Avatar billede Iskold-G Nybegynder
25. august 2009 - 19:25 Der er 20 kommentarer

Windows Vista vil ikke starte.

Jeg har en Acer bærbar computer, når jeg tænder den kommer den ikke videre end skærmen efter loading bjælken, den fryser ved sort skærm med muse markøren midt på skærmen. Den virkede fint igår aftes da jeg sidst brugte den. Håber nogen kan hjælpe, aner ikke hvad den foretager sig.
Avatar billede b-and Novice
25. august 2009 - 19:34 #1
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede Iskold-G Nybegynder
25. august 2009 - 19:39 #2
Har desværre ingen installations CD tilhørende til computeren, håber det kan lykkes alligevel
Avatar billede Iskold-G Nybegynder
25. august 2009 - 19:41 #3
Har desværre ingen installations CD tilhørende til computeren, håber det kan lykkes alligevel
Avatar billede b-and Novice
25. august 2009 - 19:47 #4
Så prøv og tryk F10 under genstart - så kommer du ind i recovery delen og se om du ikke kan gøre det derfra.

Ellers så kig her > http://www.helgec.dk/vista-recovery.html
Avatar billede Mads9902 Nybegynder
25. august 2009 - 21:21 #5
.jeg har selv en acer bærbar og har reinstalleret min to - tre gange, når den starter op skal du trykke på Alt + F10, også starter den op i en mode så du kan reinstallere den fra fabriks standart.
- Held og lykke.
Avatar billede b-and Novice
25. august 2009 - 21:46 #6
Det er rigtigt det er ALT+F10 - jeg glemte og skrive ALT.

Men pas nu på, for det er ikke en reinstallation vi taler om for her mister du alle data - det er en kontrol af disken…
Avatar billede Mads9902 Nybegynder
25. august 2009 - 21:47 #7
Nu er jeg lidt forvirret, hvad er det han skal?
Avatar billede b-and Novice
25. august 2009 - 22:16 #8
Han skal køre en < chkdsk /r /f > scanning.
Avatar billede nva Praktikant
26. august 2009 - 07:52 #9
Prøv eventuelt at fjerne batteriet. Hold derefter power-knappen nede et øjeblik og sæt den så til netstrøm uden batteri. Se om den så vil starte.
Avatar billede Iskold-G Nybegynder
26. august 2009 - 10:00 #10
Når jeg trykker Alt + F10 kommer den bare frem til en skærm der hedder "Rediger Startindstillinger" virker lidt mærkeligt.

Nva:Har prøvet det med batteriet, men kan ik starte den uden batt.
Avatar billede b-and Novice
26. august 2009 - 11:08 #11
Hvis du genstarter og trykker ALF+F10 tre gange så kommer du til genoprattelse/recovery delen, hvorfra du kan gendanne maskinen til fabriksindstillingerne.

Men gør du det mister du dine data.

Har du prøvet den metode som jeg linkede til i #4??
Avatar billede danco Nybegynder
26. august 2009 - 11:24 #12
Jeg sidder her og tænker, har du forsøgt dig med at starte computeren op i fejlsikret tilstand ?

Det gøres ved at:

Når computeren starter op og viser den bios billedet trykker du på F8 en hel del gange efter hinanden. Så kommer den med en skærm der hedder avanceret startinstillinger hvorfra du kan vælge FejlSikret tilstand med kommando prompt. Her kan du så gennemføre chkdsk kommandoen som d-and rigtigt siger.
Avatar billede Iskold-G Nybegynder
26. august 2009 - 13:21 #13
Jeg har nu brændt cd´en som linket i #4. Efter den starter viser den en grå bjælke med " Windows is now loading files". bagefter kommer den normale loading skærm frem og så står den bare på sort skærm igen.
Avatar billede b-and Novice
26. august 2009 - 13:55 #14
Under genstart så tryk F12 og sæt den til at starte på CD.

Lykkedes det så??
Avatar billede b-and Novice
26. august 2009 - 13:59 #15
Du skal også huske at trykke på en tast - når der stå, tryk på en tast for at starte fra CD…
Avatar billede Iskold-G Nybegynder
26. august 2009 - 14:55 #16
Ja den booter fra cd.
Når den beder mig om at trykke på en knap for at boote fra cd gør jeg det og så starter den på" Windows is now loading files" efter det fortsætter den bare som normalt.
Avatar billede b-and Novice
26. august 2009 - 15:26 #17
Hvor bor du henne i landet??
Avatar billede Iskold-G Nybegynder
26. august 2009 - 15:29 #18
Jeg bor i københavn
Avatar billede b-and Novice
26. august 2009 - 21:02 #19
Sendt en privat besked... *S*
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2010 - 20:10 #20
hvad endte denne med?
Lukketid?