Avatar billede foxwell Nybegynder
21. september 2009 - 12:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tæller baseret på tid gået fra et specifikt tidspunkt

Hej Eksperter,

har brug for et script til et website, og ved ikke helt hvor jeg skal starte...

Scriptet skal vise prisen på et kunstværk. Denne pris starter på 10.000,- en specifik dato kl. 19, og skal så stige et givent beløb hvert minut efterfølgende.

Det betyder at scriptet både skal regne ud hvad startprisen er (10.000,- før dato X og 10.000,- + (tid efter dato X * beløb Y) når vi når forbi dato X), samtidig med at scriptet synligt skal opdatere prisen hvert minut.

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej, evt. med et link til et script der kan tilpasses med denne funktionalitet? Har kigget over det hele og kan ikke lige finde noget der passer til, og er ikke god nok til JS til at skrive det selv =P

Glæder mig til at høre fra jer! =D

/Foxwell
Avatar billede ebusiness Nybegynder
21. september 2009 - 23:13 #1
Her, du skal fylde det korrekte tidspunkt ind, i Unix tid, se her http://www.onlineconversion.com/unix_time.htm , og så selvfølgelig prisstigningen.

<span id="prisid"></span>
<script type="text/javascript">
function opdater(){
    tid=(((new Date()).getTime())-1000*1000000000) //tidspunkt
    rest=tid%60000
    tid=(tid-rest)/60000
    pris=10000+Math.max(0,tid)*1 //prisstigning
    document.getElementById("prisid").innerHTML=pris
    setTimeout(opdater,60000-rest)
}
opdater()
</script>
Avatar billede foxwell Nybegynder
22. september 2009 - 10:36 #2
Hej Ebusiness,
det er helt perfekt, og virker upåklageligt - tænk at det skulle være så simpelt, bliver nødt til at sætte mig bedre ind i JS en dag...

Tusind tak for hjælpen! =D

Jeg faldt over følgende UNIX TIMESTAMP converter som kan anbefales til adnre, den tager også højde for tidszone =)

http://www.4webhelp.net/us/timestamp.php?action=date&day=25&month=09&year=2009&hour=19&minute=00&second=00&timezone=2
Avatar billede ebusiness Nybegynder
22. september 2009 - 11:22 #3
Jeg glemte lige at sige, JavaScript bruger den lokale tid på klientens computer, så uret viser forkert hvis klienten er i en anden tidszone end den forventede, og du skal dermed heller ikke tage højde tidszonen i beregningen.

Hvis du har brug for et ur som virker internationalt bliver du nødt til at have et stykke serverside kode ind over.