Avatar billede doc_dozy Nybegynder
29. september 2009 - 11:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange Mhz

Hej
jeg håber at der er nogle der kan give mig klarhed over dette spørgsmål.
Hvad betyder MHZ for en fladskærm.
Jeg har set dem fra alt mellem 50 til 120, og prisforskellen er stor, derfor må det da have en betydning, for billedet.
Avatar billede bartz Praktikant
29. september 2009 - 12:20 #1
Det betyder hvor hurtigt skærmen opdatere framsene. En skærm der er låst til 60 herz vil kun vise 60 frames pr sek, hvis man ikke der vertical sync fra, men så bliver skærmen også lidt mærkelig.
Avatar billede drenriza Nybegynder
29. september 2009 - 12:29 #2
Som sagt er det, hvor mange frames det bliver opdateret i sekundet. Alt fra 60 og op efter er ok. Hvis man kommer under 60 frames i sekundet, så ville det for dig se ud som om at skærmen blinker meget hurtigt.

Det er fordi at det menneskelige øje kan godt se under 60 frames i sekundet = pain in the ass.

Forstil dig at glo på et blinkende lys-stof-rør i længere tid :)
Avatar billede doc_dozy Nybegynder
29. september 2009 - 12:50 #3
Super, mange tak for et fyldsgørende svar :o)
29. september 2009 - 14:43 #4
Generelt: For 'gamle' CRT baserede skærme bør Frekvensen stå så højt som skærmen 'tillader'.
For flade typisk 60-75Hz ...
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
29. september 2009 - 15:04 #5
men det har stadig en del at sige for kvaliteten af billedet :) - fx. jeg har en fladskærm her, hvis jeg sætter skærmen ned til 60HZ, så virker det hele mere udtonet, hvor hvis jeg sætter den op til 72Hz eller 75Hz virker billedet meget mere skarpt - men kan dog ikke se forskel fra 72 eller 75hz.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
25. marts 2010 - 08:25 #6
Er der noget nyt her ?:)