Avatar billede jnjnjn Nybegynder
31. juli 2009 - 21:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rækkevidde af trådløst net.

Jeg har en computer, der er koblet på nettet via kabel til antenneforeningen. Det fungerer fint.
Jeg har så koblet en trådløs router (d-link DIR-615) på routeren fra antenneforeningen (Zyxel prestige 334), fordi huset har to stationære computere mere - begge med trådløst netkort installeret.
Til den ene computer er det rigtig fint (den der står længst væk), men den anden har dårlig forbindelse. Den er på nettet, men kun lige netop. Alle tre computere med Windows Vista.
Hvordan gør jeg forbindelsen kraftigere og ikke mindst stabil?

Kan man sætte et accespoint op et eller andet sted, der kan forstærke eller videresende signalet?

Kan man få en lille modtagerantenne til USB-stikket?
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
31. juli 2009 - 22:56 #1
Der findes flere forskellige fabrikater af USB trådløse net adaptere, prøv ar Google "usb trådløst netværk" så kommer der forskellige foreslag.
Trådløst netværk er et radiosignal der kan blive forstyrret af andre elektriske apparater, mikroovne, højtalere, naboens netværk, gemboens babyalarm m.m.
En trådløse router kører måske bedst med den ene computer/usb dims og en anden trådløse router med en anden computer/USB dims, det er ikke til at vide på forhånd.
Det bedste ville være hvis du havde mulighed for at teste nogle forskellige, så er der måske en der virker på begge computere.
Som du kan se er der flere ting der kan gå galt.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. juli 2009 - 23:01 #2
Generelt er det sådan at 802.11b rækker kortest, 802.11g lidt bedre - men at den nye 802.11n rækker bedst.

Det er dog sådan at de gamle computere virker med den nye router (din d-link DIR-615 er 802.11n). Dvs. at den computer med bedst forbindelse nok har 802.11n (eller står bedst) mens de andre måske anvender 802.11g (eller b) og derfor har en ringere forbindelse.

Forstået på den måde at routeren kun er den ene halvdel af forbindelsen - computerens netkort den anden.

Så du skal grave lidt i hvad netkort der sidder i maskinerne.

Et sted med lidt tips i øvrigt: http://www.pcworld.dk/art/9178
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
31. juli 2009 - 23:51 #3
Hvis der ikke er forstyrrelser.
Trådløst netværk - Teoretisk hastighed - Typisk hastighed - Rækkevidde indendørs:
802.11b - 11 Mbit  - 5 Mbit/s - 10-40 meter.
802.11g - 54 Mbit 22 Mbit/s  - 10-40 meter.
802.11n Draft 2.0  - 300 Mbit  - 65 Mbit/s 20-80 meter.
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
02. august 2009 - 16:24 #4
Tak for kommentarerne.

Jeg har kigget det hele igennem og er blevet lidt klogere. Forslagene skal afprøves den kommende tid. Så må jeg se, hvad der virker i mit tilfælde.Især i linket til PCWorld er der mange muligheder.

Bl. a. nævnes en repeater, der skal stilles op midtvejs for at forstærke signalet. Er der nogle, der har erfaring med det?

Der nævnes også en udskiftning af antennerne på routeren til retningsbestemte antenner. Kan jeg få det til min router - d-link DIR-615?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
02. august 2009 - 18:57 #5
n-standarden har generelt flere antenner og jeg tror ikke du får noget ud af at pille ved antennerne - det var mest ved 802.11b man fik en gevinst.
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
31. marts 2010 - 22:52 #6
Selvom jeg ikke rigtigt fik løst problemet, så blev jeg lidt klogere.
Jeg vil gerne dele pointene mellem de to, der har kommenteret.
Så læg lige et svar.
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
23. juli 2010 - 17:31 #7
Der er ingen, der svarer. Jeg lukker selv
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
19. september 2010 - 12:55 #8
Nu har købt Netgear Powerline paket XAVB1004-100PES ved Computer City - netværk via stikkontakt. det virker.