Avatar billede hestetyv Nybegynder
06. august 2009 - 13:26 Der er 6 kommentarer

Fejlfinde/måle på en 2SC5696 transistor ?

Nu er det ved at være en del år siden jeg har rodet med elektronik, og jeg kan simpelthen ikke huske hvordan men måler en transistor igennem (går ud fra den kan ohmes), for kortslutninger eller fejl.
Jeg har et problem med et Sony TV, som melder fejl på horisontal afbøjning. Jeg har målet testpunkter igennem, alt er ok, det eneste jeg mangler er at måle denne transistor igennem, inden jeg dødsdømmer højsspæningen som værende synderen.
Hvordan gør jeg ? Er det E og C der skal ohmes, eller hvad er det ?
Avatar billede kgkg Nybegynder
06. august 2009 - 15:57 #1
Prøv at spørge her:

http://www.agoraquest.com/

Det er et Sony Supportsite med hjælp og tips.
Avatar billede kgkg Nybegynder
06. august 2009 - 16:03 #2
Men for lige at svarer på dit spørgsmål, så er det mellem C-E du skal måle.

Du kan finde et datablad her:

http://www.chipcatalog.com/Datasheet/5C968D30E10267BCE3D75BFB9F249224.htm

Der er også et Switching Time Test Circuit diagram, så kan tjekke den rigtigt.
Avatar billede hestetyv Nybegynder
07. august 2009 - 08:20 #3
Skal der være gennemgang mellem C-E ? Eller skal det være afbrudt.
Avatar billede kgkg Nybegynder
07. august 2009 - 12:47 #4
Så vidt jeg husker, skal der IKKE. Transistoren åbner når der påtrykkes en spænding på B-E.

Se her om du kan bruge den måleteknik som beskrives her:

http://www.elexp.com/t_test.htm
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. august 2009 - 13:45 #5
Du kan opfatte transistoren som 2 dioder- lederetning fra B til henholdsvis C og E.

Plus på C og minus på B (her må ikke være gennenmgang)
Omvendt polaritet (gennemgang)

Plus på E og minus på B (her må ikke være gennenmgang)
Omvendt polaritet (gennemgang)

(Hvis du 'ohmer' med universalinstrument - så vær helt sikker på polaritet)
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. august 2009 - 14:02 #6
Her: http://home20.inet.tele.dk/rjv/NPN-test.doc
kan du se en opstilling, som du gerne må kopiere.