/alcms/index.php?sid=1190057723 (de analoge tv-kort er efter min mening ikke brugbare). Udover det skal du også have et CAM modul, og et kort fra din udbyder. Og din udbyder skal selvfølgelig understøtte digitalt tv.  Når det så er på plads kan du bruge mediecenteret til at se og optage digitalt tv. Det kan anbefales, men alt efter hvor mange tv-tunerer du vil ha' i mediecenteret, kan det godt gå hen og blive dyrt.
2. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dette spørgsmål. Vil du ha' 2 tv tilsluttet et mediecenter? (det er muligt, men billedet bliver ens på begge tv)
3. Hvis du vælger den løsning som beskrevet ovenfor, så er det muligt.
4. Du kan splitte antenne kablet, hvis det er det du tænker på.

Med henblik på at udvælge dele, vil jeg lade det være op til dig selv.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
31. juli 2009 - 10:44 #3
Mange tak for jeres svar.

karise_larry: Det ser meget interessant ud. Nogen der har prøvet nogen af dem og kan anbefale noget frem for noget andet?

palle_pirat: Jeg har ganske almindeligt kabel-tv fra TDC via antenneforening. Hvad er et CAM-modul? Og hvilket kort skal jeg have fra TDC (min udbyder)? Havde forstået det sådan at det eneste der var behov for var et TV-tuner kort? Hvad mener du med at splitte antenne kablet? Så vil der jo stadig kun være et fjernsyn der er tilkoblet media centeret? Så den normale løsning er altså bare at have media centeret tilkoblet et fjernsyn og så kun kunne bruge det dér?

Ville det så være nemmere og mere enkelt, at dele antenne-stikket op så så media centeret samt hvert fjernsyn for sit eget signal? Er det den "normale" måde man gør det på?

Nogen der har bud på kabinet, bundkort, CPU og grafikkort?
Avatar billede jonas84 Nybegynder
31. juli 2009 - 12:14 #4
Hmm efter at have undersøgt det hele lidt nærmere (og fundet ud af det med CAM-modul og smartcard) virker det alt for besværligt det jeg egentlig havde forestillet mig.

Har et lille spørgsmål der nager mig: Hvis jeg har et TV med digital DVB-C tuner behøver jeg ikke noget smartcard fra TDC for at kunne se alle de digitale tv-kanaler der er (både kodede og ukodede), men hvis jeg bygger selv skal jeg have det. Hvordan hænger det sammen? Eller er det mig der har misforstået noget?

Er det virkeligt ikke muligt at gøre det muligt i det media center man bygger selv, at bruge den også som harddisk optager uden at skulle have CAM-modul og smartcard fra TDC? Hvis ikke: Hvordan fungerer det så med de harddisk optagere man kan købe i butikkerne?
Avatar billede jonas84 Nybegynder
31. juli 2009 - 15:53 #5
Avatar billede palle_pirat Nybegynder
31. juli 2009 - 21:37 #6
Den mulighed som jeg bruger, er at splitte kablet ud til mediecenteret (2 gange), og til tv'et. På den måde kan jeg også se tv uden at mediecenteret er tændt. Du kan selvfølgelig også bare installere almindelige tv-kort til mediecenteret, men så kan du kun se/optage analog tv, og kvaliteten er efter min mening ikke brugbar.
Hvis du har en DVB-C skærm, skal du stadig ha' et kort fra din udbyder, for at kunne se de krypterede kanaler digitalt.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
01. august 2009 - 10:01 #7
Jeg er blevet langt klogere på det her siden jeg postede mine spørgsmål.

Jeg har et fjernsyn uden DVB-C tuner så derfor er min idé blevet, at slå 2 fluer med et smæk ved at lave det her media center der så også kan tjene som digital tuner til det fjernsyn. Jeg fandt også ud af det med smart card fra YouSee og fandt ud af at jeg bliver nødt til at have det for at kunne se digitalt TV alligevel.

palle_pirat: Du har vel splittet antenne kablet ud 2 gange til media centeret for at kunne både se og optage på den på en gang ikke? Hvilke kort skal der være i media centeret for at man kan det?

Det er mest det her med de forskellige kort der skal i jeg mangler overblik over. Jeg er klar over at jeg har behov for det jeg selv postede ovenfor (FloppyDTV C/CI DVB-C Pakke med Viaccess Cam samt et smart card fra YouSee ind i CAM-modulet) for i det hele taget at kunne få digitalt TV, men der er kun én antenne indgang på det kort. Hvad har man ellers brug for for at det kommer til at fungere?
Avatar billede palle_pirat Nybegynder
01. august 2009 - 23:25 #8
Helt korrekt. Jeg har kabel tv fra stofa, så mine cam-moduler er lidt anderledes. Jeg har 2 floppy DTV kort og 2 cam-moduler, samt 2 kort fra Stofa. Jeg ved ikke hvad priserne er på nr. 2 kort fra yousee, men jeg tvivler på at du skal betale fuld pris for det andet.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
01. august 2009 - 23:36 #9
Mange tak for dit svar endnu engang. Så man skal bruge 2 FloppyDTV kort for at kunne både se og optage? Hvad med grafikkort og lydkort til maskinen? Skal der noget i af det og hvad kan anbefales?

Jeg har fundet frem til følgende kabinet som virker som en rigtig god mulighed:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=237627

Men hvad har jeg brug for af bundkort? Så vidt jeg kan se skal jeg have et micro-ATX bundkort (for at det passer ned i kabinettet) og det skal være socket LGA775 Socket for at jeg kan smide en Intel Core 2 Duo CPU i. Skal bundkortet ellers indeholde noget bestemt? Nogen specifikke bundkort anbefalinger?
Avatar billede palle_pirat Nybegynder
06. august 2009 - 18:35 #10
Helt korrekt med 2 floppyDTV og 2 CAM for at optage en kanal og se en anden kanal på samme tid.
Angående lydkort kan du normalvis sagtens bruge de indbyggede lydkort i de forskellige bundkort.
Angående grafikkort så er det en god ide med et passivt kølet grafikkort (så larmer den mindre på den front). Og det skal selvfølgelig kunne afvikle HD.
Igen, helt korrekt med et micro-atx bundkort. Så skal du bare søge efter et bundkort med LGA775. Resten af hardwaren er helt op til dig.
Håber det hjalp dig lidt på vej.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
06. august 2009 - 20:40 #11
Mange tusinde gange tak for dine svar. Det har virkelig hjulpet mig. Har fundet frem til følgende system:
-----------------------------------------------------------------
2 x FloppyDTV C/CI DVB-C Pakke med Viaccess Cam
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&varenr=617901&menu=pc

Et af de her bundkort (kan ikke helt finde ud af hvilket):
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=478864

ZOTAC GeForce 9300
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=498858

ASUS P5N7A-VM
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=482672

1 x Intel Core 2 Duo E8400 6 MB (Intel Boxed)
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=419451

1 x Blue-Ray brænder - LG GGWH20L Super Multi Blue:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=409408

1 x Kabinet (Antec LifeStyle Fusion):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=237627

2 x Corsair XMS2 2 x 2 GB (x2)
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=389226

1 x WD Caviar Green WD10EACS 1 TB (HDD)
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=399792

2 x YouSee smart card
-----------------------------------------------------------------

Samlet pris ca. 9.800,-

Endnu engang tak for hjælpen palle_pirat.

Hvis der er nogen der har et tip til hvilket af de 3 bundkort der er det bedste ville det være super fedt at høre :)
Avatar billede palle_pirat Nybegynder
08. august 2009 - 04:38 #12
Selv tak.
He he, med henblik på de forskellige bundkort, så er der ikke den store forskel på dem. Hvis jeg skulle vælge blev det ASUS-kortet. Som sagt så er der ikke den store forskel på dem, og den eneste begrundelse jeg har til valget er, at jeg har aldrig haft et ASUS-kort (hverken bundkort eller grafikkort), som har voldt mig problemer.
Held og lykke med det!
Avatar billede palle_pirat Nybegynder
09. august 2009 - 00:53 #13
Husk evt. en fjernbetjening til dit mediecenter.
Avatar billede jonas84 Nybegynder
10. august 2009 - 13:46 #14
Har også kigget på fjernbetjeninger, men det virker enormt besværligt at finde rundt i.

Hvilke remotes kan anbefales?