Avatar billede sbay Nybegynder
14. august 2009 - 10:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

AJAX kode der kan validere brugte numre...

Hjælp - jeg skal desperat bruge noget ajax-kode, der når jeg submitter en form, kan tjekke om nogle af de indtastede varenumre allerede eksisterer i databasen. Hvis de gør det skal brugeren få en lille message box, med de numre der allrede eksisterer og så kunne sige "OK - det ved jeg" eller Cancel og så kunne rette de varenumre det drejer sig om.

Jeg har prøvet at lave det i php/javascript, men det kan man ikke :-(

Se evt: http://www.eksperten.dk/spm/880307
Avatar billede olebole Juniormester
14. august 2009 - 11:00 #1
<ole>

Hvorfor tjekke med Ajax på submit event'en? Det virker som et lidt uigennemtænkt scenarium  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede sbay Nybegynder
14. august 2009 - 12:47 #2
Hvordan kan man alternativt opnå det ønskede:

Når jeg submitter min form, vil jeg gerne tjekke nogle varenumre.

Hvis et af de varenumre (råvarer) man har indtastet til at indgå i den færdige vare, allerede også bruges på andre varer, så skal man promptes og have vist hvilke numre det drejer sig om - så kan man sige OK eller annuller.

Derfor skal jeg først fange de numre der er indtastet, dem skal jeg så sammenligne med et sql-opslag for at se om de allerede eksisterer.
Avatar billede olebole Juniormester
14. august 2009 - 13:50 #3
Når brugeren alligevel skal sidde og vente på svar fra serveren, er det ikke Ajax, du har brug for. Hele idéen med Ajax er jo den asynkrone forespørgsel  ;o)

Hvorfor lader du ikke bare brugeren submitte formularen - og validerer den på serveren? Så kan brugeren jo efterfølgende få at vide, hvad der mangler at blive udfyldt
Avatar billede sbay Nybegynder
14. august 2009 - 14:06 #4
Tjoo, er egentligt også den løsning jeg netop har implementeret, men jeg synes bare det var pænere at få en dialogboks frem, uden at submitte - men det er jo rent kosmetisk :-)
Avatar billede olebole Juniormester
14. august 2009 - 14:18 #5
Brugeren opdager næppe det store, da vekommende jo skal vente næsten samme tidsrum med og uden Ajax  =)

Ajax er smart, når brugeren kan og vil foretage sig noget andet, imens hun venter på svar fra serveren. Skal hun derimod bare sidde og vente på responsen, svinder meningen med at bruge Ajax ret hurtigt  ;o)
Avatar billede sbay Nybegynder
17. august 2009 - 11:53 #6
enig :-)

Smid et svar, så får du point for afklaringen :-)
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2009 - 00:12 #7
*griiiiiiiiiiiiiiiiiiiib*  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2009 - 14:04 #8
Tak for points  =)