Avatar billede egernet Nybegynder
18. august 2009 - 20:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sletning og installering af styresystem

Hej,

Jeg vil gerne afinstallere mit styresystem (windows 98). Jeg er lidt nervøs for at ødelægge noget, så hvordan gør jeg det bedst?

Findes der nogle gratis styresystemer, som jeg kan downloade?

På forhånd mange tak for hjælpen.
18. august 2009 - 20:48 #1
... er det fordi du skal indlægge noget andet ? XP ?

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm + http://www.helgec.dk/killdisk.html => SLETTER hele Harddisken/Computeren !!!
Avatar billede eclipse89 Nybegynder
18. august 2009 - 20:51 #2
kør->cmd->format C:

Formaterer din harddisk..
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 21:21 #3
Format C: virker ikke på en kørende PC, da den jo naturligvis ikke kan fjerne de filer der er i brug (ikke fordi jeg har prøvet det :P). Der er heller ingen grund til at slette alt med mindre computeren skal sælges, du formaterer og installerer bare oven på resterne.

Ubuntu er et godt gratis dansk styresystem som er brugervenligt og let at skifte til fra Windows. Det kan downloades her:
http://www.ubuntu.com/getubuntu
Du kan downloade et cd-billede som så skal brændes på en cd. Du kan også bestille en cd med posten, helt gratis.

Når du har din cd er det bare at proppe den i cd-drevet, starte computeren og følge vejledningen. Hvis ikke computeren starter fra cd-rom drevet kan du prøve at trykke F12 under opstart og vælge "Boot from CD-rom". Proceduren varierer fra computer til computer.

Det er også muligt at prøve styresystemet uden at installere. Det er samme procedure som oventstående, men i stedet for at vælge at installere fra disken, skal du vælge at boote ("Live-boot" hedder det vist i menuen).

Kubuntu er et andet alternativ. Det er baseret på Ubuntu, men har en anden grafisk brugergrænseflade som ligner den fra Windows mere. Det downloades eller bestilles her:
http://www.kubuntu.org/getkubuntu
Avatar billede egernet Nybegynder
18. august 2009 - 22:28 #4
Hej alle,

Tak for svar.

kimsey0 >> hvad vil du forslå til afinstallering?

Synes at hjemmesiden www.killdesk.dk lyder lidt farlig :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2009 - 13:26 #5
Modsat programmer er det ikke nødvendigt at afinstallere styresystemer. Du installererm så og så bare oven på. Så jeg vil altså anbefale dig ikke at afinstallere. Det er der simpelthen ingen grund til.
19. august 2009 - 18:45 #6
KILLDISK som nævnt i #1 SLETTER Harddisken for alt; dvs. afinstalere ALT så PC'en er softwaremæssigt HELT tom...

Ikke andet 'farligt' end det *S* ...

Forventer at det er det du vil ???
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2009 - 23:12 #7
Ja, killdisk er ikke farlig, men bare unødvendig, da det lyder som om egernet bare vil installere et andet styresystem.
Så er der egentligt ikke nogen grund til at overskrive alt 13 gange på militær vis :P
Avatar billede egernet Nybegynder
20. august 2009 - 09:10 #8
Tak for det,

For god ordens skyld.....er det ligegyldigt hvilket styresystem det er, der bliver installeret ovenpå Windows 98?
20. august 2009 - 09:21 #9
Skal vi gætte - hvad skal du have på:
ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Lunix, Unix, ... ?

---

Men typisk vælges jo fuld formatering / partionering og så "ædes"/slettes Wintendo'98 jo...
Avatar billede egernet Nybegynder
20. august 2009 - 09:31 #10
Ved endnu hvilket styresystem jeg vælger - det kunne blive kubuntu kimsey0 foreslog.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2009 - 10:11 #11
Du kan jo prøve det uden at slette dit styresystem ved bare at sætte disken i computeren og genstarte. Hvis du så kan li' det, er det bare at installere det. Det koster jo ikke noget at prøve, ud over nogle resurser for at producere den gratis cd du kan få tilsendt.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2009 - 00:13 #12
Klar til at lukke?
Avatar billede egernet Nybegynder
22. oktober 2009 - 08:25 #13
Ja - tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2009 - 15:46 #14
Selv tak :)