Avatar billede zoom Praktikant
19. august 2009 - 17:44 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Wordpress spørgsmål

Jeg har set på Wordpress som jo skulle kunne bruges til at lave en fin hjemmeside.

1. Inden jeg køber domæne og host m.v. ville jeg gerne prøve at arbejde i Wordpress. Er der nogen der ved hvor man kan prøve programmet på dansk ?

2. Når jeg ikke kun ønske en blog er der så en speciel version jeg skal bruge hvor jeg kan lave menuer og undermenuer ?
Avatar billede maniactor Nybegynder
19. august 2009 - 18:09 #1
Du kan med fordel prøve Wordpress (og mange mange andre CMS'er mm.) på: http://www.opensourcecms.com/ - om det lige er på dansk ved jeg ikke, men du kan evt. prøve indstillingerne.

Wordpress findes direkte på: http://php.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=88&name=WordPress

I øvrigt har jeg selv tidligere brugt Wordpress, og det er ganske udemærket til det formål det er bygget. Ønsker du mere end bare blog kan du prøve at tage et kig på nogle af de mange andre. F.eks. CMSimple, PHPnuke, PHPfusion osv.
Avatar billede zoom Praktikant
19. august 2009 - 18:16 #2
jeg har ellers set og hørt at Wordpress også skulle kunne bruges til at opbygge en hjemmeside struktur ?
Avatar billede bmpi Nybegynder
19. august 2009 - 20:39 #3
Du kan sagtens bruge Wordpress til at lave også almindelige sider i. Det kræver ikke nogen speciel version. I mit firma laver vi jævnligt hjemmesider til virksomheder i Wordpress, men gør det kun til mindre sider. Hvis man skal lave en større hjemmeside, en portalløsning fx, så synes jeg ikke det er helt godt nok.

Jeg ved desværre ikke lige hvor du kan prøve Wordpress gratis på dansk.
Avatar billede zoom Praktikant
19. august 2009 - 23:36 #4
ok og foreløbig tak for svar - Nu har jeg fundet en engelsk udgave. Det er også OK. Der er noget der hedder "Pages" og "Categories"....Men jeg kan ikke finde nogen steder at lave "menu" struktur. Er det noget du kan forklare ?
Avatar billede maniactor Nybegynder
20. august 2009 - 07:39 #5
Pages er nye hele sider, ligesom "About" siden.
De ryger automatisk ind under "Pages" menuen så vidt jeg husker, som standard er placeret øverst til højre.

Categories, er de kategorier du vil poste dine blog indlæg i.

Du kan i øvrigt finde en dansk manual her: http://wpdk.dk/kontakt-og-info/wordpress-manual-dansk
Avatar billede zoom Praktikant
20. august 2009 - 13:53 #6
Hej maniactor og bmpi

Det er nogle fine links, især til den danske manual, det får jeg meget glæde af selvom den ikke går i detaljer.

Jeg har nu købt et domæne og fået wordpress på Surftown.

M.h.t. at lave en menu er det med "Pages" man laver menupunkterne.
Men at lave en dropdown undermenu fra de enkelte "Pages" i min menubar som jeg har set det på andre WP-sites, kan jeg dog ikke selv finde ud af ?
Der var ikke noget om det i den danske manual.

Ved I hvilken funktion skal jeg bruge til det ?
Avatar billede maniactor Nybegynder
20. august 2009 - 14:02 #7
Der må jeg desværre stå af. Men det kan muligvis være et addon eller lign. Jeg ved dog heller ikke helt præcis hvordan du mener. Måske du kan give et eksempel?
Avatar billede bmpi Nybegynder
20. august 2009 - 15:34 #8
Enten skal du selv designe det i CSS'en, det plejer vi at gøre, eller også skal du bruge et plugin. Du kan fx prøve:

http://wordpress.org/extend/plugins/wordpress-css-drop-down-menu/

Der findes også andre dropdown plugins, så hvis det her ikke lige virker som du vil have det, så prøv at søg efter nogen andre og prøv dem.
Avatar billede zoom Praktikant
20. august 2009 - 18:45 #9
hej igen

Ja jeg fandt en css-dropdown-menu plugin nu kommer så spørgsmålet om at få sådan et pluin til at virke. jeg har først uploaded det til plugin mappen og instruktionen siger :

1.Upload the 'wordpress-css-drop-down-menu' folder to the /wp-content/plugins/ directory
2.Copy the CSS from theme_css to your theme CSS file
3.Activate the plugin through the 'Plugins' menu in WordPress
4.Place <?php wp_css_dropdownmenu(); ?> in your header.php file (or anywhere you want the drop-down menu to render)
5.You may now begin modifying the CSS to suit.
6.Optionally you can visit the Wordpress Options -> CSS Drop Down Admin menu to exclude certain pages from showing.
7.Now comes with the ability to set before and after HTML to wrap around the menu like so: <?php wp_css_dropdownmenu(0, '<div class="menu"><ul>', '</ul></div>'); ?> Or you can have no wrapping whatsoever: <?php wp_css_dropdownmenu(1); ?>

Her går jeg desværre allerede istå ved :
"2.Copy the CSS from theme_css to your theme CSS file"

Jeg skal altså kopiere en CSS fil fra theme_css (som er en mappe) og ind i theme CSS mappen ??? Inår jeg læser dette er det
volapyk i det jeg forstår det som at man skal gøre noget der er gjort allrede - Kan I tyde det ?